تولید دانش فنی مورد نیاز صنایع، ضرورت افزایش درآمدهای غیرنفتی است


تولید دانش فنی مورد نیاز صنایع، ضرورت افزایش درآمدهای غیرنفتی است

عضو هیأت علمی سازمان انرژی اتمی ایران تولید دانش فنی مورد نیاز صنایع را از مهمترین اقداماتی بیان کرد که منجر به درآمدزایی شده و عاملی ضروری و مؤثر در تحقق جایگزینی درآمدهای نفتی خواهد بود.

دکتر احمد قریب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، بیان کرد: دانشگاه باید در مسیر انجام کارهای نو و تولید دانش فنی حرکت کند و با ریل گذاری صحیح در حوزه دانش فنی میزان بهره‌وری تولید را افزایش دهد.

وی توضیح داد: انجام کارهای نو و فنی مثلاً در حوزه انرژی بدین مفهوم است که اقدامات و فعل و انفعالاتی صورت گیرد که به عنوان مثال اگر تا دیروز از یک لیتر نفت یک کیلووات انرژی تولید می‌شد، امروز این میزان به ۱.۵ کیلووات افزایش یابد یا برای انرژی‌های خورشیدی یا بادی بتوان سیستم‌هایی احداث کرد که بدون تلفات انرژی، برق بیشتری را تولید شود.

رئیس مؤسسه آموزش عالی انرژی ساوه در ادامه به گران‌تر بودن انرژی‌های نو نسبت به سایر انرژی‌ها حتی انرژی هسته‌ای اشاره کرد و گفت: هم اکنون انرژی بالغ بر ۲۰ درصد برخی از کشورها را انرژی خورشیدی تشکیل می‌دهد و ۱۰ درصد انرژی‌های کل دنیا از طریق انرژی بادی و خورشیدی تأمین می‌شود، این رویکرد ناشی از تأمین زیرساخت‌های ارزان‌تر و فعالیت‌های جدید و فنی در این حوزه با تاکید بر انجام روش‌های بهینه سازی تولید برق است.

وی با تاکید بر محدودیت منابع نفت و گاز در دنیا، دانشگاه‌ها می‌توانند با تهیه زیرساخت‌های ارزان‌تر اقدام به تولید انرژی‌های نو کرده و با تعمیم آن در جامعه بویژه در حوزه صنعت و کشاورزی مدلی از درآمدزایی حاصله از تولید انرژی جایگزین درآمدهای نفتی را ترویج کنند.

قریب کاهش درآمدهای دانشگاهی متأثر از کاهش آمار دانشجویان را مانع بزرگ و سدی در برابر فعالیت‌های تجاری سازی و پژوهشی دانشگاه‌ها برشمرد و افزود: هرگونه درآمدزایی جایگزین درآمدهای نفتی نیاز به کار تحقیقاتی و پژوهشی دارد و دانشگاه‌ها به عنوان کانون و بستر فعالیت‌های این چنینی باید از منابع مالی کافی برای تحقق این مهم برخوردار باشند، اما کاهش آمار دانشجویان و به تبع آن دریافت شهریه، منابع مالی را محدود کرده و انجام فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی به منظور ارائه مدل‌های جایگزین درآمدهای نفتی دشوار شده است.

وی تاکید کرد: انجام فعالیت‌های دانش بنیان و نو از جمله اقداماتی است که در محیط‌های دانشگاهی به منظور کسب درآمد و تقویت تجاری سازی می‌توان عملیاتی کرد.

دکتر قریب با تاکید بر اینکه جامعه دانشگاهی در حمایت از تولید کشور از طریق انتقال اطلاعات علمی نقش تأثیرگذاری دارد، افزود: یکی از معضلات کشور فعالیت به شیوه سنتی و بدون حساب و کتاب و در نظر گرفتن ضوابط لازم است در حالیکه اگر بخواهیم فعالیت و عملکردمان مؤثر واقع شود و بتوانیم به صورت انبوه تجاری سازی و درآمدزایی داشته باشیم باید از طریق فعالیت‌های علمی و پژوهشی بدان دست پیدا کنیم.

وی تولید دانش فنی مورد نیاز صنایع را از مهمترین اقداماتی بیان کرد که منجر به درآمدزایی شده و شیوه مؤثری در جایگزینی درآمدهای نفتی خواهد بود و افزود: با توجه به محدودیت منابع نفتی و انرژی حاصل از آن باید دانش فنی تولید کرد که اولاً بتواند مصرف انرژی را در صنعت کاهش دهد و ثانیاً جایگزین مناسبی در حوزه درآمدزایی باشد.

عضو هیأت علمی سازمان انرژی اتمی افزود: بهینه سازی انرژی مصرفی نیز راهکاری مؤثر در کاهش مصرف و بسترساز جایگزین درآمدهای نفتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق