دیسترس جنینی چیست؟


دیسترس جنینی چیست؟

دیسترس جنینی یا به معنای شرایطی است که پزشک بر اساس نشانه هایی متوجه می شود جنین در دوران بارداری در وضعیت نامناسبی قرار دارد یا زایمان او ممکن است با مشکلاتی همراه باشد.

دیسترس جنینی یا (fetal distress) به معنای شرایطی است که پزشک بر اساس نشانه هایی متوجه می شود جنین در دوران بارداری در وضعیت نامناسبی قرار دارد یا زایمان او ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. دیسترس جنینی تقریباً رایج است و از هر ۴ مادر باردار، ۱ نفر در دوران بارداری یا به هنگام زایمان به این مشکل دچار است. بسیاری از این موارد به دلیل مشکلات دیگری چون پره اکلامپسی به وجود می آیند. جنین تو ممکن است به دیسترس جنینی دچار شده باشد اگر:
بر اساس سن و زمان بارداری بسیار کوچک باشد. این شرایط زمانی ایجاد می شود که اکسیژن مورد نیاز جنین از طریق جفت تأمین نشود؛
بارداری تو بیش از ۴۲ هفته طول کشیده باشد؛
او به حساسیت ریزوس مبتلا شده باشد.
برخی از مشکلات اساسی دوران بارداری هم باعث دیسترس جنینی می شوند. به طور مثال:
پره اکلامپسی که بر کارکرد جفت تأثیر می گذارد؛
میزان زیاد یا اندک مایع آمنیوتیک؛
شرایط مزمن مثل دیابت یا فشار خون بالا؛
بارداری دو یا چند قلو؛
سن تو بالای ۳۵ سال باشد.
برخی از این شرایط زمان وقوع زایمان و تولد جنین را سریع می کنند و ممکن است با گذر زمان دوران بارداری وخیم تر شوند. همه این ها به این موضوع بستگی دارد که جنین تو چطور بتواند با این شرایط کنار بیاید.
نوع حرکت جنین در دوران بارداری مهم ترین راه برای تشخیص دیسترس جنینی یا سلامت او است. نوع حرکت بر اساس تاریخ بارداری تغییر می کند؛ اما فرکانس این حرکات باید ثابت بماند. حتی اگر با گذر زمان و رشد جنین، فضای او برای حرکت داخل رحم محدود شود، تو باید بتوانی حرکات و تکان های محکم و منظم او را احساس کنی. اگر متوجه شدی که حرکات جنین در رحم تو از همیشه کمتر شده است، این ممکن است نشانه دیسترس جنینی باشد.
هیچ مقدار مشخص و تعیین شده ای برای حرکت جنین در دوران بارداری وجود ندارد و تنها خود تو هستی که می توانی بر اساس حرکات همیشگی و عادی او، تغییر شرایط را متوجه شوی. اگر احساس کردی تکان های او به طور ناگهانی تغییر کرده یا کم شده است، سریع با پزشک تماس بگیر یا به بیمارستان مراجعه کن. وقتی تغییر حرکات او را حس کردی، پاهایت را بالا بیاور و سعی کن آرام باشی. یک نوشیدنی خنک بنوش و یک موسیقی با صدای بلند پخش کن تا او را به حرکت وادار کنی.
نوع توجه تو به حرکت جنین، بسته به تاریخ و دوران بارداری ات متفاوت است:
اگر تو پیش از هفته ۲۴ بارداری هستی و تا به حال حرکت جنین را احساس نکرده ای، پزشک صدای ضربان قلب جنین را بررسی می کند و با اسکن اولتراساوند سلامت او را چک می کند.
اگر بین هفته ۲۴ – ۲۸ بارداری باشی و حرکات جنین تغییر کرده باشد، پزشک یک چک آپ کلی از ضربان قلب جنین، فشار خون تو، آزمایش ادرار و میزان رشد جنین انجام می دهد.
اگر ضربان قلب جنین از حد انتظار پایین تر باشد، پزشک یک اسکنن اولتراساوند انجام می دهد تا رشد جنین را به طور دقیق بررسی کند.
اگر زمان بارداری تو بیش از ۲۸ هفته باشد، پزشک همه موارد بالا را انجام می دهد و به مدت ۲۰ دقیقه ضربان قلب جنین را به کمک سنسورهایی که به شکم تو متصل کرده است بررسی می کند. نتیجه این بررسی ها نشان می دهد که آیا جنین تو به دیسترس جنینی دچار شده است یا نه!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری