ترامپ: می‌دانم حملات 11 سپتامبر کار چه کسی بود/جنگ در خاورمیانه وحشتناک بود


ترامپ: می‌دانم حملات 11 سپتامبر کار چه کسی بود/جنگ در خاورمیانه وحشتناک بود

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه عراق نقشی در وقوع حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ نداشته گفته که می‌داند این حملات را چه کسانی انجام دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» که سه‌شنبه بخش‌هایی از آن منتشر شده گفته می‌داند که چه کسانی عامل انجام حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بوده‌اند.

ترامپ در این گفت‌وگو با رسانه آمریکایی تصریح کرده عراق دخالتی در حملات ۱۱ سپتامبر نداشته و سپس او بدون ارائه توضیحات بیشتر گفت «افراد دیگر» این حمله را انجام داده‌اند.

در حادثه ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ افرادی که گفته می‌شود از اعضای گروه تروریستی القاعده بودند چهار هواپیمای مسافربری را ربوده و به اهدافی در داخل آمریکا حمله کردند. از میان ۱۹ فرد دخیل در این هواپیماربایی ۱۵ نفر تبعه عربستان سعودی بودند.

دو فروند از هواپیماهای مسافربری به ساختمان برج‌های دو قلوی تجارت جهانی برخورد کردند، یکی از آنها به ساختمان پنتاگون در ایالت ویرجینیا برخورد کرد و هواپیمای چهارم بعد از تلاش مسافرها برای مقابله با افراد هواپیماربا در پنسیلوانیا سقوط کرد. نزدیک به ۳۰۰۰ نفر در این حادثه جان باختند. القاعده مسئولیت این حمله را به عهده گرفت.

دولت آمریکا بعد از این حادثه ابتدا به افغانستان و بعد از آن به عراق حمله کرد. دونالد ترامپ در مصاحبه با ای‌بی‌سی مداخله‌های نظامی در این دو کشور بعد از حملات ۱۱ سپتامبر را جزو «بدترین» تصمیم‌هایی دانست که در تاریخ آمریکا گرفته شده است.

ترامپ گفت: «تصمیم برای رفتن به خاورمیانه وحشتناک بود. وحشتناک!. الان نزدیک به ۸ تریلیون دلار [در خاورمیانه] هزینه کرده‌ایم. وقتی که می‌خواهیم جاده، بزرگراه، مدرسه یا چیزهای دیگر بسازیم همه دارند همیشه سر پول می‌جنگند. احمقانه است. بنابراین آن تصمیم احمقانه بود.»

وی در ادامه گفت: «به هر حال، عراق برج‌های دو قلوی تجارت جهانی را پایین نیاورد. کار عراق نبود. کار افراد دیگر بود. من فکر می‌کنم می‌دانم کار چه کسانی بود. شما هم احتمالاً می‌دانید. ولی [راه‌اندازی جنگ در خاورمیانه] تصمیم وحشتناکی بود.»

ترامپ این اظهارات را در پاسخ به سوال مجری برنامه مطرح کرد که پرسید چرا او تا این حد از «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی تمجید می‌کند.

او ابتدا گفت که «درباره خیلی آدم‌ها» با لحن مثبت صحبت می‌کند، بعد گفت که عملکردش در قبال کره شمالی «فوق‌العاده» بوده و بعد گفت که همه بعد از انتخاب شدن او به عنوان رئیس‌جمهور خیال می‌کرده‌اند بین آمریکا و کره شمالی جنگ درخواهد گرفت.

ترامپ در جریان رقابت‌های درون‌حزبی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ نظراتی جنجالی درباره حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ مطرح کرد. او «بیل کلینتون» و «جورج دبلیو بوش»، روسای جمهور اسبق آمریکا را به کوتاهی در کشتن «اسامه بن‌لادن»، رهبر القاعده متهم کرد.

ترامپ در آن زمان گفت: «برج‌های دو قلوی تجارت جهانی به این خاطر پایین آمد که بیل کلینتون فرصت داشت اسامه بن لادن را بکشد ولی این کار را ندارد. جورج دبلیو بوش هم شانس این کار را داشت ولی او هم به توصیه سیا گوش نکرد.»

ترامپ همچنین ادعا کرد بعد از فروپاشی برج‌های دو قلو گروهی فریاد شادی سر داده‌اند. او در یک ادعای دیگر گفت که این فریادهای شادی از حوالی نیوجرسی که «جمعیت عرب‌تبار زیادی دارد» شنیده شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر