«هنر»؛ پتانسیل مغفول در «رونق تولید»


«هنر»؛ پتانسیل مغفول در «رونق تولید»

هنرهای تجسمی می توانند به عنوان پتانسیلی مغفول به داد اقتصاد متکی به نفت ما برسند و زمینه رونق تولید را فراهم کنند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، امسال را «مقام معظم رهبری» سال «رونق تولید» نام نهادند، بطور یقین این رونق تولید می‌تواند در زمینه های هنری نیز صورت بگیرد و کمک شایانی به اقتصاد کشور کند، هنر مقوله ای است که در اقتصاد کشور می تواند گردش مالی بالایی ایجاد ‌کند با کمی تامل در داد و ستد کالاهای فرهنگی به وضوح در می یابیم که نقش این بخش در اقتصاد جهان بسیار پررنگ است؛ «رونق تولید» و تحقق این شعار در حوزه هنرایران را با مسئولان هنری و کارشناسان هنری را در میان گذاشته ایم:

«هادی مظفری » مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه های این مرکز در سال 98 برای رونق تولیدات هنری می گوید: یکی از نکاتی که ما فکر می کنیم خیلی باید به آن توجه شود تولید هنر و پرداختن به هنر است، ببینید ما همیشه هر وقت از تولید و خودکفایی صحبت کردیم فکر کردیم باید یخچال یا گوشی تلفن همراه بسازیم، هیچ وقت به آفرینش های هنری به عنوان اثری که می تواند هنر، فرهنگ و ادبیات ما را به جهان معرفی کند نگاه نکردیم و بر روی آن سرمایه گذاری نکردیم و از این دریچه به سراغ اش نرفتیم. امسال و همه سال های پیش رو زمان آن رسیده است که هنر ایرانی را ما به عنوان یکی از محبوب ترین و مناسب ترین آثاری که می شود به جهان معرفی کرد؛ از آنجایی که از فرهنگ و هنر ایران می شود به عنوان پیشینه تمدن ایران یاد کرد باید بیشتر از این آنرا به جهان معرفی کرد و در راستای شناسایی آن به دنیا گام برداشت.

فرهنگسازی و توجه دادن مردم به استفاده از هنرهای سنتی یک نوع فرهنگسازی است که می تواند به افزایش تولیدات هنری و رونق اقتصدی آن در کشور کمک کند و از طرفی می تواند این باور را در بین مردم تقویت کند که خرید آثار هنری نوع سرمایه گذاری با ارزش افزوده بالاست که می توتان یک تضمینی برای آینده فرزندان آنها باشد.

«سعید رضاخان» هنرمند نقاش پشت شیشه درباره نقش محصولات هنری و بویژه نقاشی پشت شیشه در رونق تولید ملی می گوید: محصولات هنری بخشی از کالاهای فرهنگی محسوب می‌شوند، البته در درجه نخست باید ببینیم چه تعریفی از کالای فرهنگی داریم و از چه زاویه دیدی به این موضوع نگاه می کنیم، برخی بر این اعتقاد هستند که هر کالایی می تواند به نوعی کالای فرهنگی باشد زیرا هر کالا منتقل کننده نوعی از فرهنگ است، بطور مثال خودروی بنز یک کالای فرهنگی است زیرا با خود یک نوع از فرهنگ را همراه دارد. افرادی نیز وجود دارند که کالاهای صنعتی را خارج از کالای فرهنگی در نظر می‌گیرند اما مساله‌ای که در اینجا واضح است و اتفاق نظر بر روی آن وجود دارد کالای فرهنگی بودن محصولات هنری است. یعنی محصولات هنری بدون هیچ حرف و حدیثی کالای فرهنگی محسوب می‌شوند و می توانند در بخش اقتصاد وارد شوند. در این میان نقاشی پشت شیشه نیز می‌تواند جایگاه خود را در اقتصاد داشته باشد و به عنوان یک محصول هنری به رونق تولید ملی کمک کند.

ایران صنایع دستی متنوعی دارد که پمعرفی این هنرها می تواند جنبه بالایی ارز آوری برای کشور داشته باشد به طوری که ما را از اقتصاد متکی به نفت رها کند اما شناسایی و معرفی هنر ایران در دنیا کاری است که باید متولیان امر فرهنگ و هنر انجام دهند باید با معرفی و بسته بندی و ارایه مناسب بازاری برای این این صنایع فراهم کرد و به رونق تولید هنری در کشور افزود .

«محمدرضا دوست محمدی » مدرس دانشگاه و طراح گرافیک درباره تحقق این شعار«رونق تولید» در بخش هنر می گوید: در این باره بحث های جدی را می شود مطرح کرد؛ یکی از بحث های جدی این است که ارتباط آکادمی ها و مجامع علمی هنری با فضای کسب و کار ضعیف است و یک حلقه مفقوده ای بین آموزشگاه های هنری دانشگاه ها و بازار کار وجود دارد این ارتباط دادن جامعه هنری به بازار کار و نیاز بازار را درک کردن از سوی هنرمندان را باید به سمت اش رفت که بخشی از این بر عهده هنرمندان و بخشی هم بر عهده دانشگاه هاست.بحث دیگری که باید مطرح کرد این است که اثر هنری به مثابه تولید و فروش داخلی می تواند وضعیت بهتری داشته باشد ما در حوزه صنایع دستی خیلی قوی هستیم ولی مردم خیلی تمایلی به خرید صنایع کشورشان ندارند و این به مسایل مختلفی برمی گردد. اینکه اثر نقاشی و یا صنایع دستی می توانند تولید شوند و به فروش برسند به ساختار بازار هم مربوط می شود . نکته مهم دیگر این است که هنر در حوزه تبلیغلات،دیزاین و گرافیک ساز و کار قدرتمندی برای فروش محصولات ندارد، یک مسئله مهم بسته بندی است که تولیدکنندگان هم همیشه از این مسئله شاکی هستند اما برای آن کار مهمی انجام نداده اند البته در سال های اخیر اوضاع کمی بهتر شده است. باید با استفاده بهتر از تبلیغات، دیزاین و گرافیک به عرضه و فروش محصولات هنری پرداخت.

«سید مهدی شجاعی طاطبایی» رییس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره تحقق شعار«رونق تولید» در بخش هنر می گوید: در حوزه هنرهای تجسمی هنرمندان ما از همان اوایل انقلاب در شاخه های مختلف هنری شروع به تولید آثار هنری کردند؛ در دهه اول انقلاب که همه چیز متکی برجوانان بود هنرمندان جوان و پر دل و جرات آثار فاخری خلق کردند بعد از ده سال اول نیز اتفاقات خوبی در عرصه هنرهای تجسمی افتاد. دهه اول انقلاب فضای برخاسته از انقلاب و متاثر از جنگ معنای دیگری برای خلق آثار هنری داشت، در شرایط کنونی ما با رویش های انقلاب مواجه هستیم که فضای پر نشاط و پر امیدی را در عرصه هنر بوجود آورده اند، در دیداری که رویش های انقلاب با مقام معظم رهبری داشتتند ایشان بر حمایت ازجوانان انقلابی و مذهبی که جنگ را ندیدند تاکید داشتند.

نباید این نکته را از نظر دور داشت که هنر مبلغ خوبی برای انعکاس و معرفی هر نوع کالایی است، هنر پتانسیل بسیار بالایی در درون خود دارد که از این ظرفیت می توان در ظاهر هر کالایی و حتی نوع بسته بندی آن استفاده کرد؛ هر چه بیشتر از هنر و متخصصین درجه یک هنر استفاده شود هر چند هزینه بر باشد این هزینه برگشت مالی دارد و بیشتر از آن چیزی که برای هنر هزینه شده است از تولید بدست خواهد آمد.

«علی تن» هنرمند خط نگار درباره تحقق شعار«رونق تولید» در بخش هنر می گوید: : زبان هنر زبان بسیار بلیغ و تاثیرگذاری است و می تواند در همه موضوعات چه موضوعات مثل نامگذاری سال و سایر موضاعاتی که قالب هنری به خود می گیرد اثر بگذارد؛«رونق تولید» که مقام معظم رهبری امسال را به نام آن ناگذاری کردند را می توان در تمام قالب هنری به کار گرفت. متاسفانه در اقتصاد هنر رکود داریم و رونق اقتصادی در حوزه هنر کم است؛ علاوه بر رونق اقتصادی هنر؛ خود هنر هم می تواند برای رونق دیگر کالاها و شاخه های دیگر اقتصادی و تولیدی گام بردارد و آنها را معرفی کند.هنر زبان گویای است که در قالب هنری می توان همه مباحث و مطالب مهم را به مخاطب انتقال داد با زبان هنر می توانیم خود هنر را هم رونق دهیم، بسیاری از هنرمندان خودشان هم مشکلات اقتصادی دارند و همین باعث شده که تولید هنری شان کم شود ولی دیگر نهادها و دستگاه ها و مراکز غیر دولتی می توانند برای رونق تولید هنر بیشتر سرمایه گذاری کنند.

تنها سه ماه از نام گذاری سال «رونق تولید» می گذرد و 9 ماه زمان مانده است تا این سال نیز دفترش بسته شود نه ماه مدیران فرهنگی و هنری و هنرمندان فرصت دارند که برای رونق بیشتر تولیدات هنر و افزایش رونق اقتصاد این بخش بکوشند و از پتانسیل هنر بیشتر استفاده کنند .

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!