دولت به سمت ارز تک نرخی پیش رود


دولت به سمت ارز تک نرخی پیش رود

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت باید به سمت ارز تک نرخی پیش رود و استثنائاتی را برای برخی از حوزه‌‎ها از جمله دارو و کالاهای اساسی ایجاد کند.

فیروز ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به اینکه بالغ بر ۹۰ درصد مشکلات اقتصادی که ما با آنها روبه‌رو هستیم ریشه داخلی دارد، اظهار کرد: آثار تحریم‌ها بر اقتصاد کشور بی تأثیر نیست اما تأثیر آن به اندازه ده درصد است و ۹۰ درصد دیگر متأثر از تصمیمات و سو مدیریت‌های داخلی است.

وی افزود: مباحث مربوط به ارز، ارز حاصل از صادرات، مشکلات بانکی، مالیاتی، بیمه‌ای، گمرک و کاهش قدرت خرید مردم از مباحثی است که ارتباطی به تحریم‌ها ندارد و همه مربوط به مسائل داخلی است. بنده به عنوان کسی که بالغ بر ۳۰ سال در حوزه اقتصادی کار کرده معتقدم که ۹۰ درصد مشکلات متأثر از تصمیمات داخلی است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ما باید در تیم اقتصادی مدیریت کشور تجدید نظر کنیم البته منظور از تجدید نظر به لحاظ نفری نیست بلکه به لحاظ تفکری است. شرایط کشور خاص است و شرایط خاص نیازمند تصمیمات خاص است.

ابراهیمی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از حوزه‌های صادرات به دلیل بخشنامه‌های داخلی که در این خصوص صادر می‌شود قفل شده و بخش خصوصی کمتر از ۲۰ درصد از حجم صادراتی کشور را به لحاظ ارزی بر عهده دارد اما ملزم کردن این بخش برای بازگرداندن ارز به سامانه نیما یا اینکه الان گفته شده که ۵۰ درصد از این ارز را در سامانه نیما عرضه کنند، کار اشتباهی است.

الزام بخش دولتی و شبه دولتی به بازگرداندن ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات

وی اضافه کرد: صادرکننده‌هایی که مواد اولیه خود را با ارز آزاد ۱۴ هزار تومان تهیه می‌کنند، چگونه ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات خود را به سامانه نیما بازگردانند؟ ۸۰ درصد صادرات کشور توسط شرکت‌های دولتی و شبه دولتی انجام می‌شود و بهتر است دولت به جای بخش خصوصی که تنها ۲۰ درصد از صادرات کشور را انجام می‌دهد، بخش دولتی و شبه دولتی را ملزم به بازگرداندن ۵۰ درصد ارز حاصل از صادرات این کار کند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تصریح کرد: بنیه بخش خصوصی ضعیف است و موانع ایجاد شده بر سر راه آن سبب متوقف شدن این بخش و جلوگیری از صادرات می‌شود.

ابراهیمی در خصوص تصمیم دولت مبنی بر سیستم کوپنی شدن کالاهای اساسی عنوان کرد: قبل از نوسانات ارزی قیمت گوشت کیلویی ۴۰ هزار تومان بود اما علی‎رغم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوشت، قیمت آن به بیش از ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. در سایر حوزه‌ها نیز شرایط بدین شکل است. به گمان من تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی از کالاها اشتباه محض بود.

دولت باید به سمت ارز تک نرخی پیش رود

وی ادامه داد: دولت باید به سمت ارز تک نرخی پیش رود و استثنائاتی را برای برخی از حوزه‌‎ها از جمله دارو و کالاهای اساسی ایجاد کند، دولت باید مطمئن شود که این اقلام با همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که وارد می‌شود، عرضه شود نه اینکه میلیاردها دلار منابع ارزی کشور را به تاراج دهیم و در مقابل کالاهای مربوطه با نرخ آزاد به دست مردم برسد.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دولت تا حد ممکن باید به سمت حذف سوبسیدها و یارانه‌ها برود زیرا در این شرایط هیچ پولی نصیب مردم نمی‌شود و افراد آسیب‌پذیر باید توسط دولت حمایت شوند. به جرأت می‌توان ادعا کرد که بیش از ۸۰ درصد کالاهایی که دولت به آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داده، با قیمت ارز آزاد به دست مردم رسیده است.

بازار متأثر از سیاست‌های خارجی کشور است

وی در خصوص خلاء‌های موجود در اقتصاد کشور که باعث برهم زدن نظم آن با ایجاد چند هشتگ در فضای مجازی می‌شود، افزود: متأسفانه بازار کشور به درستی یا به غلط متأثر از سیاست‌های خارجی کشور است و این شرایط در تمام کشورها وجود دارد اما اثرات آن در کشور ما به مراتب بیشتر است. همانطور که مشاهده می‌کنند به مجرد اینکه وقفه‌ای در حوزه سیاست خارجی چه از طرف کشور ما و چه از طرف کشورهای خارجی ایجاد شود، سریعاً در شاخص‌های اقتصادی کشور اثرگذار است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: اثر بخشی موارد مربوط به سیاست خارجی در اقتصاد کشور زیاد است و به گمان بنده دولت نباید در قیمت‌گذاری ورود زیادی داشته باشد. بیشترین مکانیزمی که می‌تواند بازار را کنترل کند، مکانیزم عرضه و تقاضا است.

پرهیز دولت از ورود به قیمت‌گذاری کالا

ابراهیمی بیان کرد: بر اساس تجربه، هر زمان دولت به قیمت‌گذاری کالا ورود پیدا کرده، شاهد نتیجه عکس در آن بوده‌ایم، بنابراین دولت باید از ورود به عرصه قیمت‌گذاری کالاها پرهیز کند. مکانیزم عرضه و تقاضا برای تولیدکننده، مصرف‌کننده و اقتصاد کشور بهتر است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر به نظر من شیوه رفتاری مردم کشور ما متفاوت از سایر کشورها است. معمولاً در کشورهای دیگر در صورت گرانی یک کالا، مردم آن را تحریم کرده و دیگر اقدام به خرید آن نمی‌کنند اما متأسفانه در کشور ما فرهنگ شده که در صورت گرانی کالا مردم برای خرید آن هجوم آورده و عملاً خود مردم به گران‌تر شدن کالا کمک می‌کنند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دولت برای رفع خلاء‌های موجود در اقتصاد کشور باید دو کار انجام دهد؛ اولاً از ورود به قیمت‌گذاری کالاها منع شود و دوماً مردم خود رفتار اجتماعی منسجم را انجام دهند یعنی در هنگام گرانی کالا آن را تحریم کرده و اقدام به خرید آن نکنند. اگر به این دو نکته توجه شود، تعادل به بازار باز خواهد گشت.

مردم باید نگاه خود را عوض کنند

ابراهیمی تصریح کرد: زمانی که بنزین گران شد، شاهد صف طویل مردم در پمپ‌های بنزین بودیم، تصور کنید در این زمان هر فرد باک بنزین خود را پر می‌کرد چه اتفاقی رخ می‌داد؟ مسلماً یک هفته بعد مجدداً نیاز به خرید بنزین وجود داشت. مردم باید نگاه خود را عوض کنند زمانی که تولیدکننده یا عرضه‌کننده با عدم استقبال کالا خود مواجه شود، قطعاً قیمت کالا خود را کاهش خواهند داد.

وی در خصوص استفاده از سیستم اقتصادی چین و ژاپن در کشور تشریح کرد: این سیاست قاچاق کالا به کشور را تشدید می‌کند. در حال حاضر شرایط برای تولید مناسب است، با توجه به واقعی شدن قیمت ارز، عمده تولیدات ما قابلیت صادرات پیدا کرده است و نقد شوندگی در تولید به شرایط ایده‌عالی رسیده است و به مجرد اینکه کالا از کارگاه تولیدی خارج می‌شود وجه آن به صورت نقد پرداخت می‌شود.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: خوشبختانه به دلیل نرخ ارز، از واردات بی رویه کاسته شده و دولت در آن نقشی ندارد؛ زمانی که ارز ۳,۵۰۰ تومان بود هر کالایی قابلیت ورود داشت اما با نرخ ارز ۱۴ الی ۱۵ هزار تومان بسیاری از کالاها دیگر قابلیت واردات ندارند و این موضوع به فرصتی برای تولیدکنندگان داخلی تبدیل شده است.

ابراهیمی بیان کرد: اگر تولیدکنندگان از فرصت پیش‌آمده به نحو مطلوب بهره‌بردای کنند و تولیدات خود را با استاندارد روز و نیازهای مردم تطبیق دهند، شک نکنید که در آینده مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت، بنابراین استفاده از ابزارهای جلوگیری از واردات می‌توانند منجر به تشدید قاچاق در کشور می‌شود.

بستن ورودی کشور به واردات کالاها سبب کاهش رقابت در تولید و قدرت انتخاب مردم می‌شود

وی اضافه کرد: بستن ورودی کشور به واردات کالاها، به نوعی مجبور کردن مردم به تهیه کالاهای گاهاً بی‌کیفیت داخلی است و رقابت در تولید داخلی و قدرت انتخاب مردم را کاهش می‌دهد. زمانی که مردم کیفیت مشابه را در کیفیت کالاهای داخلی نسبت به کالاهای خارجی مشاهده کنند، بی تردید ۸۰ الی ۹۰ درصد مردم ترجیح می‌دهند کالای ایرانی تهیه کنند.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص مؤلفه‌های جنگ اقتصادی و اینکه چه پوست‌اندازی‌هایی باید در اقتصاد کشور صورت بگیرد، گفت: ما در جنگ اقتصادی قرار داریم و تمام منافذ ورود منابع مالی به کشور بسته شده است و در داخل نیز با یکسری از تنگناهایی مواجه هستیم.

ابراهیمی تصریح کرد: آنچه امروز در بازار ارز و خودرو شاهد آن هستیم در واقع نماد و شاخص جنگ اقتصادی است. ممکن است شرایط از این بدتر نیز شود، امیدوارم این اتفاق رخ ندهد ولی آنچه دولت در این حوزه باید انجام دهد، تسهیل گری و حذف موانع تولید و تجارت است.

وی افزود: باید بر تولیدکننده آسان گرفته شود، زیرا موتور محرکه اقتصاد کشور است و اگر دولت در این زمینه تسهیل‌گر شود و اقدامات حمایتی واقعی و نه شعاری را برای رونق تولید به کار گیرد، مردم نیز با مصرف تولید داخلی، به تولیدکننده داخلی بها دهند و به حفظ اشتغال کمک کنند.

وی بیان کرد: تولیدکنندگان نیز باید از این شرایط استفاده کنند؛ به طور کلی اگر این سه ضلع وظایف خود را به درستی انجام دهند، در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد اما اگر هر کدام از این اضلاع سه گانه تکالیف و نقش ملی خود را به درستی انجام ندهد، درصد موفقیت ما کاهش پیدا خواهد کرد.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش حکیم به وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا