تداوم پیگیری‌های وزارت دادگستری برای اعتراض به آرای قاچاق تعزیرات


وزیر دادگستری گفت: قانون مبارزه قاچاق کالا و ارز در سال 1392 تصویب شد که پیگیری و تلاش بنده و مجموعه تعزیرات بر این است که اصلاحات لازم برای تجدید نظر و اعتراض مجدد فراهم شود.

تداوم پیگیری‌های وزارت دادگستری برای اعتراض به آرای قاچاق تعزیراتبه گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدعلیرضا آوایی وزیر دادگستری در اختتامیه کارگاه آموزشی مبارزه با قاچاق کالا‌های دخانی اظهار کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۱۳۹۲ تصویب شد که پیگیری و تلاش بنده و مجموعه تعزیرات بر این است که اصلاحات لازم برای تجدید نظر و اعتراض مجدد فراهم شود.

وی در مورد احکامی که در تعزیرات حکومتی برای قاچاق صادر می‌شود، گفت: بعضی قضات دیوان عالی کشور بیش از ۶۰ سال سابقه دارند و اگر رایی صادر کنند، می‌شود باز هم تقاضای تجدیدنظر کرد، اما در پرونده‌های قاچاق اگر رئیس شعبه حکمی صادر کرد، آن رای قطعی است و اگر دفاعیات متهم به خوبی استعماع نشده باشد، ظلمی صورت گرفته باشد یا تحقیقات کافی نبوده باشد؛ این آرای ناعادلانه می‌تواند نظام را با چالش روبرو کند.

آوایی تصریح کرد: صدور رای ناعادلانه برکت نظام را از بین می‌برد، پس علاوه بر اینکه باید تلاش کنیم راهی برای رسیدگی دوباره باز کنیم که اگر ظلمی در صدور رای اتفاق افتاد، مردم بتوانند پیگیری کنند و از طرف دیگر همه افراد دخیل در پرونده از دستگاه‌های کاشف تا صدور حکم، باید دقت بیشتری در کارشان داشته باشند.

وی گفت: اعتقادم بر این است که نباید هیچ فرد پاک دستی، با بی عدالتی متهم شود و فردی هم که مرتکب تخلف شده نیز باید به اندازه همان تخلف محکوم شود و در نهایت تمام مدارک و مستندات و اظهارات فرد متخلف به صورت کامل دریافت شود.

وزیر دادگستری با اشاره به روایتی از امام هشتم (علیه السلام) در مورد اینکه عقل هیچ مسلمانی به کمال نمی‌‏رسد، مگر آن که ده صفت در او یافت شود؛ اظهار داشت: اولین مورد آن است که مردم از وی همیشه آرزوی خیر داشته باشند و دوم این که از شرش در امان باشند و سوم این که خیر دیگران در نظرش زیاد جلوه کند. چهارم این که خیر خودش را اندک شمارد. پنجم این که اگر از وی هر حاجتی بخواهند، خسته نشود.

آوایی اظهار داشت: ششمین موردی که امام هشتم (ع) می‌فرماید است که در طول عمرش، از طلب علم ملول و دلتنگ نشود. هفتم این که نیازمندی در رابطه با خدا، از ثروت در نزد او محبوب‌تر باشد و هشتم خواری در رابطه با خدا، از عزت به دست آوردن در نزد دشمنان خدا، نزد او گرامی‏‌تر باشد.

وی بیان کرد: نهم این که گمنامی نزد او لذت بخش‏‌تر از شهوت باشد و در مورد دهمین مورد امام فرمودند که کسی را نبیند جز آن که او را از خودش بهتر و باتقواتر بینگارد.

وزیر دادگستری تصریح کرد: باید این موارد وجود داشته باشد تا عقل ما به کمال برسد و یک نکته مهم دیگر اینکه قدر موقعیت فعلی خودتان را بدانید و هم بدانید که این یک نعمت، امانت و امتحان است.

وی گفت: از همه عزیزان در گمرک، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دخانیات، نیروی انتظامی و همه کسانی که در زمینه مبارزه با قاچاق فعال هستند؛ خواهش می‌کنم که به افراد رعایت عدالت و انصاف، دوری از شتاب زدگی و احتیاط و پروای در کار را یاد دهند.

آوایی با اشاره به اینکه امور کاری پس از مدتی عادی می‌شود، اظهار داشت: عادی شدن تصمیماتی که مربوط به احقاق حق مردم می‌شود، مساوی با آغاز بی عدالتی و ظلم است. بنابراین روز اول کاری و روز آخر کار باید امور برای ما یکنواخت نباشد و همواره با دقت به انجام امور بپردازند.

وی تصریح کرد: پست‌ها و موقعیت‌ها را می‌توانید سکوی پرشی بکنید برای رفتن به بهشت و برای جلب رضایت خداوند و همین موقعیت‌ها می‌تواند زمینه ساز جهنمی شدن انسان باشد، پس ظرفیت دوگانه دارند.

آوایی تاکید کرد: ظلم مثل سیل است و آدم را می‌برد و حتی فرصت اینکه وسایل و اسباب را جمع کنیم را نیز به ما نمی‌دهد، بنابراین بترسید از آرایی که صادر می‌کنید، البته متعادل بترسید یعنی به قدری بترسید که بی پروا رای ندهید و برای صدور هر حکمی فکر کنید برای برادر خودتان حکم صادر می‌کنید تا متعادل عمل کنید، زیرا اگر به عنوان شغل به صدور حکم نگاه کنیم قطعا منحرف می‌شویم، اما اگر به عنوان بخشی از گزارش اعمالمان به این صدور حکم‌ها نگاه کنیم، در صراط مستقیم هستیم و حمایت پروردگار را نیز در انجام امور محوله خواهیم داشت.

وی خاطر نشان کرد: اصل بر متهم بودن یا قاچاقچی بودن انسان‌ها نیست، اما در اثر تکرار گاهی اوقات همه را به همین صورت می‌بینیم که در روانشناسی به آن می‌گویند عوارض شغلی و معمولا افراد داری مشاغل حساس دچار بدبینی هستند و باید سعی کنند این اثرپذیری از شغل در حد اعتدال باشد تا حقی از اطرافیان خود و مردم ضایع نکنند.

وزیر دادگستری اذعان کرد: در نظام الهی هیچ کار نیک و بدی بی پاسخ نمی‌ماند و تنها کافی است شما نیت خود را در انجام کار‌ها اصلاح کنید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل