شیوه انتصاب مدیران بیمارستانی تغییر می کند


شیوه انتصاب مدیران بیمارستانی تغییر می کند

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، گفت: در شیوه جدید تعیین مدیران بیمارستانی، مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی در کنار تخصص، از شرایط انتصاب مدیران بیمارستانی است.

به گزارش بهداشت نیوز سید کامل تقوی نژاد، در دوره ملی توانمندسازی رؤسای بیمارستان‌ها، افزود: یکی از ضرورت‌های نظام سلامت، "توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت" است.

وی افزود: سازمان جهانی بهداشت و فدراسیون بین المللی بیمارستان‌ها، در زمینه طراحی، پیاده سازی و آماده نمودن محتوای آموزشی این دوره همکاری ویژه ای با معاونت توسعه داشته‌اند.

معاون وزیر بهداشت، یکی از ضرورت‌های نظام سلامت را توانمند سازی و توسعه شایستگی مدیران نظام سلامت، بالاخص مدیران بیمارستان‌ها، دانست و اظهار داشت: بیمارستان‌ها، بیشترین سهم از منابع مالی را به خود اختصاص می‌دهند و در کنار آن، بزرگ‌ترین ارائه دهنده مراقبت‌های سلامت هم، هستند؛ بنابراین نحوه مدیریت در بیمارستان‌ها می‌تواند بر عملکرد نظام سلامت تأثیر چشمگیری داشته باشد. البته مدیریت در بیمارستان‌ها، کار آسانی نیست و توانایی‌ها و مهارت‌های ویژه ای طلب می‌کند.

تقوی نژاد، «آموزش» را چراغی روشنگر و ضرورتی اجتناب ناپذیر برای هدایت مدیران دانست و ادامه داد: اجرای آموزش و بهسازی نیروی انسانی به ویژه مدیران، باعث می‌شود، خود را با تغییرات سازمانی و محیط منطبق کرده و فعالیت‌های خود را به طور مؤثر ادامه دهند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با یادآوری اینکه این دوره‌ها را با کلمه "توانمندی" شروع کردیم؛ تاکید کرد: توانمندی، فقط آموزش و ارائه مطالب یک طرفه نیست؛ بلکه شناسایی ظرفیت‌های بالقوه مدیران و تقویت آن، با کمک و مشارکت این عزیزان است.

تقوی نژاد به تحقیق‌های انجام شده در کشور در زمینه دوره‌های آموزشی مدیران بیمارستانی نیز اشاره کرد و گفت: به استناد این تحقیق‌ها، ۳۵ درصد از مدیران و رؤسای کنونی بیمارستان‌های ایران، هیچکدام از دوره‌های آموزشی مدیریت را طی نکرده‌اند و همچنین تعداد کسانی که "همه" یا "بیشتر این دوره‌ها" را گذراندند، تعداد اندکی هستند.

وی برنامه ریزی برای آموزش مدیران حوزه درمان را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و ادامه داد: بر اساس مطالعه‌ای که در یکی از کشورهای غربی (آمریکا) انجام شد، مشخص شد بر خلاف باور افکار عمومی که عمده خطاهای درمانی را مربوط به پزشکان و پرستاران می‌دانند، ۹۰ درصد خطاهایی که در بیمارستان‌ها انجام می‌شود، "خطاهای مدیریتی"بوده که البته این مساله در کشور ما نیز قابل تأمل و تحقیق است.

تقوی نژاد، توسعه «حرفه گرایی» و «نظام ارزیابی مدیریت نظام سلامت» را دو مسئه بسیار جدی عنوان کرد و افزود: تقویت شایستگی‌های مدیریتی مدیران فعلی، تقویت مدیران شایسته آینده، تحلیل و بازنگری ساختار نظام مدیریت سلامت و همچنین رصد و دیده بانی مستمر کارکردهای مدیریتی نظام سلامت، برنامه‌ای است که هم اکنون با همکاری معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در دست اقدام داریم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت، «شبکه سازی بیمارستان‌های کشور، «فراهم کردن بستر اطلاعات عملکرد بیمارستان‌ها» و ارتباط این شبکه با شبکه‌های بین المللی توسعه مدیریت نظام سلامت در جهت افزایش دانش، مهارت و نگرش مدیران را از دیگر برنامه‌های اساسی مورد نظر عنوان کرد.

وی سپس به شرایط تربیت و توانمندی مدیران بیمارستان‌ها در وزارت بهداشت پرداخت و گفت: در نظام سلامت؛ موضوع به کارگیری «نیروی متخصص» و توانمند سازی مدیران مطرح است. البته تاکنون بیشتر تاکید بر «تخصص» بود که این شرایط و نگاه به مدیریت بیمارستانی را با نظر و صلاحدید وزیر بهداشت، مورد بازنگری قرار خواهیم داد.

تقوی نژاد، افزود: علاوه بر تخصص، مهارت‌های فنی، انسانی و ادراکی مدیران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد و کسانی که شایستگی و توانمندی در زمینه‌های بیان شده دارند مسئولیت بیمارستان را، عهده دار می‌شوند.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت تاکید کرد: در شرایط جدید مورد نظر وزارت بهداشت، نه تنها پزشکان، بلکه سایر کادر درمانی که شرایط مورد نظر را دارند، می‌توانند به عنوان رئیس بیمارستان منصوب شوند.

وی تصریح کرد: تجربه جهانی به ما یادآوری می‌کند که مدیریت، موضوعی پیچیده و دشوار است و آموزش‌های لازم باید برای کسانی که استعداد و ظرفیت‌های بالقوه ای در این زمینه دارند، مورد استفاده قرار گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر