مخالفت رئیس جمهور اکوادور با تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در «گالاپاگوس»


مخالفت رئیس جمهور اکوادور با تاسیس پایگاه نظامی آمریکا در «گالاپاگوس»

رئیس جمهور اکوادور گفت، با وجود برگزاری رزمایش مشترک با آمریکا در جزایر مهم «گالاپاگوس»، هیچ پایگاه نظامی خارجی در این کشور تاسیس نخواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزای فارس، رئیس جمهور اکوادور روز چهارشنبه گفت که هیچ پایگاه خارجی در این کشور به ویژه در جزایر «گالاپاگوس» که سال 1978 از سوی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) به عنوان میراث جهانی اعلام شد، تاسیس نمی‌شود.

خبرگزاری «شینهوا» چهارشنبه در این زمینه نوشت که «لنین مورنو» رئیس جمهور اکوادور در توییتی نوشت: «تجسس هوایی یک رزمایش مشترک با کشورهای دیگر و وسیله‌ای برای مراقبت از این میراث جهانی (جزایر گالاپاگوس) است.»

وی در این توییت تعهد خود و دولت این کشور در حفظ جزایر گالاپاگوس را در حالی نشان داد که «اسوالدو جارین» وزیر دفاع اکوادور چند روز قبل با اشاره به توافق با آمریکا جهت انجام رزمایش‌های هوایی و دریایی گفته بود، جزایر گالاپاگوس یک «ناو هواپیمابر طبیعی» است.

به نوشته شینهوا، رئیس جمهور اکوادور در ادامه توییت خود نوشت: «صلح،حاکمیت و امنیت ملی میراث ماست.»

بر اساس این گزارش، اخذ مجوز ساخت فرودگاه نظامی توسط آمریکا در یکی از جزایر گالاپاگوس، خشم منتقدان را برانگیخته و آن‌ها چنین اقدامی را مغایر با قانون اساسی این کشور دانستند.

آنطور که روزنامه «ایندیپندنت» در این زمینه نوشت وزیر دفاع اکوادور روز شنبه گفت که طبق توافق انجام‌شده میان دولت و «پنتاگون» و به منظور مبارزه با قاچاق مواد مخدر، آمریکا فرودگاه نظامی را در جزیره «سن کریستوبال» که بخشی از جزایر گالاپاگوس محسوب می‌شود، خواهد ساخت.

این در حالی است که طبق قانون تصویب شده سال 2008 اکوادور، ساخت پایگاه‌های خارجی با مقاصد نظامی مجاز نخواهد بود و واگذاری پایگاه‌های نظامی به نیروهای خارجی یا نیروهای امنیتی ممنوع است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/ق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ دوباره نخوابیدم افکار پریشون ریمیکس اینستا