صنایع معدنی خراسان رضوی بهترین شرایط تولید را دارند


صنایع معدنی خراسان رضوی بهترین شرایط تولید را دارند

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: صنایع معدنی استان که تامین مواد اولیه آنها متکی به منابع داخلی است با ظرفیت کامل در حال تولید هستند و بهترین شرایط تولید را نسبت به سایر صنایع دارند.

راضیه علیرضایی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: تحریم ها بیشترین اثر را بر روی صنایع نفتی، پتروشیمی، خودرو و صنایعی که مواد اولیه و ماشین آلات آنها از خارج کشور تامی ن می شوند، گذاشته و تولید در این بخشها دچار مشکل شده است.

وی اظهار داشت: رشد صنایع معدنی استان در تولید کنسانتره، گندله، شمش فولاد، فرآورده های آهن، شیشه، سیلیس، کانی های غیرفلزی مثل سیمان، ظروف چینی و کائولن بوده که باعث تفاوت فاحش با تولید صنعتی استان شده است.

وی گفت: رشد تولید در الیاف مصنوعی را طی سال گذشته ۱۳ درصد، فرش ماشینی ۱۳ درصد، تولید کاغذ ۸۴ درصد، روغن نباتی ۴۰ درصد، سیمان ۲۸ درصد، مقاطع فولادی ۱۲ درصد، کاشی و سرامیک ۱۴ درصد، فولاد ۱۹ درصد، ظروف چینی ۶۴ درصد، کنسانتره ۱۴۶ درصد و گندله را ۱۲۱۹ درصد ذکر کرد.

علیرضایی افزود: از آنجا که ۹۰ درصد صنعت استان متعلق به بخش خصوصی و غیرنفتی است، آسیب های ناشی از تحریم ها بر حوزه صنعت خراسان رضوی کمتر از استان های دیگر بوده اما شاهد افت تولید در صنایعی مانند لوازم خانگی، خودروسازی و قطعه سازی استان هستیم.

وی اظهار داشت: امسال سازمان صمت خراسان رضوی هفت رویکرد را برای توسعه اقتصادی در نظر گرفته که بستر اصلی آن توسعه منطقه ای مبتنی بر طرح مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی استاندار و در چارچوب سرمایه گذاری در همه مناطق استان است.

وی با بیان اینکه نخستین گام در این بخش حفظ رشد سرمایه گذاری در استان است گفت: سال ۱۳۹۲ میزان سرمایه گذاری حوزه صنعت استان دو هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال بود که این رقم در سال گذشته به ۴۳ هزار میلیارد ریال رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی رویکرد دیگر این نهاد در سال جاری را کنترل و افزایش تولید دانست و افزود: در این راستا سازمان صمت تمرکز و تلاش بسیار در به سرانجام رساندن ثبت سفارش کالا بوده به نحوی که از زمان تفویض اختیار انجام ثبت سفارش به استانها تاکنون ۱.۴ میلیارد دلار تقاضا برای مواد اولیه، ماشین آلات صنعتی و کالاهای واسطه ای در استان بررسی شده است.

وی اظهار داشت: تلاش شده است ماشین آلات صنعتی و مواد اولیه بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات و ارز نیمایی مورد تقاضای بازرگانان در خراسان رضوی تامین شود.

وی حمایت از شرکت های دانش بنیان برای بومی سازی نیازهای صنعت استان، توسعه صادرات، اصلاح شبکه توزیع در قالب تغییر رویکرد نسبت به این شبکه ها و توزیع هدفمند کالاها، تدوین برنامه مشترک با وزارت امور خارجه و کارگروه های اقتصادی در استان برای توسعه تجارت خارجی را از دیگر برنامه های این سازمان در سال جاری برشمرد.

علیرضایی با بیان اینکه با کمک دستگاه قضایی تلاش می شود کار واحدهای تولیدی به تعطیلی نیانجامد گفت: در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان تلاش می شود از همان ابتدا بروز مشکل در واحدها پیگیری شود و از صدور اجراییه اداره دارایی و مصادره اموال جلوگیری شده و بازپرداخت بدهی های مربوط به سازمان تامین اجتماعی تقسیط شود.

‌تعداد واحدهای تولیدی در خراسان رضوی ۵۶۷۰ واحد با سرمایه گذاری ۱۹۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد ریال و اشتغال ۱۹۵ هزار و ۸۳۳ نفر می باشد که سهم استان از تعداد واحدهای تولیدی در کشور هفت درصد، از سرمایه گذاری در آنها هفت درصد و از میزان اشتغال آنها هشت درصد می باشد.

۷۴۸۹ / ‏‬ ۶۰۵۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دیوونم دیوونم دیوونه حال امشبمو جز تو کی میدونه احسان خواجه امیری