با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید


با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

کیست که نداند آغاز هر اتفاقی می تواند با انواع و اقسام اشتباهات همراه باشد؟ خیاطی هم از این قاعده نوشته با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید اولین بار در روچی. پدیدار شد.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شویدبا رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شویدبا رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شویدبا رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید
امتیاز خود را ثبت کنید

کیست که نداند آغاز هر اتفاقی می تواند با انواع و اقسام اشتباهات همراه باشد؟ خیاطی هم از این قاعده مستثنی نیست و بسیاری از کسانی که تازه پای به عرصه هنر خیاطی گذاشته اند و برای یاد گیری آن تلاش می کنند، مدام با اشتباهات گوناگونی رو به رو می شوند که همگی نشانی از بی تجربگی آنها دارد. حال تصور کنید این افراد پیش از آن که خیاطی را آغاز کنند با اشتباهات رایج در خیاطی آشنا شوند، فکر می کنید در این صورت چه اتفاقی رخ می دهد؟ شاید بتوان گفت مهمترین و البته ساده ترین نتیجه این اتفاق آن است که خیاطان تازه کار پیش از انجام اشتباه، متوجه آن شده و آن را انجام نمی دهند.

اگر شما نیز تصمیم گرفته اید به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید اما هنوز تجربه کافی در اختیار ندارید، پیشنهاد می کنیم با ما در ادامه این گزارش همراه باشید تا شما را با اشتباهات رایج خیاطی آشنا کنیم.

چندین بار اندازه گیری کنید

یکی از مهمترین اشتباهاتی که خیاطان تازه کار مرتکب می شوند آن است که پارچه را می برند بعد متوجه اندازه گیری اشتباه می شوند. برش نادرست هم می تواند از الگوی غلط شما نشات بگیرد و هم اندازه گیری نادرست. پس بهتر است پیش از برش، پارچه را بر روی یک میز پهن کنید به شکلی که تمام پارچه بر روی میز قرار بگیرد. سپس الگوهایی که برای چندین بار اندازه زده اید و از ظاهر آن مطمئن هستید را روی پارچه بچینید. در این شرایط باید به طرح روی پارچه توجه کنید و الگوهای خود را بر اساس همان طرح کنار یکدیگر قرار دهید. پیش از آن که پارچه را بر اساس الگو برش بزنید بهتر است که الگو را با سوزن و یا سنجاق به پارچه وصل کنید تا خیالتان بابت ثابت بودن آن راحت شود. برش نادرست پارچه یکی از اصلی ترین اشتباهات خیاطان مبتدی بوده که عموما به دلیل رعایت نکردن موارد فوق است، از همین رو اگر می خواهید دچار چنین اشتباهی نشوید، بهتر است پیش از اقدام به بریدن پارچه موارد گفته شده در بالا را رعایت کنید.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

پایه دوخت را فراموش نکنید

یکی دیگر از مهمترین اشتباهات خیاطان کم تجربه و مبتدی، استفاده نادرست از پایه دوست است. پایه دوخت مزایای بسیاری دارد و سبب می شود پارچه ثابت نگه داشته شود و در نهایت خیاط بتواند به صورت تمیز و منظم پارچه را کوک بزند. به همین دلیل است که تاکید می کنیم پایه دوخت را فراموش نکنید و به درستی از آن بهره مند شوید.

بهتر است بدانید اگر چنین اتفاقی رخ داد و شما فراموش کردید که پایه دوخت را به سمت پایین قرار دهید، قطعا با مقدار بسیاری نخ رو به رو می شوید که شما را به دردسر می اندازند.

هنگام تنظیم کشش، دقت لازم را به خرج دهید

یکی از گلایه مندی های همیشگی خیاطان تازه کار و مبتدی آن است که هنگام تنظیم کشش، با مشکل رو به رو می شوند. این کار نیاز به مهارت، تجربه و توانایی بالایی دارد. حتما می دانید صفحه مندرج کشش سبب تنظیم فشار بر روی قرقره می شود و اگر به دستی تنظیم نگردد عواقبی چون نامرتب بودن، ناصاف بودن و شل و سفت بودن کوک ها را به همراه خواهد داشت. یکی از اقداماتی که پیش از تنظیم فشار میبایست انجام دهید آن است که به نحوه قرار گیری نخ در ماسوره توجه کنید و جوری آن را تنظیم نمایید که به درستی بر سر جای خود قرار بگیرد. در واقع نخ در ماسوره و ماسوره در جای خود باید به دقت جاگذاری شده باشند. شما می توانید برای آن که درستی تنظیم کشش را بررسی کنید ابتدا آن را بر روی پارچه های کوچک تست کنید و سپس کار خود را آغاز نمایید.

در دوخت درزها دقت لازم را به خرج دهید

اگر می خواهید به یک خیاط حرفه ای تبدیل شوید، بهتر است اطلاعات، تجربه و مهارت خود را در خصوص درزها افزایش دهید زیرا اگر نتوانید به طور تمام و کمال به مهارت لازم در خصوص درزها دست پیدا کنید، مدام با مشکل رو به رو خواهید شد. ابتدا باید بدانید درز ها از کدام سمت میبایست دوخته شوند؛ در مرحله بعدی هنگامی که از الگو بهره می برید باید توجه داشته باشید حتما الگوها را بر روی همدیگر قرار داده تا هنگامی که آنها را از یکدیگر جدا می کنید، بخش بیرونی هر الگو خود را نشان دهد.
همچنین یکی از کارهایی که به شما کمک می کند تا درزها را به بهترین شکل بدوزید آن است که پیش از متصل کردن پارچه ها به یکدیگر، آنها را اتو کنید زیرا این کار سبب می شود درزهای دوخته شده به وسیله شما، تمیزتر خود را نشان دهند و ناهمواری ها را از میان بردارند.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

دوخت جا دکمه را جدی بگیرید

یکی دیگر از اشتباهات رایج در خیاطی آن است که خیاطان جای دکمه را به درستی اندازه گیری نمی کنند که اصلی ترین دلیل آن می تواند اعتماد به محل دکمه ها در راهنمای الگوها باشد. باید بدانید بسیاری از این راهنماها به درستی اندازه گیری نشده اند و ممکن است اگر به آنها اعتماد کنید، با مشکل رو به رو شوید.

سوراخ کردن پارچه جهت دوخت جا دکمه دارای یک دستورالعمل عمومی است به این شکل که شما باید با اندازه گیری دقیق، خودتان برای جای دکمه ها تصمیم بگیرید تا نتیجه بهتری به دست آورید. بهترین مسیر برای این کار آن است که لباس را بپوشید و بر روی بخش هایی که تصمیم دارید دکمه وصل کنید، سنجاق زده و با کمک آینه، مناسب بودن جای دکمه انتخابی را بررسی کنید. فقط توجه داشته باشید که فاصله دکمه ها با یکدیگر میبایست یکسان باشد و باید با اندازه گیری دقیق جای درست هر یک را تنظیم کنید.

پارچه درستی انتخاب کنید

یکی از مهمترین مسائلی که یک خیاط باید بداند جنس پارچه ها، کیفیت و ویژگی های آن است زیرا هر مدل لباس زمانی زیبا دیده می شود که پارچه ای مناسب با رنگی مناسب برای آن انتخاب شود. در واقع یک خیاط باید بداند چه پارچه ای برای چه مدل لباسی مناسب است و اگر از کدام جنس و رنگ استفاده کند نتیجه بهتری به دست خواهد آورد.

سوزن و نخ را مهم بدانید

شاید بسیاری از خیاطانی که تجربه کافی ندارند، اهمیت آنچنانی برای سوزن و نخ خود قائل نباشند و چون همواره آنها را در دسترس می بینند، بی ارزش بشمارند اما واقعیت آن است که سوزن و نخ یکی از اصلی ترین ارکان خیاطی به حساب می آید و اشتباه در انتخاب آنها می تواند سبب شود لباس شما آنچنان که باید دوخته نشود و جلوه لازم را نداشته باشد.

در خصوص نخ باید توجه کنید که باید از الیاف ۱۰۰ درصد پلی استر و نخ چند منظوره استفاده کنید به همین منظور هنگام خرید نخ حتما برچسب روی آنها را چک کرده و مناسب ترین ها را جدا کنید. همچنین هنگام خرید سوزن نیز باید دقت لازم را به خرج دهید زیرا استفاده از یک سوزن نامرغوب علاوه بر آن که به پارچه شما صدمه وارد می کند، می تواند تمام اشتیاق شما برای یادگیری خیاطی را از بین ببرد. به موارد زیر توجه کرده و آنها را به کار بگیرید:

– سوزن های عمومی: دوخت فیبرهای طبیعی

– سوزن های سرگرد و کشتباف: دوخت با کاموا

– سوزن های کشی: پارچه های استرج و کشی

– سوزن های ویژه: مواد چرمی و فلزی

همچنین لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که سوزن چرخ خیاطی میبایست پس از هر ۷ ساعت کار تعویض شده و سوزن تازه ای جای آن قرار بگیرد. در غیر این حالت لباس شما زیبایی خود را از دست می دهد.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

خواندن اصولی الگو دوخت را جدی بگیرید

یکی از مهمترین مواردی که خیاطان باید آن را بیاموزند، خواندن الگو دوخت است به این معنا که خیاط باید بداند هر نماد، برچسب، علامت و خط نشانی از چیست و چه منظوری دارد. پیشنهاد می دهیم پیش از هر اقدامی تمام نمادها را بشناسید تا مطابق آنها عمل کرده و نتیجه خوبی به دست آورید. این که بدانید خط چین ها از شما چه چیزی را می خواهند، سبب می شود الگو را مطابق اصول استفاده کنید پس آموزش الگو خوانی را جدی بگیرید.

بیش از نیاز پارچه تهیه کنید

احتمال بروز خطا در ابتدای هر کاری وجود دارد و خیاطان تازه کار نیز از این قاعده مستثنی نیستند از همین رو پیشنهاد می کنیم هنگامی که برای خرید پارچه اقدام می کنید، کمی بیش از برآورد نیازتان پارچه تهیه کنید تا در صورت بروز خطا بتوانید به راحتی آن را جبران کنید.

به آماده سازی پارچه اهمیت دهید

اشتباهی که بسیاری از خیاطان مرتکب می شوند آن است که فراموش می کنند پیش از شروع خیاطی پارچه خود را آماده کنند. در واقع این که پارچه کاملا خشک و تمیز باشد، چروک نباشد، سالم باشد و… مواردی است که میبایست پیش از آغاز خیاطی به آنها توجه کرد. از سوی دیگر بسیاری از پارچه ها پس از شست و شو کوچک می شوند و به اصطلاح آب می روند از همین رو باید پیش از آغاز خیاطی شسته، خشک و اتو شوند. اگر خیاطان این امر را در نظر نگیرند، پس از دوخت لباس و اولین شست و شو دیگر امکان استفاده از آن را نخواهند داشت. به همین دلیل پیشنهاد می دهیم پس از خرید پارچه و پیش از دوخت، آن را بشویید تا دچار چنین اتفاقی نشوید.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

کار خود را با الگوهای ساده آغاز کنید

خیاطان مبتدی باید بدانند استفاده از الگوهای پیچیده قطعا آنها را با شکست رو به رو می کند. از همین رو بسیار مهم است که الگو های پیچیده را کنار بگذارند و ابتدا از ساده ترین الگوهای موجود خیاطی خود را آغاز کنند. پیراهن های بدون آستین و دامن های بلند می توانند انتخاب خوبی برای شروع فعالیت شما باشند.

ابزارهای استاندارد تهیه کنید

یکی از اشتباهاتی که رواج بسیار دارد آن است که خیاطان برای تهیه ابزارهای خیاطی عموما به سراغ ارزان ترین ها می روند نه استاندارد ترین ها. اما باید بدانند یک ابزار نامناسب مانند سوزن می تواند کل روند خیاطی را مختل کرده و با مشکل رو به رو سازد از همین رو اگر می خواهید در انتهای کار خیاطی از نتیجه به دست آمده رضایت داشته باشید، پیشنهاد می کنیم هنگام خرید ابزار، مناسب ترین ها را برای خود انتخاب کنید در این صورت سال های سال می توانید از آنها استفاده کنید و لباس هایی در خور هنر خود تهیه نمایید.

به طور مثال اگر بخواهیم در مورد قیچی ها صحبت کنیم باید بگوییم قیچی های معمولی با قیچی هایی که مناسب خیاطی هستند تفاوت بسیاری دارند. به هیچ عنوان نباید از قیچی های آشپزخانه یا قیچی های لوازم التحریر برای خیاطی استفاده کرد زیرا بریدن پارچه نیاز به قیچی با تیغه های مخصوص دارد که اگر مورد توجه قرار نگیرد آسیب بسیاری به پارچه وارد می کند.

از سوی دیگر بسیاری از افراد از قیچی برای شکافتن درزها استفاده می کنند که این اتفاق نیز می تواند به پارچه شما آسیب وارد کند از همین رو بهتر است به سراغ تکمیل ابزارهای خیاطی خود بروید و با تهیه بشکاف (شکافنده) از آن در مواقع نیاز استفاده کنید.

با رایج ترین اشتباهات خیاطی آشنا شوید

اندازه گیری غیر اصولی

این که با چه شیوه ای اندازه گیری را انجام دهید سبب می شود اندازه ها به درستی گرفته شده و لباس دوخته شده به زیبایی بر تن افراد جای بگیرد از همین رو باید پیش از اندازه گیری، چگونگی اندازه گیری سایز را بیاموزید و برای آن که به مشکل بر نخورید ریز به ریز آن را عملی کنید.
در پایان

خیاطی یکی از زیباترین و جذاب ترین هنرهایی است که می تواند افراد را به راحتی به سوی خود جذب کند اما همین هنر منحصر به فرد اگر به درستی انجام نشود، نه تنها افراد را راضی نمی کند بلکه سبب ایجاد سرخوردگی در آنها می شود؛ از همین رو است که پیشنهاد می دهیم پیش از آغاز این هنر به طور تمام و کمال آن را بیاموزید، با خطاهای رایج آشنا شوید و تلاش فراوان به خرج دهید تا هنگامی که وارد این دنیا شدید از انحام آن لذت ببرید و احساس موفقیت داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خیاطی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت لیر ترکیه امروز 30 فروردین 1403