تولید سالانه 16 هزار لیتر عرقیات گیاهی در کارگاه عرق‌گیری دانشگاه آزاد اراک


تولید سالانه 16 هزار لیتر عرقیات گیاهی در کارگاه عرق‌گیری دانشگاه آزاد اراک

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک گفت: کارگاه عرق‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی اراک فعال است و سالانه 16 هزار لیتر عرق‌گیری در آن انجام می‌شود.

دکتر غلامرضا نادری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روند پیشرفت مرکز در طول یک سال گذشته افزود: از ۲ هفته پیش گلاب‌گیری با حجم ۵ هزار لیتر گلاب سنگین آغاز شده و از ۱۰ روز دیگر عرق‌گیری نعنا نیز انجام خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه تعداد اقلام و محصولات تولیدی مرکز تحقیقات به ۵۰ قلم رسیده است، افزود: امسال سال بسیاری خوبی برای مرکز خواهد بود و با اضافه شدن کارگاه عرق‌گیری، ۳ کارگاه در این دانشگاه فعال شده و فرهنگ تأمین و تولید اکثریت عرقیجات گیاهی در استان مرکزی در حال نهادینه شدن است و با بهره گیری از این ظرفیت‌ها استان می‌تواند تأمین‌کننده نیازهای خود باشد.

نادری گفت: با تلاش‌های مرکز تحقیقات ۲ کارگاه عرق‌گیری دیگر نیز در حال راه‌اندازی است. سطح زیر کشت گل محمدی نیز در استان در حال افزایش است و در حال حاضر د ر سطح ۱۰ هکتار از اراضی محلات و هشت هکتار از اراضی اراک کشت گیاه گل محمدی زیر نظر این مرکز تحقیقات انجام می‌شود و ۹ هکتار دیگر نیز در خنجین، موت‌آباد، احمد‌آباد و احتمالاً توره به این مزارع افزوده خواهد شد، همچنین فرماندار شهرستان فراهان به دنبال راه‌اندازی طرح‌ها و کارگاهی‌های اقتصادی صنایع روستایی در آن منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در خصوص بازار فروش این تولیدات افزود: در حال حاضر هر آنچه تولید می‌شود در دانشگاه به فروش می‌رسد چراکه گل محمدی تولید شده تقریباً ارگانیک است، از هر کیلوگرم گل، ۲ لیتر گلاب سنگین گرفته می‌شود و کیفیت آن نسبت به دیگر گلاب‌ها ۳۵ درصد بیشتر و قیمت آن نیز ۳۸ درصد کمتر است، به همین دلیل استقبال بالا از این محصول صورت گرفته و هفته‌ای ۶۰۰ تا ۷۰۰ لیتر گلاب به فروش می‌رسد، پیش‌بینی می‌شود که اراک در سال آینده گلاب و عرق نعنای خود را کاملاً در استان تولید کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید