ارتش: ساخت زیردریایی‌های سنگین را در دستور کار داریم


پول‌نیوز -رئیس ستاد مشترک ارتش در مراسم بزرگداشت شهید چمران گفت: ما در ساخت صنایع زیردریایی از شهید چمران درس...

پول‌نیوز - رئیس ستاد مشترک ارتش در مراسم بزرگداشت شهید چمران گفت: ما در ساخت صنایع زیردریایی از شهید چمران درس گرفته‌ایم. چراکه ایشان در دوران جنگ تحمیلی توانستند نخستین زیردریایی ایران را بسازند.

سی و هشتمین سالگرد شهادت شهید دکتر مصطفی چمران با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم در حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم دریادار حبیب‌الله سیاری رئیس ستاد مشترک ارتش در سخنانی با اشاره به چگونگی آشنایی‌اش با شهید چمران بیان کرد: در مردادماه سال ۵۸ زمانی که غائله پاوه به وقوع پیوست و پس از آن حضرت امام خمینی (ره) فرمان شکست حصر پاوه را صادر کردند در حالی که من یک افسر نیروی دریایی با تخصص تکاور دریایی بودم به همراه چندین تن از همرزمانم در پاوه حضور یافتیم. یک تکاور دریایی آموزش‌ها و تخصص‌های مختلفی را در شرایط سخت و دشوار می‌گذراند.

وی بیان کرد: تا آن زمان ما شهید چمران را نمی‌شناختیم. من در آن مقطع فرمانده دسته بودم و با سایر همراهانم یک طرح عملیاتی ارائه کرده بودیم. اما وقتی به دیدار شهید چمران رفتیم او آنچنان به منطقه، تک تک نیروها و مباحث نظامی آگاهی داشت که می‌توانم بگویم شگفت‌زده شدیم و احساس کردیم که باید چیزی از ایشان بیاموزیم.

وی افزود: من از شهید چمران علاوه بر درس‌های نظامی، درس‌های رزمی و معنوی نیز آموختم و جذب شخصیت ایشان شدم.

دریادار سیاری خاطرنشان کرد: پس از غائله پاوه برای بار دیگر به دلیل آشنایی‌ای که با او داشتیم به دیدار شهید چمران در ستاد جنگ‌های نامنظم در اهواز رفتیم. پیش از آن ما با شهید ایرج رستمی که انسانی ورزیده و در دانشگاه افسری استاد ما بود آشنایی داشتیم. در آن مقطع نیز در چندین شب همراه شهید چمران به شکار تانک‌های دشمن پرداختیم. در آنجا ورزیدگی، اعتماد به نفس، شجاعت و تعهد شهید چمران را با چشمان خود دیدم.

رئیس ستاد مشترک ارتش در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تأثیری که شهید چمران بر صنعت ساخت زیردریایی داشت، توضیح داد: ما وقتی می‌خواهیم صحبت از یک محصول کنیم باید برای آن طرحی داشته باشیم و بر مبنای آن طرح فرایندی اجرا شود تا محصول ساخته و مورد آزمایش قرار گیرد. در همان ماه‌های نخست آغاز جنگ شهید چمران موضوع ساخت زیردریایی را برای استفاده در رودخانه‌ها و خلیج فارس مطرح کرد. توانستیم در مدت زمان کمی این طرح را عملی کنیم.

وی یادآور شد: نخستین زیردریایی خریداری شده ایران در سال ۱۳۷۰ عملیاتی شد و تا پیش از آن ما هیچ زیردریایی‌ای نداشتیم. می‌توان گفت آنچه که شهید چمران ساخت نخستین زیردریایی ما بود. اکنون جمهوری اسلامی ایران توانسته است از ایده شهید چمران عبرت بگیرد. به‌گونه‌ای که ما یک زیردریایی در کلاس غدیر برای عملیات‌های ویژه ساختیم که در رده زیردریایی‌های سبک قرار می‌گیرد. ما از این زیردریایی در آب‌های جمهوری اسلامی ایران و فراتر از آن به منظور حفاظت از مرزهای آبی، منابع و منافع‌مان استفاده می‌کنیم و دشمن نیز به این مساله آگاه است که در ابعاد نظامی و فناوری‌های رزمی پیشرفت کرده‌ایم.

امیر دریادار سیاری خاطرنشان کرد: همچنین حدود هشت ماه پیش نیز زیردریایی دیگری در کلاس فاتح با تناژ ۷۰۰ تن که در رده زیردریایی‌های نیمه‌سنگین قرار می‌گیرد را عملیاتی کردیم و به ناوگان نیروی دریایی ارتش پیوست. باز هم ما به این موضوع اکتفا نکرده‌ایم و ساخت زیردریایی‌های سنگین را در دستور کار داریم. پیگیری و تلاش ما در ساخت زیردریایی‌ای که یکی از محصولات پیشرفته در حوزه فناوری است را در برنامه‌های خود داریم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود اهنگ عزیز منی جون منی تو همه میدونن مال منی