12 سازمان حقوق بشری خواستار تحقیق بین المللی درباره مرگ مرسی شدند


12 سازمان حقوق بشری خواستار تحقیق بین المللی درباره مرگ مرسی شدند

تهران – ایرنا – 12 سازمان و گروه حقوق بشری بین المللی روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای خواستار تحقیق بین المللی در خصوص مرگ محمد مرسی رئیس جمهوری پیشین مصر شدند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در بیانیه سازمان ها و گروه های حقوق بشری بین المللی آمده است که مرسی از آغاز دستگیریش در سال ۲۰۱۳ با قصور درمانی و مراقبت های پزشکی مواجه بود.

این سازمان ها تاکید کردند که رئیس جمهوری پیشین مصر از مرض قند مزمن رنج می برد و دستگیری و محرومیت او از درمان باعث به خطر افتادن سلامت او شد.

سازمان ها و گروه های مدافع حقوق بشری همچنین از جامعه جهانی خواستند تا به منظور درخواست برای انجام یک تحقیق پزشکی بی طرف در حضور کارشناسان بین المللی پزشکی قانونی وارد عمل شوند.

سازمان ها و گروه هایی که این بیانیه را امضا کردند شامل مرکز حقوق بشری شهاب مستقر در لندن، مؤسسه حقوق بشری عدالت مستقر در استانبول، سازمان صلح برای حمایت از حقوق بشر مستقر در لندن، سازمان حقوق بشر مانیتور مستقر در لندن، سازمان صدای آزاد مستقر در پاریس، سازمان AVTT مستقر در ژنو، سمینار جهانی حقوق بشر و آزادی ها، مرکز قربانیان حقوق بشر و هماهنگی مصری برای حقوق بشر و آزادی ها مستقر در قاهره، سازمان همبستگی برای حقوق بشر و انجمن قربانیان شکنجه مستقر در تونس و سازمان حقوق بشری نجده در لندن است.

محمد مرسی نخستین رئیس جمهوری مصر پس از سقوط و برکناری حسنی مبارک، روز دوشنبه ۲۷ خرداد حین برگزاری جلسه دادگاه در قاهره درگذشت. وی روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد بدون حضور هواداران خود در قاهره دفن شد.

مرسی پس از دهه‌ها حکومت نظامیان در پی تحولاتی که توسط مردم مصر رقم خورد، در ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ با کسب ۵۱.۷۳ درصد آرا در انتخابات توانست با شکست «احمد شفیق» آخرین نخست‌وزیر «حسنی مبارک» به ریاست جمهوری انتخاب شود.اما در سوم ژوئیه ۲۰۱۳ (۱۲ تیر ۱۳۹۲) وی از قدرت برکنار و راهی زندان شد.

مرسی از زمان برکناری تا زمان مرگ در زندان به‌سر برد و در چندین پرونده به اعدام و یا حبس ابد محکوم شده بود.

کشتار معترضان در اطراف کاخ الاتحادیه، جاسوسی برای کشورهای خارجی، حمله به یک زندان در سال ۲۰۱۱ میلادی و فراری دادن هزاران زندانی از جمله اتهاماتی بود که دادستانی مصر به مرسی وارد کرده بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو