دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار و قلیان


دلایل گرایش نوجوانان و جوانان به سیگار و قلیان

این روزها در جامعه شاهد استعمال سیگار توسط نوجوانان کم سن و سال حتی در بین دختران نوجوان هستیم.

اما نکته قابل تأمل این است که در حال حاضر هیچ منعی برای مصرف سیگار در خیابان‌های شهرمان وجود ندارد و گویی قبح اجتماعی این امر شکسته شده است یعنی دیگر سیگار کشیدن حتی برای زنان و دختران در انظار عمومی و کوچه و خیابان امری نکوهیده نیست.

سید راشد جزایری، رئیس مرکز بهداشت چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: میزان شیوع مصرف دخانیات در استان ۱۵.۰۸ درصد و در کشور ۱۴.۱۵ درصد است.

وی میزان شیوع مصرف سیگار در استان را ۱۱.۸۶ درصد عنوان کرد و افزود: ۲۴.۲۹ درصد از مردان و ۰.۳ درصد از بانوان استان مصرف کننده مواد مخدر هستند.

جزایری با اشاره به افزایش گرایش بانوان به مصرف قلیان، تصریح کرد: باورهای غلط در مورد قلیان و بی‌ضرر دانستن دود آن در عوام و نداشتن تفریح و سرگرمی از دلایل مهم گرایش به مصرف قلیان است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد با بیان اینکه رشد مصرف سیگار نسبت به قلیان در استان کمتر است، ادامه داد: میزان مصرف سیگار در گروه سنی ۱۳ تا ۱۵ سال با شدت زیاد در حال افزایش است.

جزایری خاطرنشان کرد: ۶۶ درصد افراد سیگاری مصرف را در سن ۱۵ تا ۲۴ سالگی آغاز کرده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت استان گفت: میزان مصرف سیگار در دانش‌آموزان ۱۳ تا ۱۵ سال، ۳ درصد و میزان مصرف سیگار و قلیان ۲۶ درصد است.

وی با بیان اینکه دود سیگار و دخانیات دارای ۷ هزار ماده سمی و ۸۰ ماده سرطان‌زا است، اضافه کرد: تنگی نفس، سرطان ریه، افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، سکته‌های مغزی، سرطان پوست و لوزالمعده از جمله مهم‌ترین عوارض استعمال سیگار است.

جزایری در پایان نداشتن آگاهی از مضرات مصرف سیگار، تبلیغات نادرست، نداشتن تفریح و سرگرمی را مهم‌ترین علت گرایش نوجوانان و بانوان به مصرف سیگار عنوان کرد.

آیت بختیاری‌فر، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور شهرکرد نیز در خصوص علت گرایش جوانان به مواد مخدر و سیگار، اظهار کرد: میان احساس آسایش و احترام، گرایش‌های دینی، دلبستگی به خانواده، ارتباط با افراد معتاد و گرایش به مواد مخدر رابطه زیادی وجود دارد.

وی افزود: سیگار علاوه بر آنکه خود اعتیار آور است، زمینه‌ساز اعتیاد به سایر مواد مخدر نیز هست. جامعه‌ای که در آن استعمال دخانیات رواج پیدا کند، جامعه‌ای بیمار خواهد بود.

این جامعه شناس، پیشگیری از اعتیاد به استعمال دخانیات را مستلزم انجام اقدامات چند جانبه دانست و گفت: یکی از ارکان مهم این اقدامات آگاه‌سازی و ایجاد نگرش منفی درباره سیگار کشیدن در میان افراد غیرسیگاری در معرض خطر است.

وی افزود: بیشتر مصرف‌کنندگان سیگار و قلیان، مهم‌ترین دلایل مصرف این مواد را تفریح و لذت‌جویی، فرار از مشکلات، گسترش بیکاری و دسترسی آسان آن می‌دانند.

بختیاری‌فر گفت: متأسفانه زشتی‌زدایی از مصرف سیگار در جامعه باعث شده که سن مصرف کاهش پیدا کند که علت اصلی این زشتی‌زدایی‌ها در فیلم‌ها و سریال‌ها است و از طرفی در جامعه ما با کمال تأسف برخی از نوجوانان و جوانان مصرف سیگار را نشانه امروزی بودن می‌دانند.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: فروش نخی سیگار در دکه‌ها و مغازه‌ها بستر اصلی و مهم رواج مصرف سیگار در بین نوجوانان است و هیچ سازمان و نهادی خود را مسئول مقابله با این وضعیت نمی‌داند.

بختیاری‌فر ادامه داد: در حال حاضر دختران جوان در انظار عمومی سیگار مصرف می‌کنند که اگر با این وضعیت مقابله نشود جمعیت دختران سیگاری با پسران برابری خواهد کرد.

این جامعه‌شناس خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی زمینه برای پر کردن اوقات فراغت و ایجاد زمینه‌های اشتغال در کاهش گرایش جوانان به استعمال سیگار همچون دیگر آسیب‌های اجتماعی نقشی بسیار مهمی دارد.

گزارش از: ساناز صیدی سامانی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس / سلفی نوید محمدزاده و فرشته حسینی