جزییات کلاهبرداری از 1170 نفر توسط یک وارد کننده خودرو


جزییات کلاهبرداری از 1170 نفر توسط یک وارد کننده خودرو

اولین جلسه دادگاه شرکت کیمیا خودرو به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

جزییات کلاهبرداری از 1170 نفر توسط یک وارد کننده خودروبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اولین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان شرکت لیزینگی کیمیا خودرو امروز(چهارشنبه ۲۹ خرداد ماه) در شعبه چهارم دادگاه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.

این پرونده پانزده متهم دارد که اتهام آن‌ها مشارکت یا معاونت در انجام عملیات واسپاری (لیزینگ) بدون اخذ مجوز از بانک مرکزی و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

شرکت کیمیا خودرو با هیچ شرکت خودرو سازی قراردادی برای دریافت خودرو نداشته است تا تحویل خریداران دهد. این شرکت ۱۱۷۰ شاکی دارد.

این پرونده ۱۵ متهم دارد که ۹ متهم فراری دارد و امروز ۶ متهم در دادگاه حاضر می‌شوند.

سه نفر از متهمان این پرونده در زندان به سر می‌برند.

مبلغ کلاهبرداری شرکت کیمیا خودرو ۱۱ میلیارد و ۵۷۴ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۸۰۰ تومان است که اموال توقیفی از متهمان این پرونده یک میلیارد تومان است و مابقی اموال حیف و میل شده است.
پرونده ۱۱۱ جلد دارد.

متهمان این پرونده از ۴ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون تومان از مردم پول دریافت کرده اند.

در ابتدای دادگاه قاضی صلواتی با قرائت مفادی از قانون از آقامیری نماینده دادستان خواست تا در جایگاه قرار بگیرد و کفیرخواست را قرائت کند.

اقامیری نماینده دادستان اظهار کرد: شرکت کیمیا خودروی اسپرلوس متهم به دریافت ۱۱ میلیارد و ۴۳۶ میلیون ۱۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان است.

وی گفت: شرکت کیمیا خودرو اسپرلوس متهم به کلاهبرداری شبکه‌ای و عملیات واسپاری بدون مجوز است.

وی افزود: مهدی فتاحی نیا متهم ردیف اول پرونده، بازداشت، فاقد سابقه کیفری متهم است به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز است.

۲-مرتضی فتاحی نیا، بازداشت و متهم به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز است.

۳- دل نیا فتاحی نیا، بازداشت و متهم به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز است.

۴- عبدالنبی حسین پور، متواری و متهم به مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای به مبلغ مذکور و انجام عملیات واسپاری بدون مجوز است.

۵- محمدرضا کشاورز، متواری و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۶-امیر علی سام رجبی متواری و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۷- مجید پور محسنی متواری و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۸-غلامرضا بهاری متواری و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۹- علی رضا اشرف داری متواری و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۱۰- صادق صمدی متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۱۱-نسرین الهیاری بازداشت و متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۱۲-اعظم کریمی متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۱۳-سمیه عفت دوست متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

۱۴- معصومه موسوی متواری متهم به معاونت در عملیات واسپاری بدون مجوز و مشارکت در کلاهبرداری شبکه‌ای است.

نماینده دادستان گفت: مهدی و مرتضی فتاحی نیا اعضای هئیت مدیره شرکت اقدامی در جهت خرید خودرو نداشتند و با جابجایی دفاتر شرکت بدون اطلاع به سازمان ثبت شرکت‌ها و استخدام افراد زیاد و آگهی گسترده در روزنامه‌ها و فضای مجازی افراد زیادی را به تحویل خودرو امیدوار کرده بودند، اما متاسفانه هیچ خودروی تحویل ندادند.

وی افزود: کارمندان شرکت با علم به اینکه شرکت کیمیا خودرو هیچ مجوزی از بانک مرکزی ندارد به خریداران می‌گفتند که دستگاه پوز شرکت به حساب شرکت‌های خودروسازی متصل و یا خودرو‌ها در پارکینگ شرکت آماده تحویل است.

اقامیری بیان کرد: با توجه به شواهد پرونده وقوع جرم در سال ۹۶ در تهران از سوی شرکت کیمیا خودرو محرز است و با توجه به قانون مبارزه با ارتشاء، اختلاس و کلاهبرداری بنا به نظر قاضی اگر اتهام افساد فی الارض ثابت شود برای متهمان درخواست صدور حکم اعدام و اشد مجازات را دارم.

در ادامه دادگاه قاضی صلواتی از نماینده بانک مرکزی خواست تا شکایت خود علیه شرکت کیمیا خودرو را بیان کند.

مسعود جمشیدی نایینی پس از حضور در جایگاه با استناد به منابع قانونی و ضرورت اخذ مجوز شرکت های لیزینگ یا همان واسپاری مطالبی را مطرح کرد و گفت: با توجه به پیگیری های انجام شده از سوی بانک مرکزی همچون اعلام شکایت، درخواست تعقیب کیفری، درخواست توقف فعالیت ها و انحلال شرکت متهمان با وجود اطلاع از مکاتبات مراجع قضایی و انتظامی به فعالیت‌های خود ادامه دادند. بنابراین سوءنیت متهمان محرز است و درخواست اشد مجازات برای متهمان را دارم.

پس از اظهارات نماینده بانک مرکزی قاضی صلواتی از شاکیان حاضر در دادگاه خواست تا سخنان خود را بیان کنند.

رضا رضایی به عنوان مالباخته و نماینده شاکیان در جایگاه قرار گرفت و گفت: بیست و سوم شهریور سال ۹۶ از طریق آگهی روزنامه با این شرکت آشنا شدم و چون درخواست خودروی جک دادم اعلام کردند که ۱۵ روزه خودرو را تحویل می دهند. ۵۰۰ هزار تومان به حساب شرکت ریختم و دویست و پنجاه هزار تومان نیز به حساب کارگزاری و شرکت اعلام کرد که پس از یک هفته اگر از سوی بانک مرکزی مشکلی برای شما نبود خودروی شما را تحویل می دهیم.

وی افزود: پس از یکی دو هفته که خبری نشد به خانم نسرین الله یاری معروف به یوسفی مراجعه کردم و وی ۲۳ میلیون تومان از من گرفت ولی از خودرو خبری نشد. من یک سال این پرونده را پیگیری کردم و ما توانستیم عبدالنبی حسین پور را دستگیر کنیم. اما وی با ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه آزاد شد، البته پس از دستگیری ۳ تن از مدیران این شرکت، ما شاهد فعالیت و کلاهبرداری آنان در برخی شرکت های دیگر مانند اروند خودرو، آواگستر خودرو و پیشتاز خودرو سعادت بودیم.

رضایی عنوان کرد: برخی مالباختگان از شدت ناراحتی و فشار فوت کردند و برخی نیز طلاق گرفتند. من طلاهای همسرم را فروخته بودم. برخی متهمان گفتند کاره ای نیستند. پس چرا خود را نماینده شرکت معرفی می‌کردند؟ آقای اشرف طاری اعتراف کرده که ۱۱ تا ۱۲ کارشناس و وکیل زبده را استخدام کرده تا قراردادها را به گونه ای تنظیم کنند که ما نتوانیم شکایت کنیم.

این مالباخته. افزود: از مالباختگان امضا می‌گرفتند که با رضایت کامل تمام پول خود را دریافت کرده اند در حالی که ۱۰ تا ۴۵ درصد پول آنان را می‌دادند. همسرم را تهدید کردند و گفتند که به رضایی بگو خودش را کنار بکشد.

انوش دانش یکی دیگر از مالباختگان این پرونده پس از حضور در جایگاه گفت: در اردیبهشت سال ۹۷ که شاهد تبلیغات گسترده این شرکت بودم به دفتر این شرکت در خیابان جمهوری مراجعه کردم. روز اول از من ۱۰ میلیون تومان گرفتند و بعد خانم یوسفی زنگ زد که اگر هفت و نیم میلیون تومان دیگر بدهید ماشین تان را تحویل می دهیم. مشکل اصلی ما فقط ۳ نفر از خانم هایی هستند که در این پرونده متهم هستند. چون تمام قراردادها به اسم این سه نفر بوده و سوگند می‌خوردند که ماشین را تحویل می دهیم. من خودم شاهد بودم که کلانتری ۱۱۰ در دفتر شرکت حضور پیدا می کرد ولی حق حساب می گرفتند و می‌رفتند. البته آنجا هر روز درگیری بود.

وی افزود: من درخواست اشد مجازات برای این سه نفر به ویژه خانم یوسفی و عفت دوست را دارم چون این دو نفر فتنه و عامل اصلی کلاهبرداری این شرکت هستند. برخی شگردهای این افراد این بود که مثلا پلاک ماشین را نشان می‌دادند و می‌گفتند که می‌خواهیم تحویل بدهیم، حتی زن و شوهری را دیدیم که خوشحال بودند و می گفتند که ما ماشین گرفتیم ولی بعد فهمیدیم از عوامل خودشان بودند.

در ادامه محمدمهدی احمدی یکی دیگر از مالباختگان و شاکیان پرونده در جایگاه قرار گرفت و گفت: شاید من برخلاف بسیاری از شاکیان مبلغ زیادی پرداخت نکرده باشم. من 10 میلیون تومان پرداخت کردم اما این پول برای من ارزش زیادی داشت. من به علت معلولیت تحت پوشش بهزیستی قرار دارم. پس از اینکه در روزنامه با آگهی این شرکت روبرو شدم به علت تنگنای مالی مجبور شدم به سراغ آنها بروم. آن زمانی شرایط جسمی سخت تری داشتم. در آخرین مراجعه ام به شعبه جمهوری با برخورد فیزیکی مواجه شدم و قرار داد مرا گرفتند.

وی افزود: وقاحت ماجرا آنجاست که این افراد، با آبرو و حتی مسائلی که خط قرمز است بازی کردند و می‌گفتند تحریم ها را دور می زنند. در تجمعی که مقابل دفتر آقای رییسی انجام شد هم افرادی از سوی متهمان آمده بودند و می گفتند این شرکت به دلیل اینکه در حال دور زدن تحریم هاست و چون به نظام وابسته است حساب هایشان نسدود است و کلاهبردار نیستند. از آنجا که آقای رییسی ریاست قوه قضاییه را بر عهده دارند امیدوارم شاهد تحولی در برخورد با این متهمان که کشور و عقیده را بی آبرو می کنند باشیم و من اشد مجازات را برای این افراد خواستار هستم. امیدوارم نحوه رسیدگی به شکلی باشد که آسیب کمتری ببینیم. به خاطر دارم روز ثبت نام که به دفتر مذکور رفتم حوالی نیمه شعبان بود و آنها مشغول پخش شربت بودند.

یکی از شکات خانم پس از حضور در جایگاه گفت: همسر من سال ها پیش فوت شد و مسئولیت خانواده بر عهده من بود. می خواستم در آژانس کار کنم. به شعبه مراجعه کردم و از این خانم پرسیدم آیا اینجا مطمئن است؟ گفت من شرافتم را گرو می گذارم اما یک سال است که در خانه به دخترم دروغ می گویم؛ به گونه ای به ما آسیب روانی زدند که نمی دانیم چه کنیم و من اینها را به رفتار خودشان واگذار کردم. من نزدیک به 5 میلیون و 300 هزار تومان پرداخت کردم و تقاضای اشد مجازات دارم. دخترم می گوید آژانس چه شد و من نمی دانم چه پاسخی بدهم.

در ادامه بهزاد جاوید یکی دیگر از شکات در جایگاه حاضر شد و عنوان کرد: من 43 میلیون و 750 هزار تومان برای خودروی جک s5 پرداخت کرده ام و در حال حاضر به کیمیا خودرو بابت بازی کردن با روحیات و روانمان تبریک می گویم. من نزدیک به یک سال است که از قرص اعصاب استفاده می کنم. پول من رفت فدای سرم اما آبروی من هم رفت و به بانک و دوستان.خود بدهکار شدم. همسر من نیز لطمه خورد و نزد خانواده خود بی آبرو شد. زمانی که این متهمان را می بینم حسرت می خورم که چرا ما نمی توانیم مانند اینها کلاهبردار باشیم؟ من از حقم گذشته ام اما خواستار اشد مجازات هستم.

غلامحسین محمدی یکی دیگر از شکات پرونده گفت: من به فلکه صادقیه رفتم و در خصوص نحوه واگذاری خودروها گفتم که گفتند باید 750 هزار تومان علی الحساب واریز کنی و 15 روز دیگر مبلغ مورد نظر را بدهید و خودرو را تحویل بگیرید. خانم کریمی مسئول آنجا بودند. من گفتم 15 میلیون تومان از گلوی زن و بچه زده ام و در پارکینگ اجرتی کار می کنم. پرسیدم اگر مشکلی هست بگویید. گفت پول را واریز کن و 15 روز دیگر ماشین را تحویل بگیر. من از قشر زحمت کش جامعه هستم؛ ما ملت آبرومندی هستیم؛ اینها نخاله های مملکت هستند. من باید به ایرانی بودنم افتخار کنم. ریال به ریال پول خود را می خواهم زیرا برای آن زحمت کشیده ام. اینها شرف مردم را زیر پا گذاشتند. ریش و قیچی دست شماست.

در ادامه یکی دیگر از شکات این پرونده اظهار کرد: من 16 میلیون و 500 هزار تومان برای ثبت نام خودرو به شرکت دادم. به خانم یوسفی گفتم پسرم مشکل کلیه دارد و میخواهم این خودرو را بخرم و برای پسرم بفروشم اما اکنون پسرم جفت کلیه هایش را از دست داده است. اینها نه تنها از پول ما استفاده کردند بلکه خانم اللهیاری به من فحش ناموسی داد که چرا شکایت کرده ام. همه ما را به این روش بردند که ابتدا 750 هزار تومان بدهید و در ادامه اقدامات دیگر برای گرفتن خودرو انجام شود. گفتم تیرماه پسرم جراحی دارد اما زمانی که تماس می گرفتم من را به دیگری پاس می دادند.

وی افزود: پس از دستگیری متهمان گفتند بگذارید یکی از ما آزاد شود تا کارهای لازم را جهت بازگشت پول شما انجام دهد. زمانی که با آقای فتاحی نیا صحبت کردم گفتند هم زندان بروم هم پولت را بدهم؟ این کار را نمی کنم. خانم یوسفی پس از این ماجرا مجدد همراه خواهرش شرکت خودرو زد. در قالب مشتری به آنجا رفتیم. زمانی که متوجه ما شدند خواهرش دست مرا گاز گرفت و تمام عوامل را از شعبه جمهوری در آنجا جایگزین کردند. در ابتدا 16 میلیون تومان دادم و مابقی را سفته دادم که گفتند اگر چکی بود خودرو را زودتر می دادیم. اشد مجازات کمترین چیز برای 1200 شاکی است که باید جلوی آنها سرافکنده باشند. پسرم هر خودروی دنایی که می بیند تصور می کند برای ماست.

قاضی صلواتی گفت: این شرکت با ساپیا و ایران خودرو و کرمان خودرو هیچ قراردادی نداشتند وشرکت‌های مذکور به دلیل سوء استفاده از نام آن‌ها اگر شکایتی دارند می‌توانند نماینده حقوقی خود ر به دادگاه معرفی کنند.

شاکی دیگری به نام لیلا خجسته در جایگاه حاضر شد و گفت: من ۱۹ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان واریز کردم. فکر می‌کنم خانم یوسفی و قربانی باید اینجا که من را می‌بینند از خجالت آب شوند.

قاضی در این هنگام نام اصلی و شناسنامه‌ای متهمان خطاب به این شاکی گفت: نام‌های واقعی این‌ها را بیان کنید.

یکی دیگر از شاکیان به نام لیلا خجسته پس از حضور در جایگاه گفت: این‌ها در شرکتشان می‌خواستند که هیچ کدام از مشتری‌ها با هم صحبت نکنند و اجازه نمی‌دادند کسی به اتاق‌هایشان برود. دو قلچماق در آنجا گذاشته بودند تا کسی وارد آن اتاق‌ها نشود. یک بار با هجوم به آنجا رفتم و دیدم ناخن‌های خود را سوهان می‌کشند. خانم معصومی گفت اینجا برای آقازاده‌ها است. حرفت را بزن تا بشنوند.

یکی دیگر از شاکیان به نام همت فکری گفت: من آگهی را از طریق سایت دیوار دیدم و وقتی برای ثبت نام به آنجا رفتم دستگاه پُزشان به نام کیمیا خودرو بود.

یکی دیگر از متهمان بیان کرد: من ۱۰۱ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان برای خودروی تویوتا پرداخت کردم که خودرو را دریافت نکردم، اما تقاضای اشد مجازات را ندارم، زیرا این‌ها جانی از من نگرفتند که بخواهم جانشان را بگیرم فقط پولم را می‌خواهم.

قاضی صلواتی در خلال سخنان یکی از شاکیان زمانی که گفت، آگاهی خیابان شاپور به مال‌باختگان اعلام کرده بود که همه پول‌ها بلوکه شده است، گفت: فقط یک میلیارد تومان در حساب شرکت کیمیا خودرو است.

پس از نزدیک شدن به اذان ظهر قاضی صلواتی ختم نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده را اعلام کرد و گفت: جلسه بعد ساعت ۹ صبح روز شنبه یکم تیرماه برگزار خواهد شد.

وی افزود: شاکیانی که این جلسه حضور داشتند جلسه بعد در دادگاه حاضر نشوند تا مابقی شکات، شکایات خود را مطرح کنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی