پرورش کرم ابریشم در 10 استان کشور رونق دارد


پرورش کرم ابریشم در 10 استان کشور رونق دارد

‌مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور گفت: سالانه حدود 30 هزار جعبه تخم نوغان در کشور توزیع می‌شود.

‌به گزارش ایسنا، علیرضا اکبرشاهی امروز چهارشنبه ۲۹ خرداد در سمینار علمی " آخرین یافته‌های تحقیقاتی بیماری نیوکاسل " که در سالن همایش‌های مؤسسه رازی برگزار شد، اظهار کرد: پرورش کرم ابریشم در ایران صنعت جدیدی نیست و از گذشته تاکنون ایران به عنوان یکی متولیان پرورش کرم ابریشم مطرح بوده است.

وی ادامه داد: متأسفانه طی دو سال گذشته شاهد درگیری تعداد زیادی از واحدهای تولید کرم ابریشم کشور به بیماری انگلی پبرین بودیم که باعث شد این صنعت در کشور خسارات زیادی ببیند و تلفات زیادی متحمل شویم.

وی با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی مقابله این بیماری را در دستور کار خود قرار داده است، توضیح داد: این بیماری به راحتی با تشخیص به موقع و حذف تخم‌های آلوده قابل درمان بوده و اقدامات لازم در این خصوص در حال انجام است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه این سازمان با همکاری مرکز تحقیقات کرم ابریشم بحث نمونه برداری از واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داده است، گفت: با این اقدام تخم‌های آلوده در مبدا حذف می‌شود.

اکبرشاهی افزود: سال گذشته و امسال سازمان دامپزشکی نزدیک به ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای خرید اقلام ضد عفونی هزینه کرده که خوشبختانه این اقدام نتیجه بخش بوده و امسال تقریباً هیچ بیماری در کشور گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه پرورش کرم ابریشم در ایران به روش سنتی انجام می‌شود، عنوان کرد: در کشور ۱۰ استان در حوزه پرورش کرم فعال هستند و در سال چیزی حدود ۳۰ هزار جعبه تخم نوغان بین آنها توزیع می‌شود و این اقدام باعث رونق اشتغال خانگی در بسیاری از روستاهای کشور شده است.

اکبرشاهی با اشاره به استان‌های شاخص در پرورش کرم ابریشم ادامه داد: عمده استان‌های پرورش کرم ابریشم گیلان، خراسان شمالی و مازندران هستند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین