طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه


طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

دونات مغزدار که با شکلات صبحانه پر شده یکی از انواع محبوب دونات است که با خمیر دونات و شکلات صبحانه خوشمزه درست می‌شود.

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه
دونات مغزدار که با شکلات صبحانه پر شده یکی از انواع محبوب دونات است که با خمیر دونات و شکلات صبحانه خوشمزه درست می‌شود. این دونات که متعلق به شرق اروپا و با نام پونچیک است از نوع دونات‌های سرخ شده است. دونات با مغز شکلات صبحانه به صورت دونات حفره دار و در فر هم درست می‌شود که روش درست کردن آن کاملا متفاوت است.


دونات یک نوع شیرینی سرخ شده یا یک نوع غذاست که در بسیاری از کشور‌های جهان محبوب است. این شیرینی به انواع شکل‌های دونات حلقه‌ای، دونات گرد و دونات مغزدار است که نوع آخری از همه محبوبتر است. برادر زاده من همیشه می‌پرسید چرا پلیس‌های آمریکا اینقدر عشق دونات هستند. خب جواب من این است:، چون یک شیرینی سبک و خوشمزه است، خوردن آن راحت است. شیرینی‌های که به راحتی با دست خورده می‌شوند و نیازی به ظرف ندارند و همچنین خرد نمی‌شوند جزو شیرینی‌های خیابانی و سرپایی هستند که به همین دلیل مورد اقبال همه و بخصوص افرادی هستند که برای خوردن عجله دارند بخصوص پلیس‌ها که ساعات کاری طولانی دارند و نمی‌توانند مثل ما زمان زیادی را برای غذا خوردن، صرف کنند.


مغز یا مواد میانی دونات انواع متفاوتی دارد. نوع شکلاتی که از شکلات صبحانه استفاده می‌شود نسبت به سایرین محبوبتر است. البته این ماده پر کننده میانی در کشور‌های مختلف هم متفاوت است مثلا در ژاپن از یک نوع لوبیا خاص آن منطقه برای پر کردن میان دونات استفاده می‌شود. نوع پنیری هم خوشمزه است که در واقع از مواد چیز کیک برای وسط آن استفاده می‌شود. دونات شکلاتی مغزدار را هم می‌توان بصورت سرخ شده و هم در فر درست کرد که نوع دوم درست کردن آن یک کار جالب است. من نوع سرخ شدنی و خیلی پف آن را به شما یاد خواهم داد.

مواد لازم

شیر پرچرب: ۳/۴ پیمانه
کره: ۱ قاشق غذاخوری+ ۱ قاشق غذاخوری
روغن گیاهی: ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ: ۱ عدد
آرد: ۲ و ۱/۲ پیمانه (ترجیحا آرد نان)
شکر: ۱/۴ پیمانه + ۱ و ۱/۲ قاشق چایخوری
نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری
مخمر فوری: ۲ قاشق چایخوری

برای مواد میانی

شکلات صبحانه: ۱ شیشه (۳۵۰ گرم)
روغن مایع: برای سرخ کردن



برای تزئین

پودر شکر: به میزان لازم برای پاشیدن روی دونات‌ها


طرز تهیه

۱. شیر را در حدی گرم کنید که ولرم شود (نباید داغ شود). می‌توانید آن را در یک کاسه کوچک و یا پیمانه شیشه‌ای اندازه گیری مایعات، در مایکروویو به مدت ۱ دقیقه گرم کنید. کره و روغن و همچنین تخم مرغ را به شیر گرم اضافه کنید و خوب بهم بزنید تا کاملا ترکیب شوند.

۲. مخلوط شیر را داخل یک مخلوط کن با قطعه میکسر بریزید و در صورتی که از دست استفاده می‌کنید، از یک کاسه بزرگ استفاده کنید.

۳. در کاسه‌ای دیگر، آرد، شکر، نمک و مخمر را با ویسک دستی مخلوط کنید تا ترکیب شوند. مخلوط آرد را به مخلوط شیر به تدریج اضافه کنید تا زمانی که کاملا یکدست شوند.

۴. میکسر را روی سرعت متوسط به بالا بگذارید و خمیر را مخلوط کنید تا زمانی که صاف و نرم شده و از کناره‌های کاسه جدا شود، اما به ته آن بچسبد. مدت زمان آن ۱۰ تا ۲۰ دقیقه است. به مخلوط توجه کنید که از کاسه بیرون نزند.

۵. خمیر را گرد کرده و در کاسه‌ای چرب بگذارید. روی آن را با پلاستیک سلفون بپوشانید و به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید. سرد کردن باعث کند شدن عملکرد مخمرمی‌شود، فرایندی که به عنوان تاخیر شناخته می‌شود. هدف ما این است که به یک بافت با حباب بیشتر در دونات دست پیدا کنیم و از ایجاد حفرات بزرگ روی آن جلوگیری کنیم. این همچنین کار کردن با خمیر را آسانتر می‌کند. خمیر در یخچال کمی ور می‌آید، اما انتظار دو برابر شدن آن را نداریم.

۶. خمیر را بردارید و روی صفحه سیلیکونی نچسب یا سطح کار آرد پاشی شده روی کابینت بگذارید. با استفاده از یک چاقوی تیز یا تیغه خمیر، آن را به ۸ بخش مساوی تقسیم کنید. سپس این تکه‌ها را دو نیم کنید. حالا شما ۱۶ تکه خمیر دارید. روی آن‌ها را با پلاستیک بپوشانید تا از خشک شدن شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

۷. یک تکه خمیر را بردارید و روی یک کاغذ روغنی کوچک مربعی بگذارید (این کاغذ خمیر را بدون خراب شدن ظاهر به ظرف سرخ کننده انتقال می‌دهد). سعی کنید خمیر را آرد پاشی نکنید، اما اگر خمیر چسبناک است، دستانتان را کمی آردی کنید. با استفاده از کف دست، خمیر را به صورت یک دایره تخت درآورید. سپس با استفاده از انگشتانتان، لبه‌های خمیر را فشار دهید تا به قطر ۹ سانت برسد. دایره باید در مرکز ضخیمتر باشد تا شکلات صبحانه در مرکز آن قرار بگیرد و لبه‌ها نازکتر باشد، چون بعدا به هم خواهند چسبید و ضخیم خواهند شد.
طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه
۸. با استفاده از کیسه پلاستیکی ضخیم یا کیسه خامه یکبار مصرف، حدود ۲ قاشق غذاخوری شکلات را در مرکز خمیر دایره‌ای بریزید. من خمیر را همراه با کاغذ روی ترازوی آشپزخانه قرار دادم که مطمئن شوم که بیش از اندازه یا خیلی کم مواد در میان آن نریزم.

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

۹. خمیر دوم را پهن کرده و بکشید تا همانند خمیر اول شود. تکه خمیر دوم را روی خمیر اول بگذارید تا روی آن را بپوشاند. با استفاد از انگشتان به آرامی لبه‌های خمیر را فشار دهید تا لبه‌های خمیر با هم بچسبد و کاملا بالا و پایین خمیر به همدیگر کاملا متصل شوند. با استفاده از یک کاتر بیسکویت با قطر ۸ سانتی متر، لبه‌های خمیر را برش بزنید تا بخش‌های اضافی خمیر جدا شود. خمیر اضافه برش زده را کنار بگذارید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید. آن را دور نیندازید. خمیر مغزدار آماده شده را با استفاده از کاغذ زیری آن، بلند کرده و داخل یک سینی کاغذ گرفته، بگذارید. روی آن را با پلاستیک بپوشانید.

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

۱۰. مرحله ۷ تا ۹ را در مورد همه خمیر‌های برش زده تکرار کنید. دونات‌های مغزدار را داخل سینی فر بگذارید. بین آن‌ها ۵ سانتی متر فاصله بگذارید. حالا باید ۸ دونات مغزدار داشته باشید. حالا خمیر‌های اضافی را به ملایمت ورز داده و به ۳ بخش مساوی تقسیم کنید. هر بخش را دو نیم کنید. حالا باید ۶ تکه خمیر داشته باشید. با استفاده از آن‌ها ۳ دونات مغزدار دیگر درست کنید و آن‌ها را هم در سینی فر قرار دهید. اگر خمیر کوچک شده باشد بطوری که کشیدن آن سخت باشد، حدود ۱۰ دقیقه به آن استراحت دهید و دوباره سعی کنید. شما باید در انتها، ۱۱ دونات مغزدار داشته باشید.

۱۱. بگذارید دونات‌ها توی آشپزخانه بمانند و استراحت کنند تا زمانی که سایز آن‌ها دو برابر شود یعنی حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه که زمان آن بستگی به دمای آشپزخانه شما دارد.

۱۲. در یک قابلمه بزرگ روی حرارت متوسط، روغن به ارتفاع ۶ سانتی متر بریزید و بگذارید تا به دمای ۱۷۷ درجه سلسیوس برسد. این خیلی مهم است که دمای روغن تا این حد باشد و همینقدر بماند، چون دمای بالاتر از این باعث می‌شود که دونات‌ها از بیرون خیلی تیره و برشته شوند در حالی که وسط آن‌ها هنوز پخته نشده. اگر هم سردتر باشد باعث می‌شود دونات‌ها دیرتر بپزند و بخش زیادی از روغن را جذب کنند که منجر به چرب شدن دونات‌ها می‌شود؛ بنابراین مثل دفعات گذشته به شما توصیه می‌کنم خرید یک دماسنج آشپزی را در دستور کار قرار دهید .


۱۳. کاغذ دور دونات را از یک طرف برش بزنید تا به شکل مربع درآید، حالا دست‌تان را زیر دونات بگذارید و از کاغذ برای انتقال دونات به ظرف روغن استفاده کنید. برش زدن آن‌ها باعث می‌شود سریعتر جدا شوند و شکل آن‌ها بهم نخورد. ابتدا آن‌ها را به مدت ۱۵ ثانیه سرخ کنید سپس آن‌ها را برگردانده تا سمت دیگر هم سرخ شده و به رنگ کهربایی درآید یعنی حدود ۸۰ ثانیه. دوباره برگردانید و برای ۸۰ ثانیه دیگر سرخ کنید. آن‌ها را به ظرفی که کف آن حوله کاغذی گذاشته شده، انتقال دهید. تا روغن اضافی خارج شود.

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

۱۴. بگذارید دونات‌ها یعنی حدود ۱۰ دقیقه بمانند تا خنک شوند سپس روی آن‌ها پودر شکر بپاشید تا روی آن‌ها را بپوشاند. آن‌ها را گرم سرو کنید. معمولا بافت دونات تا چند ساعت بعد از سرخ شدن در بهترین حالت ممکن است در صورتی که اضافه آمد آن‌ها را در ظرفی دردار نگهداری کنید. موقع سرو کردن آن‌ها را در مایکروویو گرم کنید تا گرم شده و بافت نرم خود را داشته باشد.

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

نکات مهم

طرز تهیه دونات مغزدار با شکلات صبحانه

این دستورالعمل ۱۱ دونات به شما می‌دهد در صورتی که مقدار بیشتری می‌خواهید می‌توانید خمیر را دو یا سه برابر کنید.
برای اینکه این دستورالعمل دقیق باشد بهتر است از ترازوی آشپزخانه استفاده کنید تا نتیجه کار هم عالی باشد. من این کار را به شدت توصیه می‌کنم. استفاده از ترازو دقیقتر است و بهترین نتیجه ممکن، حاصل می‌شود.
می‌توانید از آرد نان استفاده کنید، چون روغن کمتری مصرف می‌کند البته در این دستور از آرد چند منظوره یا همان آرد شیرینی معمولی که به صورت بسته بندی در فروشگاه‌ها موجود است، استفاده شده است.
برای بدست آوردن یک نتیجه عالی من خمیر را از شب قبل آماده کردم و در یخچال گذاشتم. سایز آن ممکن است بیش از دو برابر شود، اما در نتیجه کار اثر بدی نخواهد گذاشت. من همیشه توصیه به اورنایت یا گذاشتن خمیر به مدت یک شب تا صبح در یخچال در اغلب نان‌ها دارم. در مورد سایر نان‌ها نیز من همین کار را می‌کنم. این کار بافت ریزتری به نان یا شیرینی شما می‌دهد. حتی می‌توان خمیر مغزدار را هم به مدت چند ساعت در یخچال گذاشت این کار نتیجه خوبی دارد البته ما در اینجا این کار را نکردیم. در صورت انجام این کار، آن‌ها را از یخچال خارج کنید و در حالی که روغن گرم می‌شود بگذارید در آشپزخانه باز هم ور بیایند.



منبع: cleobuttera - برترین ها

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟