ایران طاق کسری در عراق را مرمت می کند


ایران طاق کسری در عراق را مرمت می کند

اردبیل - ایرنا- معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق از اعلام آمادگی کشورش برای مرمت و بازسازی طاق کسری خبر داده و گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز برای مرمت این بنای تاریخی موافقت کرده است.

طاق کسری یا ایوان مدائن مشهورترین بنای بازمانده از دوران ساسانی است که در مدائن و حدود ۴۰ کیلومتری جنوب بغداد، در ساحل شرقی رود دجله قرار دارد. تاریخ ساخت آن ۵۵۰ میلادی ذکر شده است، این بنا از آجر و گچ ساخته شده و ۳۰ متر بلندی دارد. در شب ولادت پیامبر اسلام (ص) این بنا لرزید و ۱۴ کنگره آن سقوط کرد.

حسن یعقوبی معاون وزیر فرهنگ و گردشگری عراق روز چهارشنبه در دیدار با اکبر بهنامجو استاندار اردبیل اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همچنین در زمینه تشکیل ثبت پرونده قبرستان وادی السلام در فهرست یونسکو نقش بسیار سازنده‌ای داشته است.

یعقوبی در این دیدار که در حاشیه همایش گردشگری سلامت اکو صورت گرفت، به حذف هزینه‌های روادید برای اتباع ایرانی و عراقی هم اشاره کرد و گفت: این موضوع گامی مهم در راستای توسعه همکاری بین دو کشور از جمله استان اردبیل خواهد بود.

وی همچنین خواستار ایجاد و راه اندازی بازارهای مشترک با استان‌های مختلف ایران از جمله استان اردبیل شد.

استاندار اردبیل نیز در این دیدار گفت: مشترکات زیادی بین مردم دو کشور ایران و عراق وجود دارد و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود می‌تواند به گسترش ارتباطات تجاری، گردشگری و درمانی منجر شود و مصمم به ارتقای سطح همکاری‌ها هستیم.

بهنامجو افزود: فرهنگ اسلامی یکی از این مشترکات می‌باشد و با توجه به اینکه مسائل شرعی و دینی در آبگرم‌ها و مراکز گردشگری ما حاکم می‌باشد، لذا می‌تواند زمینه‌ای برای حضور شهروندان عراقی در اردبیل باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر روزانه سه هزار نفر از مرز جمهوری آذربایجان وارد استان اردبیل می‌شوند که تعداد زیادی از آنها با هدف درمانی به این استان سفر می‌کنند.

استاندار اردبیل با بیان اینکه برقراری پروازهای مستقیم از اردبیل به نجف و یا بغداد می‌تواند ارتباطات بین عراق و اردبیل را تقویت کند، ادامه داد: مردم عراق می‌توانند از این طریق استان اردبیل را به عنوان مقصد درمانی خود انتخاب کنند.

بهنامجو ادامه داد: مردم اردبیل نیز علاقه مند به زیارت عتبات عالیات هستند و با دایر شدن دائمی پرواز اردبیل- نجف زمینه حضور شهروندان این استان برای زیارت مهیاتر می‌شود.

وی به تدوین سند توسعه گردشگری کشور در اردبیل اشاره کرد و گفت: هر تصمیمی که در این سند توسعه گردشگری گرفته شود در کل کشور اجرایی خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اردبیل نیز در این جلسه با اشاره به ثبت ۲۴ اثر جهانی در کشور گفت: بقعه شیخ صفیالدین اردبیلی از استان اردبیل در فهرست میراث جهانی ثبت شده است.

بهروز ندائی افزود: آثار تاریخی اردبیل از نظر زمانی شبیه آثار تاریخی کشور عراق بوده و می‌توانیم در قالب تفاهم نامه از استادکاران یکدیگر در راستای مرمت آثار تاریخی استفاده کنیم.

وی بیان کرد: مصالح ساختمانی این کشور با استان اردبیل نیز شباهت‌هایی دارد که می‌توانیم در این زمینه صادرات را تقویت کنیم.

معاون استاندار اردبیل حضور و مشارکت بخش خصوصی در حوزه‌های گردشگری و سایر بخش‌ها را اعلام و خواستار حضور فعالان بخش خصوصی عراق برای سرمایه گذاری در استان شد.

در این جلسه مقرر شد با مشخص شدن توافق‌های بین عراق و اردبیل تفاهم نامه‌ای مبنی بر افزایش ارتباطات گردشگری، گردشگری سلامت، صادرات و سرمایه گذاری انجام شود.

دومین همایش گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو با حضور ۲۲۰ میهمان خارجی و داخلی از ۲۰ کشور جهان روزهای ۲۸ تا ۳۰ خرداد در اردبیل برگزار می‌شود.

۳۰۰۶/‏۶۰۱۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟