مرودشت برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران اعلام نامزدی کرد


مرودشت برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران اعلام نامزدی کرد

شیراز-ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با حضور در شهرستان مرودشت نامزدی این شهر را برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران با شعار مرودشت، مهد تمدن، مهد فرهنگ مکتوب اعلام کرد.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس روز چهارشنبه به نقل از صابر سهرابی عنوان کرد: موضوع ترویج کتاب و کتابخوانی در شهرستان مرودشت با پیشینه تاریخی و اندیشگانی در سطح بین المللی از اهمیتی ویژه برخوردار است.
وی ادامه داد: یکی از کلان‌برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارتقای فرهنگی شهرستان‌ها و آشتی مردم با کتاب و کتابخوانی است؛ از همین رو ایجاد رقابت در زمینه کسب عنوان پایتختی کتاب از مهم‌ترین اقدامات فرمانداران خواهد بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه کارگروه تخصصی برای شرکت در جشنواره پایتخت کتاب ایران تشکیل خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه اماکن عمومی زیرمجموعه شهرداری‌ها هستند، این نهاد می‌تواند به ایجاد این حرکت بزرگ فرهنگی یاری رساند.
شهرستان مرودشت در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال شیراز است.
طرح انتخاب پایتخت کتاب ایران از سال ۱۳۹۳ آغاز شد و تا کنون پنج دوره متوالی آن برگزار شده است.
این جشنواره برگرفته از طرح انتخاب پایتخت کتاب جهان است که از سال ۲۰۰۱ میلادی از سوی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) آغاز شده است.
لقب پایتخت کتاب ایران به شهری اعطا می‌شود که برای تقویت جایگاه کتاب و کتابخوانی تلاش‌هایی در خور توجه داشته است.
استان فارس از نخستین دوره رقابت های کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در سال ۱۳۹۳ بازماند اما شیراز در دومین دوره این جشنواره در سال ۱۳۹۴ توانست در میان پنج شهر نخست قرار گیرد و در سال ۹۵ به رتبه سوم دست یافت.
در دوره سوم، چهار نامزد از استان فارس برای شرکت در رقابت ها معرفی شدند و علاوه بر شیراز، شهرهای اوز لارستان، صدرا شیراز و آباده نیز در این جمع قرار گرفتند.
در دوره چهارم این رویداد، شهر صدرا موفق به کسب عنوان شهر خلاق کتابخوان شد و شهر کاشان به عنوان پایتخت کتاب ایران برگزیده شد.
در دوره پنجم، شیراز، اوز لارستان و صدرا از استان فارس برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در جمع نامزد های نهایی قرار گرفتند، همچنین ۲ روستای جایدشت از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای کریشکی از توابع شهرستان لارستان توانستند به جمع ١٠ روستای برگزیده نهایی جشنواره روستاها و شهرهای دوستدار کتاب راه یابند.

۹۸۸۵/‏۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج