نصب پلاک خانه‌های تاریخی بر سر در 23 خانه تاریخی مشهد


نصب پلاک خانه‌های تاریخی بر سر در 23 خانه تاریخی مشهد

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد از نصب پلاک خانه‌های تاریخی بر سر در 23 خانه تاریخی در مشهد خبر داد.

به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، نرگس شالچیان در مراسم رونمایی از پلاک خانه‌های تاریخی ویژه خانه تاریخی اکبرزاده که در خیابان بهجت واقع شده است، گفت: پلاک کوبی مشابه برای ۲۳ پلاک در سطح شهر مشهد طراحی شده و به مرور نصب خواهد شد و چنانچه کاربری‌هایی برای خانه‌های تاریخی تعریف شود، می‌توان از آنها به عنوان پهنه‌های خلاق گردشگری یاد کرد.

وی در ادامه افزود: انتخابی که در این کوچه باریک صورت گرفت، به دلیل زیبایی سر در بنا بود و در عین حال تلاش شد به صورت نمادین وضعیت تنگناهای خانه‌های تاریخی بار دیگر گوشزد شود. اینکه این میراث ارزشمند در چه وضعیتی قرار دارد و باید فکری به حال آنها شود.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه کمیته کاربری بخشی در شهرداری فعال است، خاطرنشان کرد: این کمیته کاربری‌هایی برای خانه‌های تاریخی تعریف می‌کند و آنها که تمایل به تعریف کاربری برای خانه‌های تاریخی خود دارند، می‌توانند درخواست‌های خود را به این کمیته عرضه کنند.

شالچیان عنوان کرد: شهرداری مشهد مجوزهای لازم را برای این درخواست‌ها به صورت رایگان ارائه می‌کند. بدین معنا که مجوز برای مستحدثاتی که مورد نیاز است با نگاه اغماضی، با شرایط خاص و صرفاً برای خانه‌های تاریخی صادر می‌شود و پروانه رایگان برای کاربری بخشی به این خانه‌ها ارائه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه عزم و اراده ملی و مشارکت همگانی برای نگهداری خانه‌های تاریخی طلب می‌شود، گفت: یکی از اهداف مدنظر در معرفی پلاک‌ها آن است که همسایه‌های مجاور پلاک، مشهدی‌ها و زائران زمانی که از این محل عبور می‌کنند، نگاه بافت فرسوده و از کار افتاده به بناهایی از این دست نداشته باشند. بلکه اهمیت و ارزش این خانه‌ها به چشم بیاید و در نگاه مخاطب میراث تاریخی شهر محسوب شوند.

معاون گردشگری و زیارت سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد افزود: پلاک خانه‌های تاریخی به دو زبان فارسی و انگلیسی طراحی شده و (Q.R) کد روی پلاک امکان اسکن و ارائه اطلاعات را فراهم می‌آورد.

شالچیان ابراز امیدواری کرد: با کمک همدیگر کاربری‌هایی برای این خانه‌ها تعریف شود و از این ظرفیت برای توسعه گردشگری در مشهد استفاده شود.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ابهامات بزرگ در مسیر واگذاری سرخابی‌ها/ آغاز دوران جدید در استقلال و پرسپولیس