افسردگی زمینه ساز اعتیاد و طلاق


افسردگی زمینه ساز اعتیاد و طلاق

‌مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تاکید کرد: ابتلاء به افسردگی عامل بسیاری از ناهنجاری‌های جامعه از جمله اعتیاد و طلاق است.

‌زهرا یوسف‌نژاد در گفت و گو با ایسنا، گفت: در سال ۹۲ توسط وزارت بهداشت تحقیقی در مورد افسردگی انجام شد که نتیجه آن نشان می‌داد یک چهارم افراد جامعه به یکی از اختلالات روانی مبتلا و از هر هفت نفر، یک شهروند افسردگی دارد.

وی با بیان اینکه در بسیاری موارد با ریشه یابی علت طلاق، اعتیاد و سایر ناهنجاری‌های جامعه به افسردگی می‌رسیم، خاطرنشان کرد: در صورت ابتلاء به این بیماری فرد از زندگی لذت نمی‌برد و حس خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه فرد برای کسب آرامش به استفاده از مواد مخدر پناه می‌برد، ادامه داد: اگر افسردگی به موقع شناسایی شود، با درمان دارویی و جلسات روانشناختی از عوارض خطرناک آن جلوگیری می‌شود.

مدیرگروه سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه با تاکید بر اینکه تشخیص علائم افسردگی بسیار مهم است، احساس غمگین بودن، علاقه نداشتن به انجام کارهای سابق، افزایش یا کاهش اشتها، افزایش یا کاهش خواب، احساس اضطراب و بی‌قراری، پوچی، بی ارزشی، احساس گناه و افکار خودکشی را از نشانه‌های ابتلاء به این بیماری ذکر کرد.

یوسف نژاد در ادامه سخنان خود به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی در حوزه معالجه و درمان افسردگی اشاره کرد و گفت: پس از اجرای طرح تحول سلامت، خدمات خوبی در حوزه روان درمانی با هزینه‌های کم به مردم و بیماران ارائه می‌شود.

وی توضیح داد: پس از اجرای این طرح، در مراکز جامع سلامت شهری مانه و سملقان، بجنورد و شیروان کارشناسان روان مستقر شده اند و با پذیرش بیماران و ارائه مشاوره به کمک فرد و خانواده وی می‌شتابند.

این مسئول با بیان اینکه در صورت تشخیص افسردگی مزمن بیمار به روانپزشک ارجاع می‌شود، افزود: روانپزشکان بیمارستان امام رضا (ع) بجنورد با کمترین مبلغ بیماران را ویزیت کرده و پس از طی کردن پروسه درمان، فرد را دوباره به کارشناسان مراکز جامع سلامت برای تکمیل پروسه درمان ارجاع می‌دهند.

وی یادآور شد: سلامت روان مقوله‌ای بسیار مهم و نیاز به ارتقای آگاهی جامعه و درک صحیح از بیماری افسردگی و عواقب آن دارد.

یوسف‌نژاد با تاکید بر اینکه بیماری افسردگی را جدی بگیریم، اظهار کرد: بسیاری از افراد بدون آنکه خود بدانند به افسردگی مبتلا شده اند، بنابراین برای درمان باید خانواده‌ها با حوصله و صبوری روند درمان را تا حصول بهبود نهایی ادامه دهند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس