گام مجلسی ها برای روشن شدن ابعاد سانحه اتوبوس در دانشگاه‌ آزاد


تهران-ایرنا- کمیسیون‌ آموزش مجلس شورای اسلامی هفته گذشته پس از گذشت 6 ماه در گزارشی مقصران سانحه اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی را معرفی کرد.

مجلس شورای اسلامی هفته گذشته چهار جلسه علنی و یک جلسه غیر علنی داشت؛ جلسه غیر علنی صبح روز یک شنبه، با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیران شرکت‌های مهم خودروساز کشور برگزار شد؛ رضا رحمانی در این جلسه گزارشی درباره ساماندهی بازار خودرو و همچنین وضعیت بازار ارائه کرد.

روز یکشنبه «غلامرضا اسداللهی» معاونت نظارت مجلس، گزارشی از اقدامات نظارتی نمایندگان در اجلاسیه سوم دوره دهم را قرائت کرد که طبق این گزارش ۸۶۵ تقاضای سوال از وزیران دولت در این اجلاسیه به هیات رئیسه داده شده که بیشترین سوال مربوط به وزیر نیرو با ۱۰۹ فقره است.

وی همچنین در نشستی با حضور خبرنگاران اظهار کرد: در سال سوم فعالیت مجلس ۱۶ جلسه غیرعلنی با موضوع بررسی مسائل اقتصادی و امنیتی و فراملیتی برگزار شد، ۲ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی استیضاح و برکنار شدند و ۵ وزیر پیشنهادی رئیس جمهور هم در این مدت از مجلس رأی اعتماد گرفتند.

مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه میزبان محمدجواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بود؛ آذری جهرمی برای پاسخگویی به سوالات «بیت الله عبداللهی» نماینده مردم هریس و «محمود نگهبان سلامی» نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس حضور یافت؛ عبداللهی از پاسخ‌های وزیر به سوال قانع شد، اما نگهبان سلامی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و این موضوع به رأی گذاشته شد که در نهایت نیز نمایندگان به وزیر جوان دولت کارت زرد دادند.

دولت از تشکیل وزارت بازرگانی صرف نظر کند
در بیانیه‌ای صدرنشینی تیم ملی والیبال کشور را در لیگ ملت‌های والیبال تبریک گفتند وکلای ملت در بیانیه‌ای دیگر از رئیس‌جمهور خواستند از تشکیل وزارت بازرگانی به دلیل بی‌اثر بودن در کنترل بازار به ویژه بازار کالاهای اساسی صرف نظر کند.

نمایندگان در این بیانیه خاطرنشان کردند: ما نمایندگان مجلس ضمن تقدیر از دغدغه دولت مبنی بر حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعه معتقدیم تشکیل وزارت بازرگانی نه تنها کمکی به حل مشکلات بازار نمی‌کند بلکه موجب بروز آسیب‌های دیگری در اقتصاد کلان کشور و لطمه به تولید داخل می‌شود به همین دلیل از رئیس‌جمهور می‌خواهیم علاوه بر پیگیری نکردن تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات اقلام اساسی و واریز مستقیم این یارانه به حساب مردم مبادرت ورزد.
بیش از ۲۱۰ نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای که روز سه شنبه در صحن علنی قرائت شدن از مواضع رهبر انقلاب در ملاقات با نخست وزیر ژاپن حمایت کردند؛ م واضع مقتدرانه مقام معظم رهبری در ملاقات با نخست وزیر ژاپن تجلی کامل از اصول راهبردی عزت، حکمت و مصلحت بود.

مصوبات ورزشی بهارستان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر روز دوشنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان با تصویب لایحه دولت، وظایف و اختیارات وزارت ورزش و جوانان را مشخص کردند. بر اساس این مصوبه وزارت به عنوان متولی اصلی ورزش و ساماندهی امور جوانان وظایف و اختیاراتی را در تحقق مفاد ماده ۳ این قانون عهده‌دار بوده و تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون خدمات کشوری و بخش‌های غیردولتی با رعایت تمامی قوانین و مقررات کشور، مکلف به همکاری با وزارت ورزش هستند.
هستند.

نمایندگان همچنین وزارت ورزش و جوانان را مکلف کردند گزارش عملکرد صندوق حمایت از قهرمانان و پیشکسوتان ورزش کشور را به صورت سالانه به دیوان محاسبات و کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال کند.

ممنوعیت تردد وسایل نقلیه فرسوده در کلان شهرها

نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه حمل و نقل خودروها و وسایل نقلیه موتوری فرسوده در کلان شهرها را ممنوع کردند؛ به موجب این مصوبه حمل بار و مسافر توسط وسائط نقلیه موتوری پس از رسیدن به سن فرسودگی در کلان شهرها ممنوع است. این مصوبه دولت را موظف می‌کند که از محل صرفه جویی حاصل از بهبود و مدیریت مصرف سوخت ناشی از اجرای این قانون، سازوکار و تسهیلات لازم را جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل و نقل عمومی با خودروهای نو فراهم کند.

مجلس شورای اسلامی همچنین در جلسه علنی سه شنبه با لایحه عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه اندازه شناسی آسیا-اقیانوسیه موافقت کرد؛ بر اساس مصوبه به دولت اجازه داده شد که در برنامه اندازه شناسی آسیا-اقیانوسیه به شرح یادداشت تفاهم پیوست و ضمائم آن عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت کامل مربوط اقدام کند.

نمایندگان در ادامه جلسه روز سه شنبه لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری فنلاند درباره کمک و همکاری متقابل در امور گمرکی را تصویب کردند.

دانشگاه آزاد، مقصر حادثه واژگونی اتوبوس

در جلسه علنی روز سه شنبه، گزارش حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه‌آزاد اسلامی از سوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، قرائت و بر مبنای آن، دانشگاهآزاد اسلامی در این حادثه مقصر شناخته شد.

کمیسیون‌آموزش مجلس شورای اسلامی در این گزارش، دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان کارفرما و متولی امور حمل و نقل دانشجویان در واحد علوم و تحقیقات و شرکت تهران گشت، در این حادثه و در مواردی که ذکر شد را مقصر عنوان کرد. همچنین با بررسی صورت گرفته، مشخص شد که استفاده از تله کابین برای جابجایی حدود ۴۵ هزار نفر دانشجوی این واحد و با توجه به قرارگیری ساختمان‌های دانشگاه در محل‌های مختلف این مجموعه، امکان منطقی ندارد.

روز دوشنبه سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در جمع خبرنگاران با اشاره به اعلام وصول چهار شکایت از «محمود صادقی» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: وزیر نفت برای حضور در جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت به عمل آمده است.

به گفته محمد جواد جمالی نوبندگانی، «هدایت الله خادمی» نماینده مردم ایذه در مجلس در جلسه روز سه شنبه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان درباره شکایت‌هایی که در خصوص موضوع پتروشیمی واصل شده بود، همچنین درباره وجود دستگاه پوز در دفتر وزیر نفت توضیحاتی ارائه کرد. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: تصمیم گرفته شد از شخص وزیر نفت برای حضور در جلسه هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان دعوت به عمل آید و ایشان در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز ارتش به پسرم با عکس نوشته زیبا 1401 + عکس استوری