سخنرانی اساتیدی از ترکیه، پاکستان و ایران در همایش بین المللی شمس


سخنرانی اساتیدی از ترکیه، پاکستان و ایران در همایش بین المللی شمس

ارومیه- ایرنا- رییس تولیت شمس تبریزی خوی با اشاره به نهایی شدن لیست سخنرانان پنجمین همایش بین المللی شمس، گفت: سه استاد و فیلسوف نامدار و مطرح از کشورهای ترکیه، ایران و پاکستان در این رخداد مهم علمی و فرهنگی به سخنرانی می پردازند.

سیدمحمدعابدی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: غلامحسین ابراهیمی دینانی استاد فلسفه و عرفان، مهدی معین زاده و احمد پاکتچی به عنوان مطرح ترین اساتید مدعو هر سه ایران برای سخنرانی در این همایش دعوت شده اند و آنان نیز آمادگی خود را جهت حضور در این همایش اعلام کرده اند.

وی اضافه کرد: «محمود ارول قلیچ» از فیلسوفان و استاد تمام فلسفه و عرفان دانشگاه های ترکیه که از مولاناشناس مطرح این کشور به شمار می رود، آمادگی خود را به سخنرانی در پنجمین همایش بین المللی شمس اعلام کرده است.

وی اظهار کرد: «شهرزاد قیصر» اقبال شناس و مولانا پژوه پاکستانی که رییس آکادمی اقبال لاهوری این کشور است، با همراهی جمعی از اعضای هیات علمی این موسسه به خوی سفر کرده و در این همایش سخنرانی می کند.

رییس هیات مدیره تولیت شمس تبریزی خوی به آثار رسیده به دبیرخانه علمی این همایش نیز اشاره کرد و گفت: تاکنون ۵۱ مقاله علمی به دبیرخانه کنگره بین الملی شمس و مولانا ارسال شده است.

وی افزود :۴۸۶ اثر نیز به دومین جشنواره آیین ها و نمادهای شمس تبریزی ارسال شده که ۴۵ اثر مربوط به بخش موسیقی، ۹۱ اثر مربوط به بخش تایپوگرافی و ۳۵۰ اثر مربوط به بخش شعر این جشنواره است.

پنجمین همایش بین‌المللی شمس و مولانا ۷ و ۸ مهرماه ۱۳۹۸ در خوی برگزار می شود؛ ومین جشنواره آیین ها و نماهای شمس تبریزی نیز از ۲۲ تا ۲۸ مردادماه در سه محور موسیقی، شعر و نماها برگزار خواهدشد.

غلامحسین ابراهیمی دینانی دانش آموخته حوزه و دانشگاه در حوزه فلسفه بوده و فیلسوفی مطرح و صاحب نظر در ایران است؛ وی ده ها اثر در حوزه فلسفه و عرفان تقدیم دنیای اندیشه کرده است. دینانی استادی فلسفه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی، حوزه علمیه قم، دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تهران، دانشگاه مذاهب اسلامی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشگاه آزاد اسلامی تهران و کرج و همچنین انجمن حکمت و فلسفه ایران را دارا بوده و عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران است.

سخنرانی اساتیدی از ترکیه، پاکستان و ایران در همایش بین المللی شمس غلامحسین ابراهیمی دینانی، فیلسوف و عضو پیوسته فرهنگستان

«محمود ارول قلیچ» نیز متولد شهر استانبول ترکیه و دارای مرتبه علمی استادتمامی فلسفه و عرفان است. آثاری مانند «عرفان و انسان قدسی»، «سفر به مبدأ»، «آفاق عرفان ابن عربی» و «هرمس و هرمسیان» از جمله کتبی است که از «ارول قیلیچ» در ایران ترجمه و منتشر است. وی ریاست موزه آثار ترکی و اسلامی، ریاست هیات مدیره انجمن نسخ خطی اسلامی دانشگاه کمبریج لندن، عضو افتخاری انجمن محیی الدین ابن عربی در دانشگاه آکسفورد انگلیس و دبیرکل اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری های اسلامی و استادی فلسفه و عرفان در چندین دانشگاه مطرح ترکیه را در کارنامه خود داراست. این استاد عرفان بارها در کنفرانس های مختلف در ایران از جمله همایش سال گذشته شمس و مولانا در خوی حضور یافته است.

«شهرزاد قیصر» دارای دکتری فلسفه بوده و از متخصصان و اقبال شناسان مطرح در جهان است؛ وی هم اکنون رییس آکادمی اقبال لاهوری پاکستان بوده و دارای آثار متعددی در حوزه فلسفه و اقبال پژوهی و همچنین مولانا و شمس است.

«مهدی معین زاده» نیز دارای مدرک دکتری در رشته فلسفه علم و همچنین پزشکی است و در فلسفه و تفکرات اندیشگی مولانا دارای آثار و کتب و مقالات متعددی است.

«احمد پاکتچی» دارای مدرک دکتری رشته مطالعات ادیان از دانشگاه دولتی قزاقستان است و تاریخ حدیث، تاریخ قرائات، تاریخ فقه، تاریخ فرق اسلامی، خوارج شناسی، شیعه شناسی، تاریخ تصوف، مطالعات تطبیقی کتب مقدس، مطالعات نهج البلاغه و جزء آثار وی به شمار می رود. وی مدیر گروه فقه، علوم قرآنی و حدیث دائرة المعارف بزرگ اسلامی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه امام صادق (ع)، عضو گروه نشانه‌شناسی هنر فرهنگستان هنر ایران، عضو مؤسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران و عضو هیات علمی مؤسسه مطالعات روسیه، آسیای مرکزی و قفقاز است.

۸۱۳۵/‏۳۰۷۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان