طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در جهاد دانشگاهی زنجان کلید خورد


طرح  توانمندسازی زنان سرپرست خانوار  در جهاد دانشگاهی زنجان کلید خورد

اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار با هدف ایجاد اشتغال برای 81 زن سرپرست خانوار در زنجان کلید خورد.

به گزارش ایسنا، طرح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی» طرحی در قالب تفاهم‌نامه سه‌جانبه میان معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی و جهاد دانشگاهی است که مقرر شده در برش استانی به اجرا دربیاید.

رئیس جهاد دانشگاهی استان زنجان در جلسه هماهنگی اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار، اظهار کرد: این جلسه برای آشنایی اولیه با طرح فوق تشکیل شده که با اجرای آن می‌توان گام اساسی در ایجاد اشتغال پایدار برای جامعه هدف برداشت.

کامران جعفری بیان کرد: در این طرح، دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به‌عنوان کارفرما، اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان به‌عنوان ناظر طرح و مجری آن نیز سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان زنجان است.

ماهرخ بلوری، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری زنجان نیز در این نشست، نبود جامعه آماری دقیق از زنان سرپرست خانوار غیر تحت پوشش سازمان‌های حمایتی را از نکات مورد توجه برشمرد و گفت: باید به شکل صریح مشخص شود که چه کسانی مشمول این طرح هستند تا واجدان شرایط شناسایی شوند.

بلوری یادآور شد: در حوزه اشتغال مباحث فرهنگی نیز دخیل است و باید ظرفیت‌های موجود در نظر گرفته شود. امید به زندگی زنان زنجانی نزدیک به ۸۰ سال است که این امر یکی از شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی مهم به‌شمار می‌رود.

وی همچنین در نظر گرفتن سطح سواد، میزان دسترسی آن‌ها به امکانات الکترونیکی، ویژگی‌های فرهنگی، توانمندی‌ها و مواردی از این دست را برای اشتغال و ثبت‌نام آن‌ها در سامانه مهم دانست.

معاون اشتغال و کارآفرینی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه، تصریح کرد: قانون ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، قانون جامعی بود که اشتغال خانگی را شناسنامه‌دار کرد و حتی تکالیفی بر عهده سازمان‌ها و نهادهایی همچون شهرداری جهت ایجاد بازارچه‌هایی برای فروش محصولات قرار داد.

طیب جعفری با اشاره به اینکه برای این کار تسهیلات ۴ درصدی پیش‌بینی شد، عنوان کرد: عده‌ای نیز برای دریافت این تسهیلات سو استفاده می‌کردند و جای یک عنصر چهارم برای پشتیانی و پیگیری مشاغل خانگی خالی بود که در طرح جدید جلب کمک جهاد دانشگاهی به عنوان نهاد توسعه‌ای گامی مهم در اجرای یک الگوی مناسب است.

وی با اشاره به اینکه ۱۱ هزار و ۷۵۲ نفر زن سرپرست خانوار در استان زنجان شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: در طرح ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی، ایجاد شغل برای ۶۰۰۰ نفر هدف‌گذاری شده است که اعتبارات موجود کفاف طرح‌ها و برنامه‌های فوق را نمی‌دهد.

مدیر سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان زنجان نیز در توضیح «توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی»، اظهار کرد: در این طرح، اشتغال ۸۱ زن سرپرست خانوار با سن کمتر از ۵۵ سال و افزایش سهم مشاغل خانگی در اقتصاد استان هدف‌گذاری شده است.

سیده‌فاطمه شبیری، خوداشتغالی زنان سرپرست خانوار و پیشگیری از ورود به چرخه حمایتی، بهبود معیشت و افزایش رفاه زنان سرپرست خانوار، استفاده از ظرفیت مشاغل خانگی برای ایجاد اشتغال پایدار و مولد و اتصال صاحبان کسب و کار خانگی به بازارهای هدف و بنگاه‌های پیش‌رو را از اهداف کفی این طرح برشمرد.

وی ادامه داد: مطالعه و پژوهش، آموزش و مشاوره، رصد و پایش، ارزیابی، اثربخشی، مستندسازی و بانک اطلاعاتی، شبکه‌سازی، هم‌افزایی، تسهیل‌گری، جلوگیری از اتلاف منابع و دوباره‌کاری، تقویت روحیه تیمی و کار گروهی، اتصال به بازار و توجه به زنجیره ارزش، از وظایف جهاد دانشگاهی به‌عنوان نهاد توسعه‌ای و واسطه‌ای است.

این مسئول، شناسایی پشتیبان را یکی از مراحل مهم در این طرح دانست و افزود: پشتیبان می‌تواند از اتحادیه‌ها، اصناف، بنگاه‌ها، خوشه‌ها، سمن‌ها، بخش خصوصی و شرکت‌های خصوصی انتخاب شود که وظایفی همچون تأمین مواد اولیه، تأمین نهاده، آموزش و مشاوره، کمک به ارتقای کیفیت و کمیت محصول و تضمین فروش محصولات را بر عهده دارد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403