هوک: با ترامپ درباره گزینه نظامی بارها صحبت کرده ام


هوک: با ترامپ درباره گزینه نظامی بارها صحبت کرده ام

ایرنا نوشت: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که کشورش با خروج از توافق بین المللی هسته ای، میز مذاکره را ترک کرد، مدعی شد هدف از کارزار فشار حداکثری بر ایران، آمدن کشورمان به میز مذاکره است.

‌برایان هوک بعدازظهر دوشنبه در کمیته فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا این مطلب را مطرح کرد و افزود: این دولت با دو هدف کارزار فشار بر ایران را دنبال کرد که بودجه برای فعالیت‌های بدخواهانه نداشته باشد و به میز مذاکره بازگردد.
وی مدعی شد که با ترامپ درباره گزینه نظامی بارها صحبت کرده ام اما او نمی خواهد که وارد جنگ با ایران شود و بسیاری از کارشناس ها هم می گویند که گزینه نظامی باید بر روی میز باشد اما آخرین گزینه خواهد بود.
نماینده آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که آیا این کشور قبل از خروج از توافق، برجام را نقض کرده بود، گفت: بله، زمانی که در کمیسیون مشترک در وین بودم، موردی به نام تخلف تاکتیکی وجود داشت که ما آن را ندیده بودیم. ایران اکنون تهدید کرده است که آن را عملی می کند اما پیش از این نبوده است.
هوک افزود: از سال ۲۰۱۴ و مراحل توافق اتمی، بودجه نظامی ایران تا سال ۲۰۱۷ بیشتر شد. در یک سال پس از بازگشت تحریم‌ها، بودجه نظامی ایران هفت درصد و سال دوم، ۱۰ درصد کم شده است.
وی با این ادعا که ترامپ و پمپئو به وضوح گفته‌اند خواهان گفت‌وگو با ایران هستند و کسی مخالف رسیدن به توافقی جامع نیست، ادامه داد: برنامه اتمی، موشکی، حمایت تسلیحاتی و مالی از تروریسم و دستگیری شهروندان آمریکایی چهار هدفی است که ما در سیاست خارجی و در مورد ایران، برنامه خود را بنا کرده‌ایم.
این مقام وزارت خارجه آمریکا کارزار فشار حداکثری خود بر مردم ایران را یک اقدام دیپلماسی! نامید و اضافه کرد: کمپین فشار حداکثری ما در حال اثرگذاری است اما ایران دیپلماسی را با دیپلماسی جواب نداده و با ترور، خشونت و زیاده‌خوایی پاسخ می دهد.
هوک به برخی خبرها درباره فروش نفت ایران واکنش نشان داد و گفت هر نفتی از ایران به کشورهای دیگر برود، غیر قانونی است و تحت تحریم قرار خواهد گرفت.
وی اقدام ضد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را گامی برای بازشدن دست های آنها در اعمال فشار و تحریم بر فعالیت های ایران دانست و افزود هیچ شرکتی نباید مسئولیت همکاری با شرکت های نفتی ایران را بر عهده بگیرد.
نماینده آمریکا در امور ایران همچنین مدعی شد وقتی در برجام حضور داشتیم، نمی توانستیم از هیچیک از تحریم های انرژی یا نفتی ایران استفاده کنیم. تحریم نفتی ۵۰ میلیارد دلار درآمد ایران را کاهش داد.


این دیپلمات ضد ایرانی آمریکا با اشاره به سفر آبه شینزو نخست وزیر ژاپن به تهران و پیام قاطع ایران درقبال درخواست ترامپ، گفت: ایران به رد کردن تلاش های دیپلماتیک آمریکا ادامه می دهد از این رو، یا باید همچون کشور عادی رفتار کند یا هزینه آن را بپردازد.
هوک با بیان اینکه در ماه سپتامبر گزارشی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شد که بخشی از آن به تعدی حقوق بشری ایران اختصاص داشت، مدعی شد: ایرانی ها برای آب و هوای پاکیزه تظاهرات می کنند اما ایران واکنش سختی به آنها می دهد. ما در کنار مردم ایران به ویژه زنان ایستاده ایم.


وی در پاسخ به این سوال که ترامپ می گوید ایرانی ها دیگر "مرگ بر آمریکا" نمی گویند، اظهار کرد: با هر مقیاسی حساب کنیم، ایران نسبت به ۲ سال پیش ضعیف تر شده است.


این دیپلمات آمریکایی در مواجهه با این سوال که می گویید هدف از کارزارتان این است که باعث ورشکستگی ایران شویم تا آنها به یک کشور عادی تبدیل شوند، بالاخره تحریم ها برای برنامه های هسته ای است یا اینکه ماهیت رژیم را عوض کند؟ گفت: پول ریشه جنگ است و اگر آن را نخشکانیم، ایران به نیابتی های خود پول می رساند.


هوک مدعی شد: هیچ گاه نگفته ام که می خواهیم اقتصاد ایران را ورشکسته کنیم اما باید هزینه آن را افزایش دهیم.
وی درباره تناقض گفته های ترامپ و پمپئو درباره ایران، اظهار کرد: رئیس جمهوری در یکی دو سال گذشته بارها ایران را تهدید دانسته است. ما نمی توانیم چشم های خود را بر موشک های بالستیک و دیگر فعالیت های ایران ببندیم. این همان دامی است که جامعه جهانی در آن افتاده است. برجام پول بیشتری را به ایران داد و آنها را قوی تر کرد.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاسخ به این سوال که به دنبال این کازار، کدام یک از ۱۲ شرط مورد نظر پمپئو تامین شده است، ناتوان ماند و گفت: در حال حاضر من این ۱۲ شرط را ندارم.
هوک با تکرار اظهارات خود افزود: این کارزار، نیروهای نیابتی ایران را تضعیف کرد اما ایران هنوز هم با این درآمد کم توانایی خارق العاده ای دارد. مزیت غیر متعارفی دارد که می تواند کارهای بزرگ انجام دهد.

310 310

کد خبر 1271759

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آمریکا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟