وابستگی بعد از رابطه، چه علتی دارد؟


وابستگی بعد از رابطه، چه علتی دارد؟

رابطه‌ جنسی و آنچه در اثر ارگاسم در بدن و مغز اتفاق می‌افتد، همواره از بزرگترین دلمشغولی‌ های دانشمندان بوده است.

اصلی‌ ترین علت وابستگی بعد از رابطه جنسی، ترشح هورمون اکسی توسین است. این هورمون که در زنان بیشتر از مردان است، باعث افزایش اعتماد به طرف مقابل شده و به همین علت زنان بعد از آمیزش نزدیکی بیشتری به شریک جنسی خود احساس می‌کنند.
رابطه‌ جنسی و آنچه در اثر ارگاسم در بدن و مغز اتفاق می‌افتد، همواره از بزرگترین دلمشغولی‌های دانشمندان بوده است. اخیرا دانشمندان آمریکایی اقدام به انجام یک مطالعه روی زنان در طول ارگاسم کرده اند. آن‌ها مغز زنان را در طول اوج لذت جنسی اسکن کردند و دریافتند که با تحریک هر بخش از بدن قسمت‌های مختلفی از مغز فعال می‌شوند؛ بنابراین شاید بتوان فهمید که علت وابستگی بعد از رابطه جنسی چیست؟ شاید همین اتفاقات در مغز است که این باور را به وجود آورده که آمیزش، زوج‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند.

هنگام ارگاسم چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟
دانشمندان دانشگاه روتگرز، با اسکن مغز زنان در طول ارگاسم به این نتیجه دست یافتند که با تحریک قسمت‌های مختلف بدن یک زن، بخش‌های مختلفی از مغز او فعال می‌شوند. آن‌ها دریافتند که حدود ۳۰ بخش مختلف از مغز در این زمان شروع به فعالیت می‌کند؛ از جمله قسمت‌هایی که به احساسات، لامسه، شادی، رضایت و خاطرات مربوط هستند.
در نتیجه‌ این مطالعه، مشخص شد که دو دقیقه قبل از ارگاسم مرکز پاداش مغز فعال می‌شود. این قسمت همچنین زمانی که ما غذا می‌خوریم یا چیزی می‌نوشیم فعال است. بلافاصله بعد از رسیدن به اوج لذت، بخش‌های دیگر مغز تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ مثل قشر حسی مغز، که «احساس لامسه» را از قسمت‌های مختلف بدن دریافت می‌کند؛ و در نهایت، قسمت هیپوتالاموس است که شروع به فعالیت می‌کند. هیپوتالاموس یک بخش کنترلی است که درجه حرارت، گرسنگی، تشنگی و خستگی را تنظیم می‌کند.
علاوه بر اینها، دانشمندان کشف کردند که تحریک جنسی سیستم عصبی زن را تا حدودی بی حس کرده و او درد را کمتر حس می‌کند و بنابراین تنها لذت می‌ماند.
اما این همه‌ی ماجرا نیست. ارگاسم تاثیرات بیشتری بر مغز و بدن می‌گذارد تا جایی که گفته می‌شود وابستگی بعد از رابطه جنسی می‌تواند در اثر این فرایند‌ها ایجاد شود؛ و درست به همین دلایل است که زوج‌هایی که رابطه جنسی منظمی دارند روابط صمیمی‌تری را نیز تجربه می‌کنند.

اکسی توسین؛ علت وابستگی بعد از رابطه جنسی
یکی از هورمون‌های اصلی که در طول رابطه جنسی در بدن ترشح می‌شود «اکسی توسین» است. اکسی توسین همچنین به «هورمون عشق» معروف است. در نتیجه‌ی ترشح اکسی توسین فرد حالت دفاعی کمتری به خود می‌گیرد و به شریک جنسی خود بیشتر اعتماد می‌کند.
اکسی توسین همچنین کلید اصلی ارتباط نزدیک است، زیرا سطح همدلی را افزایش می‌دهد. این هورمون در بدن زنان بیشتر تولید می‌شود، اگرچه علت این امر مشخص نیست، اما این بدان معناست که وابستگی بعد از رابطه جنسی برای زنان محتمل‌تر از مردان است.

علت وابستگی بعد از رابطه جنسی
مشکل اساسی در اینجا این است که بدن نمی‌تواند تشخیص دهد، فردی که هم اکنون با او نزدیکی را تجربه کرده است، همسر اوست و یا تنها یک خوشگذرانی موقتی؟ اکسی توسین در هر دو صورت آزاد می‌شود؛ بنابراین در حالی‌که این هورمون قدرتمند می‌تواند در زندگی زناشویی به شما کمک کند رابطه بهتری با همسرتان داشته باشید، در روابط کوتاه مدت می‌تواند برایتان دردسرساز شود.
از سوی دیگر، بدن مردان به جای ترشح هورمون عشق، سطح هورمون لذت را افزایش می‌دهد. در بدن یک مرد بعد از انزال، دوپامین آزاد می‌شود، هورمون لذت و این هورمون با اعتیاد نیز در ارتباط است. به همین دلیل است که مردان بیش از زنان از اعتیاد جنسی رنج می‌برند.

خاموشی منطق در طول رابطه جنسی
یکی دیگر از دلایلی که افراد در طول رابطه جنسی کمتر از بروز احساساتشان جلوگیری می‌کنند، این است که بخشی از مغز که مسئول استدلال و منطق است به طور موقت خاموش می‌شود. قشر پیش پیشانی مغز «lateral orbitofrontal» کار‌هایی از قبیل استدلال، تصمیم گیری و قضاوت را به عهده دارد و غیرفعال شدن آن برابر با کاهش ترس و تنش است. این خاموشی اتفاقی منطقی است؛ چرا که ترس و اضطراب می‌توانند با تحریک جنسی تداخل داشته باشند.

سخن پایانی
همانطور که دیدید، در طول رابطه جنسی مغز دست به اقداماتی می‌زند که به فرد کمک می‌کند به لذت جنسی دست یابد. ارگاسم، احتمالا روشی است که طبیعت ما را به تولید مثل تشویق کرده و به سوی آن سوق می‌دهد. در اثر ارگاسم، هورمون‌هایی در بدن انسان ترشح می‌شوند که ممکن است علت وابستگی بعد از رابطه جنسی (در زنان) و گاهی هم تمایل بیشتر به رابطه جنسی (در مردان) شوند. بر این اساس شاید بهتر باشد که در روابط کوتاه مدت خود و رابطه جنسی پیش از ازدواج تجدید نظر کنید تا تصمیماتی که می‌گیرید تحت تاثیر هورمون‌هایتان نباشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | هدیه عجیب مهسا طهماسبی برای حامد آهنگی؛ چسب بزن بشین!