اخلاق


اخلاق

دسته: روانشناسیوقتی که می گوییم فعلی درست است یا باید آن را انجام داد، مقصودمان از این سخن چیست؟ وقتی که می گوییم چیزی خوب است...

وقتی که می گوییم فعلی درست است یا باید آن را انجام داد، مقصودمان از این سخن چیست؟ وقتی که می گوییم چیزی خوب است یا بد است، مقصودمان از گفتن این سخن چیست؟ آیا می توانیم صفتی بیابیم که بدون استثنا به همه افعال درست تعلق داشته باشد و جز به افعال درست به فعل دیگری تعلق نداشته باشد؟ آیا می توانیم صفتی بیابیم که بدون استثنا به همه ی چیزهای خوب تعلق داشته باشد و جز به چیزهای خوب به هیچ چیز دیگر متعلق نباشد؟ آیا می توانیم دلیلی بیاوریم که وقتی فعلی درست است، آن دلیل به ما بگوید که چرا آن فعل درست است؟ آیا می توانیم دلیلی بیاوریم که وقتی چیزی خوب است، آن دلیل به ما بگوید که چرا آن چیز خوب است، یا وقتی که چیزی بهتر از چیز دیگر است، بگویید که چرا آن چیز بهتر از چیز دیگر است؟
مسائلی از این نوع است که در این کتاب مورد بحث قرار می گیرد. نویسنده نخست نظریه ای را که به عقیده او از همه نظریات دیگر ساده تر و زودیاب تر است، عنوان می کند. آنگاه به تحلیل یکایک اعتراضاتی که می توان بر آن وارد کرد، می پردازد. و به این ترتیب همه جنبه های اساسی ترین موضوعات علم اخلاق را به دقت مورد بررسی قرار می دهد.

حق تکثیر: علمی فرهنگی، 1375

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کتاب

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شاهزاده هودونگ در جومونگ بعد از 15 سال