به گزارش افکارنیوز،

مرکز مطبوعاتی وزارت امور خارجه تاجیکستان از برگزاری بیست و یکمین نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در سال 2021 در شهر «دوشنبه» خبر داد.

در پایان نشست سازمان همکاری شانگهای که در تاریخ 13-14 ژوئن در بیشکک قرقیزستان برگزار شد ریاست دوره ای این سازمان به روسیه منتقل شد.

به این ترتیب، نشست بعدی، یعنی بیستمین نشست سران کشورهای این سازمان سال 2020 میلادی به میزبانی روسیه برگزار و در جریان آن ریاست شانگهای به تاجیکستان واگذار خواهد شد.

با توجه به این موضوع بیست و یکمین نشست سازمان همکاری شانگهای به میزبانی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار می شود.

باید گفت که در سال 2021 میلادی از تاسیس سازمان همکاری شانگهای بیست سال سپری می شود.

تاجیکستان ریاست در شورای سران کشورهای عضو، شورای وزرای امور خارجه، شورای هماهنگ سازمان ملی و اجلاس نمایندگان دائمی سازمان همکاری شانگهای را بر عهده خواهد داشت.

دوشنبه از هم اکنون در حال آماده شدن برای برگزاری بیست و یکمین دور اجلاس شانگهای است و قصد دارد سهم قابل توجهی در توسعه آینده این سازمان قرار دهد.

در این راستا دولت تاجیکستان کمیته ای را برای سازمان دهی بیست و یکمین نشست شانگهای در شهر دوشنبه تحت ریاست نخست وزیر این کشور ایجاد کرده که در حال حاضر به طور فعال مشغول کار است.

تاجیکستان در دوره ریاست خود بر این سازمان قصد دارد همه تلاش ها را بر تامین امنیت و ثبات، تقویت ارتباطات تجاری، اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در فضای سازمان همکاری شانگهای متمرکز کند.

در پایان دوازدهمین نشست روسای دادگاه‌های عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای بیانیه مشترک در مورد چشم انداز همکاری های متقابل دادگاه های عالی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای صادر شد.

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین المللی بین دولتی است که در تاریخ 15 ژوئن سال 2001 میلادی در شانگهای چین از سوی قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شده است.

در نشست این سازمان که تاریخ 8 و 9 ژوئن سال 2017 میلادی در شهر «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد، هندوستان و پاکستان عضو دائمی سازمان همکاری شانگهای‌ شدند.

اکنون جمهوری اسلامی ایران، افغانستان، مغولستان و بلاروس اعضای ناظر این سازمان هستند.

ترکیه، سریلانکا، ارمنستان، آذربایجان، نپال و کامبوج شریک گفت‌وگو با این سازمان هستند.