توجیه استفاده از زیست‌پلیمرهای تخریب‌پذیر از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو است


توجیه استفاده از زیست‌پلیمرهای تخریب‌پذیر از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو است

مشاور معاون علمی آستان قدس رضوی با بیان اینکه زباله‌های پلاستیکی به‌جای‌مانده معضل بزرگی برای محیط زیست هستند، گفت: تولید روزافزون پلیمرهای مقاوم به تخریب زیستی منجر به تجمع ضایعات پلیمری در طبیعت شده و مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد می‌کند که توجیه استفاده از زیست‌پلیمرهای تخریب‌پذیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش ‌رو است.

‌به گزارش ایسنا، علیرضا جاوید عرب‌شاهی در نشست خبری "چالش فناوری پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر" که در پارک علم و فناوری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: امروزه در ظروف و بسته‌بندی‌ها به خصوص برای مواد غذایی از مواد پلاستیکی، نفتی، شیشه، فلزات و کاغذ استفاده می‌شود و کاربرد این مواد معایب بسیاری به همراه دارد که می‌توان به انتقال ترکیبات استفاده شده در فرمول بسته‌بندی به ماده غذایی، ایجاد آلودگی‌های زیست‌محیطی و مشکلات بازیافت آن‌ها اشاره کرد.

وی تصریح کرد: مطالعات بسیاری در زمینه تخریب زیستی پلیمرها با هدف غلبه بر مشکلات زیست‌محیطی ناشی از تجمع پلاستیک‌ها در طبیعت انجام شده که بهترین راه‌حل برای رفع این معضل بزرگ، تولید پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر است.

وی عنوان کرد: پژوهش‌های جدید تنها به یافتن جایگزین‌های مناسب برای بسته‌بندی‌های متداول متمرکز شده و پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر و سازگار با محیط زیست به عنوان راه‌حل مناسب برای این موضوع پیشنهاد می‌شوند.

مشاور معاون علمی آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم بالای استفاده از لیوان، ظروف یکبار مصرف و کیسه‌های حمل کفش در حرم مطهر رضوی، توجیه پذیر شدن استفاده از این زیست‌پلیمرهای تخریب‌پذیر یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش رو است و در این چالش بر آن هستیم تا با استفاده از ظرفیت علمی و فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان، نخبگان و نوآوران به حفظ کیفیت و استانداردهای لازم برای استفاده از این مواد پرداخته و آن را اقتصادی کنیم.

وی با بیان اینکه سه ویژگی برای طرح‌های این چالش در نظر گرفته شده است، افزود: در ابتدا اقتصادی بودن این طرح‌ها، دوم قابلیت تولید انبوه داشتن و سوم فرمولاسیون آن‌هاست که قابلیت زیست‌تخریب پذیر بودن مواد اولیه را دارند و باید توسط آزمایشگاه‌های مورد تأیید آستان قدس رضوی آزمایش شوند.

جاوید عرب‌شاهی اضافه کرد: در ابتدا ۶۲ طرح تا اول خرداد ماه به دبیرخانه ارسال شد که در مرحله اول داوری بر اساس مستندات، ۲۴ طرح که استانداردهای اولیه را داشتند، انتخاب شدند که با آن‌ها تماس گرفته شد و نمونه اولیه را ارسال کردند.

وی در خصوص فرآیند برگزاری این چالش اظهار کرد: این چالش در ۶ مرحله شامل طراحی فراخوان، انتشار فراخوان، ارائه و تدوین طرح، بررسی طرح‌ها، ارسال نمونه اولیه و داوری طرح‌ها با حضور پنج داور از دانشگاه پتروشیمی تهران برگزار می‌شود.

مشاور معاون علمی آستان قدس رضوی بیان کرد: در این چالش ۱۰ رویداد با هدف حل نیازها و چالش‌های آستان قدس رضوی به زودی برگزار می‌شود که چالش فناوری پلیمرهای زیست تخریب‌پذیر اولین چالش آن است و در پایان نیز به طرح‌های برگزیده توسط نهادهای حامی و سرمایه‌گذاران این مرحله تسهیلات حمایتی اعطا می‌شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای عکس ناجور نعیمه نظام دوست در ویلای کردان ! / فتوشاپ نیست خودم بودم + فیلم