کره جنوبی برای مذاکره با ژاپن شرط گذاشت


کره جنوبی برای مذاکره با ژاپن شرط گذاشت

پکن- ایرنا- کره جنوبی می گوید در صورتی که ژاپن پیشنهاد این کشور برای پرداخت غرامت به کسانی که ادعا می کنند در طول جنگ جهانی دوم وادار به کار اجباری برای شرکت های ژاپنی شده اند را قبول کند، آماده است مذاکرات با توکیو بر سر این موضوع را مد نظر قرار دهد.

تلویزیون دولتی ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد از ماه اکتبر 2018 (مهر 1397)، دادگاه عالی کره جنوبی به یک شرکت ژاپنی که اکنون «نیپپون استیل» نام دارد و نیز شرکت «صنایع سنگین میتسوبیشی» حکم کرده است تا به این کارگران پیشین خود و اعضای خانواده های فوت شدگان غرامت پرداخت کنند.
دولت ژاپن چند مرتبه به خاطر این احکام به دولت کره جنوبی اعتراض کرد توکیو مدعی است که مساله حق ادعای غرامت، در توافقنامه سال ۱۹۶۵ زمانی که دو کشور مناسبات دیپلماتیک خود را عادی سازی کردند، حل و فصل شده است.
در ماه ژانویه 2019 (دی ماه 1397)، ژاپن خواستار انجام گفت و گوهای دوجانبه بر اساس این توافقنامه شد، اما کره جنوبی هیچ واکنشی نشان نداد ماه گذشته (اردیبهشت)، ژاپن همچنین از کره جنوبی خواست تا یک هیات داوری شامل یک عضو ثالث تشکیل دهد روز گذشته (سه شنبه) مهلت تعیین شده برای انتصاب اعضای این هیات بود، اما کره جنوبی بار دیگر پاسخی نداد.
امروز چهارشنبه، وزارت خارجه کره جنوبی پیشنهاد کرد که شرکت های ژاپنی و کره جنوبی به طور داوطلبانه صندوق هایی را برای پرداخت غرامت به شاکیانی که دادخواست آنها نهایی شده است ایجاد کنند.
کونو تارو وزیر خارجه ژاپن نیز امروز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که پیشتر به دولت کره جنوبی گفته که پیشنهاد این کشور غیرقابل قبول است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان