حمله موشکی به شرق موصل


حمله موشکی به شرق موصل

کشورهای خاورمیانه امروز شاهد تحولات مختلفی بوده‌اند، از حمله موشکی به شرق موصل، ممنوعیت فعالیت نیروهای خارجی در خاک عراق، اخبار مربوط به قتل خاشقجی توسط مسئولان سعودی و تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه می توان اشاره کرد.

اهمیت ژئوپلیتیک و موقعیت خاص کشور ایران از منظر هژومونی منطقه‌ای و جهانی، مقوله‌ای حساس و غیرقابل انکار در مناسبات سیاسی و راهبردی نظام بین الملل است. از این رو خبرگزاری ایمنا، به صورت روزانه به انعکاس تحولات منطقه و همسایگان جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت.

حمله موشکی به شرق موصل

به گزارش ایمنا و به نقل از شبکه خبری العالم، منابع عراقی از فرود دست‌کم یک فروند موشک کاتیوشا در نزدیکی مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری در بخش شرقی موصل که محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا است، خبر دادند. شبکه خبری «الحدث» مدعی شده که «چند» راکت به سمت این منطقه پرتاب شده است. این شبکه گزارش داده که این حمله تلفاتی نداشته است.در همین حال، فرماندهی عملیات نینوا در موصل در بیانیه‌ای اعلام کرد: یک موشک از سمت غربی موصل شلیک شده و در فاصله‌ای دور از یک مقر امنیتی، در یک زمین خاکی فرود آمده است. این حمله تلفات و خساراتی نداشته و همه چیز تحت کنترل است.

حمله موشکی به شرق موصل

فعالیت نیروهای خارجی در خاک عراق را ممنوع است

عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح عراق اظهار کرد: کشور در مرحله گذشته با شرایط پیچیده ناشی از جنگ‌های داخلی و خارجی، انحلال ارتش، تحمیل اشغالگری بر کشور، حضور نیروهای خارجی، مداخلات خارجی، شکل‌گیری گروه‌های مسلح، استفاده از خاک عراق برای اقدامات مسلحانه علیه اهداف و کشورها و قدرت‌های خارج از اراده و اختیارات دولت عراق روبه‌رو بود، در عین حال کشور از فعالیت‌های خرابکارانه، اقدامات تروریستی به خصوص اقدامات القاعده و داعش و اشغالگری آنها و تصرف مساحت‌های گسترده‌ای از خاک عراق رنج برد، البته نیروهای مسلح ما در تمام صفوف ارتش، پلیس، نیروهای حشد شعبی، عشایر، پیشمرگ و داوطلبان و با حمایت نیروهای ائتلاف و کشورهای دوست و هم‌جوار بر آنها فائق آمد و تمام این مسائل واقعیت منطقه‌ای و بین‌المللی عراق را نشان می‌دهند.

نخست وزیر عراق افزود، این واقعیت، رویکردها، حضورها و آثاری غیرقابل کنترل را به همراه داشت که امروز می‌طلبد بعد از آزادی بزرگ و پیروزی عظیم که علیه داعش محقق شد و بعد از وجود شاخص‌های بسیار که به آمادگی، جایگاه، قدرت و کنترل دولت بر کل خاک خود و تحقق استقلال و حاکمتیش دلالت دارند و تمام مظاهر پراکنده غیرقانونی و حاکمیتی برچیده شده‌اند به آنها توجه شود.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در این راستا تاکید کرد، هرگونه نیروی خارجی از اقدام و تحرکی در داخل خاک عراق بدون اجازه و توافق دولت عراق منع می‌شود. وی تاکید کرد، هر دولتی از منطقه یا خارج آن از حضور در خاک عراق و انجام فعالیت‌هایی علیه نیروی دیگر یا کشور مجاور دیگر یا هرگونه حضور نظامی خارجی در خاک عراق و خارج از آن بدون توافق با دولت منع می‌شود.

عبدالمهدی افزود، همچنین فعالیت هر نیروی مسلح عراقی و غیرعراقی در خارج از چارچوب نیروهای مسلح عراق یا خارج از دستور و نظارت فرمانده کل نیروهای مسلح عراق ممنوع است. نخست وزیر عراق در عین حال تاکید کرد، هر نیروی مسلحی که در چارچوب نیروهای مسلح عراق یا تحت امر فرمانده کل فعالیت می‌کند نباید اقدام، عملیات یا ذخیره نظامی یا صنعتی در خارج از اطلاع، مدیریت و کنترل و نظارت نیروهای مسلح عراق و فرمانده کل نیروهای مسلح داشته باشد.

حمله موشکی به شرق موصل

قتل خاشقجی توسط مسئولان سعودی انجام شده است

اگنس کالامارد، گزارشگر سازمان ملل در امور اعدام‌های انجام شده در خارج از چارچوب قضائی که هدایت تحقیق در خصوص قتل خاشقجی را بر عهده دارد، صبح امروز اظهارکرد: قتل خاشقجی جنایتی وحشیانه و برنامه‌ریزی شده بود و توسط مسئولان سعودی اجرا شد.

کالامارد در نوامبر ۲۰۱۹ به درخواست ترکیه برای انجام تحقیقات بین‌المللی در خصوص پرونده قتل خاشقجی به استانبول سفر کرده بود. کالامارد به انتقاد از مقامات سعودی به ویژه محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی معروف است.

کالامارد اعلام کرده بود که مقامات سعودی با سفر وی به ریاض برای انجام تحقیقات مخالفت کردند و عربستان مانع از تلاش‌های ترکیه برای روشن شدن ابهامات و کشف حقایق در خصوص این پرونده شده است.

جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ به دست تیم تروری در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه به قتل رسید. جنایتی که افکار عمومی جهان را با خود همراه کرد و تا این لحظه خواستار شناسایی قاتلان این جنایت و مجازات آنها هستند.

اواسط ماه نوامبر دادستانی کل عربستان اعلام کرد، رئیس تیم مذاکره با خاشقجی دستور قتل او را صادر کرده است. دادستانی نام این شخص را بیان نکرد.

حمله موشکی به شرق موصل

تماس‌های تهران و قاهره در پی تشدید تنش‌ها در منطقه

منابع بلندپایه مصری در گفت‌وگو با پایگاه خبری «العربی الجدید» از تماس‌های مصر و ایران در پی افزایش حوادث در منطقه، از جمله حادثه حمله به دو نفتکش در دریای عمان و اتهام‌زنی عربستان و امارات علیه ایران خبر دادند.

این منابع تصریح کردند، قاهره اخیرا کانال‌های تماس با تهران را باز کرده است و برخی مسئولان ایرانی نیز هفته گذشته در سفر به پایتخت مصر، با مقام‌های برجسته دستگاه اطلاعات عمومی این کشور دیدار و گفت‌وگو کردند.

طبق اعلام منابع مذکور، طرفین در دیدارشان در قاهره درباره مسائل مختلف و در رأس آنها درباره اوضاع منطقه خلیج‌فارس، و حمله اخیر به دو نفت‌کش در دریای عمان و عملیات خرابکارانه علیه کشتی‌های سعودی در آب‌های منطقه‌ای امارات گفت‌وگو کردند. اوضاع غزه، یمن، حملات اخیر جنبش «انصارالله» یمن به فرودگاه‌های «أبها» و «نجران» عربستان از دیگر محورهای این دیدار بود.

منابع مذکور تأکید کردند، مقام‌های سیاسی مصری دست داشتن ایران در حمله اخیر به نفت‌کش‌ها را بعید دانسته‌اند.

این منابع در ادامه افزودند، در مذاکرات میان تهران و قاهره به اوضاع غزه و فرآیند تشدید تنش اخیر پرداخته شد. از سوی دیگر، موضوع غزه با توجه به میانجی‌گری مصر بین گروه‌های فلسطینی و اسرائیل برای تثبیت آتش‌بس و جلوگیری از وقوع درگیری‌های جدید در منطقه غزه، در این دیدار به طور گسترده بحث و بررسی شد.

منابع مصری با اشاره به اینکه تماس‌های تهران و قاهره فقط در سطح مقامات امنیتی بود نه در سطح دیپلماتیک، خاطرنشان کردند: نمی‌توان این تماس‌ها را به مثابه ازسرگیری روابط سیاسی میان قاهره و تهران دانست، ولی اختلافات و نقطه‌نظرات مشترکی میان طرفین وجود دارد که مسأله سوریه و حمایت همه‌جانبه مصر از «بشار اسد» و ارتش سوریه ـ حتی در شرایطی که نظام مصر از بیشترین حمایت‌ها از جانب کشورهای عربی خلیج‌فارس برخوردار بود ـ مهم‌ترین وجه اشتراک بین ایران و مصر طی سال‌های گذشته بوده است.

طبق گفته منابع مذکور، طرف ایرانی همچنین در این تماس‌ها از موضع اخیر مصر و مخالفت این کشور با پیوستن به ائتلاف «ناتوی عربی»، که هدف اصلی از تشکیل آن مقابله با تهران است، تشکر کرد.

این منابع درخصوص این‌که آیا تماس‌هایی که قاهره برقرار می‌کند، از طریق هماهنگی با هم‌پیمانان سعودی و اماراتی آن بوده است، گفتند: «توافقاتی در این زمینه بین شرکای مصر در خلیج‌فارس صورت گرفته است، ولی مواضع مصر درباره ایران با مواضع امارات و عربستان تفاوت دارد؛ مصر سیاست خارجی دارد که بر اساس آن اقدام می‌کند و به علل مختلفی اخیرا این سیاست به دلایل متعددی از فشارهای کشورهای عربی خلیج‌فارس رها شده است.

منابع مصری افزودند، اختلاف مواضع درباره ایران علت وقوع اختلاف در ائتلاف مصر با کشورهای عربی خلیج‌فارس بوده است البته تا زمانی‌که اعضای این ائتلاف و مشخصا امارات متوجه بشوند که می‌توانند از موضع قاهره به نفع خود بهره‌برداری کنند.

حمله موشکی به شرق موصل

هشدار سناتورهای ارشد روس درباره ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه

یک سناتور ارشد روسیه از رویکردهای دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی انتقاد کرد. به نوشته خبرگزاری «اینترفکس» سناتور «کنستانتین کساچیف» رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه درباره ماجراجویی‌های آمریکا در منطقه اظهار داشت، روسیه کمک خواهد کرد تا مانع درگیری نظامی بین آمریکا و ایران شود.

رئیس کمیته روابط خارجی شورای فدراسیون روسیه در ادامه اظهارات خود با انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال ایران و کره شمالی گفت، رویکردهای متفاوت آمریکا در قبال کره شمالی و ایران بدترین علامت در زمینه عدم توسعه سلاح اتمی است.

به نوشته این منبع خبری، «ولادیمیر شامانوف» دیگر سناتور ارشد روس و رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه هم گفته است هرگونه اقدام نظامی آمریکا به تأسیسات هسته‌ای ایران از منظر بین‌المللی غیر قابل قبول است.

حمله موشکی به شرق موصل

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022