‌رنج گندمکاران راز و جرگلانی ‌دو چندان شده است


‌رنج گندمکاران راز و جرگلانی ‌دو چندان شده است

سیل این بلای ویران گر از اواخر سال گذشته بر سر مردم شهرستان مرزی راز و جرگلان بارید و سبب شد تا خسارت‌های زیادی به بخش‌های مختلف این منطقه وارد شود.

‌به گزارش ایسنا، در ابتدا تخریب راه‌های اصلی، منازل مسکونی، دامداری‌ها بیشتر به چشم می‌آمد و مردم این منطقه بیشتر از این موارد رنج می‌برند اما حال که فصل برداشت محصول گندم فرا رسیده، مشکل مردم این منطقه دو چندان شده است.

شغل بیشتر مردم این منطقه کشاورزی است و تعداد زیادی از افراد در این منطقه مرزی محصول گندم کشت کرده اند اما سیل‌های فروردین و اردیبهشت موجب شد تا مقدار زیادی از راه‌های بین مزارع تخریب شود و این امر کشاورزان این منطقه را با مشکل مواجه کرده است.

جابجایی محصول در راه‌های بین مزارع دیگر با ماشین امکان پذیر نیست

فرزین دهیار روستای حصارچه بالا در شهرستان راز و جرگلان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه دهستان حصارچه بیشترین میزان تولید گندم دیم در این شهرستان را دارد، گفت: بیشترین میزان تولید گندم در این منطقه متعلق به این دهستان است.

وی افزود: مساحت زمین‌های گندم کشت شده در این دهستان بیش از ۱۰۰۰ هکتار است که حدود یک هزار و ۸۰۰ نفر از مردم این منطقه به امر کشت گندم می‌پردازند.

فرزین با اشاره به جاری شدن سیلاب‌های مخرب فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری در این شهرستان ادامه داد: مردم به خسارت‌هایی همچون آسیب منازل مسکونی، دامداری و … راضی بودند اما خسارت به جاده‌های بین مزارع برای آنها مزید بر علت شده و آنها در این فصل از سال با مشکل خیلی زیادی مواجه کرده است.

وی اظهار کرد: بر اثر جاری شدن سیلاب مقدار خیلی زیادی از راه‌های بین مزارع در این دهستان از بین رفته است و مردم برای جابجایی محصولات خود از مزارع به جاده اصلی با مشکل مواجه هستند.

فرزین تصریح کرد: در گذشته برای انتقال محصول از مزارع به مراکز خرید با خودروهایی همچون سایپا و وانت استفاده می‌کردیم اما هم اکنون چنین امری امکان پذیر نیست و باید جابجایی محصول با تراکتور صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در برخی از نقاط کامیون‌ها هم می‌توانستند از راه‌های بین مزارع استفاده کنند و در حال حاضر برای آنها نیز چنین امکانی مقدر نیست.

دهیار روستای حصارچه بالا توضیح داد: برای برداشت محصول دروگر و کمباین به زمین‌های کشاورزی منتقل شوند که کمباین به سختی به محل مزارع می‌روند و دروگرها نیز با تراکتور به محل مورد نظر منتقل می‌شود.

سازمان جهاد کشاورزی استان هیچ اقدامی برای تسطیح راه‌های بین مزارع انجام نداده است

پولاد نجاهی بخشدار منطقه مرزی جرگلان در شهرستان راز و جرگلان در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: بر اثر جاری شدن سیل در دو ماه نخست سال جاری مقدار زیادی از راه‌های اصلی و بین مزارع این بخش آسیب دید.

وی افزود: با انجام عملیاتی همچون اصلاح و تسطیح مسیر در حال حاضر مسیر اصلی مشکلی ندارد و رفت و آمد در آن به راحتی صورت می‌گیرد اما راه‌های بین مزارع این بخش با مشکلات خیلی زیادی مواجه شده است.

نجاهی خاطرنشان کرد: وظیفه تسطیح راه‌های بین مزارع بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است اما تاکنون اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: دسترسی مردم به مزارع به علت مذکور بسیار سخت شده است و رفت و آمد به مزارع در بیشتر مکان‌ها فقط با تراکتور امکان پذیر است.

ریالی از سوی مدیریت بحران برای ساخت جاده‌های بین مزارع اختصاص نیافته است

بهنام فر معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه سیل سال جاری خسارت‌های جبران ناپذیری به جاده‌های بین مزارع این استان وارد کرد و اغلب آنها دچار خسارت شدند، بیان کرد: جاده‌های تخریب شده شناسایی شد و به مدیریت بحران استانداری و وزارت کشور نیز میزان خسارت اعلام شد.

وی تصریح کرد: برای جبران این خسارت‌ها یا باید از منابع استانی سال گذشته استفاده می‌شد که این اعتبارات به پایان رسیده بود و یا باید مدیریت بحران اعتباری برای رفع این مشکل می‌داد که هنوز ریالی از این محل پرداخت نشده است.

بهنام فر تاکید کرد: در جلسات مدیریت بحران که با ریاست استاندار برگزار می‌شود، بر حل مشکل جاده‌های بین مزارع تاکید شده است اما این سازمان اعتباری برای حل این مشکل در حال حاضر ندارد.

وی توضیح داد: بنابراین از مدیریت شهرستان درخواست شده تا با پیمانکاران قرارداد منعقد شود تا به صورت دیون این امر صورت گیرد که در تعدادی از شهرستان‌های این استان این امر اجرایی شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اما شهرستانی مانند راز و جرگلان که میزان خسارت‌ها بسیار بالا بوده و حجم دیون نیز بالا می‌رفت این اقدام انجام نشد.

وی گفت: طی سفر وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی به این استان مکاتبات لازم انجام شد تا اعتبارات لازم برای رفع این خسارت‌ها به زودی پرداخت تا مشکل کشاورزان هر چه سریع‌تر پرداخت شود.

بهنام فر معاون برنامه ریزی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی افزود: تا پایان فروردین ماه سال جاری سیل به ۴۷۵ کیلومتر از جاده بین مزارع با رقم ۱۱۰ میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان خسارت وارد کرد که البته در فصل اردیبهشت ماه سیل به بخش دیگری از جاده‌های بین مزارع نیز مجدداً آسیب وارد کرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حال خوش کمند امیرسلیمانی /عکس