شاهرخ دولکو منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری برنا درمورد عامل اصلی موفقیت یک فیلمِ درحال اکران گفت: ستاره، قصه و فیلمنامه، زمان اکران و ژانر از عواملی هستند که در موفقیت یک اثر سینمایی تاثیر بسزایی دارند و نمیتوان هیچ کدام را نادیده گرفت. هرچند هر کدام از آنها جای نقد و بررسی فراوان دارند.

وی ادامه داد: ما تاکنون فیلمهای بسیاری داشتیم که ستارههای درخشان در آن ایفای نقش کردند اما در فروش موفق نبودند. در مقابل فیلمهایی هم بوده که بازیگر مشهوری در آن بازی نکرده اما به دلیل فیلمنامه خوبی که داشته در گیشه موفق بوده است. در بحث ژانر هم همینطور است. فیلمهای کمدی که در ظاهر همیشه از نظر فروش موفق هستند، بعضی مواقع اصلا نمیفروشند و زمین میخورند و در مقابل فیلمهای با ژانر اجتماعی موفق میشوند و در گیشه فروش بسیار خوبی به دست می آورند.

این منتقد با اشاره به فیلم «ما همه با هم هستیم» که عنوان پربازیگرترین فیلم سینمای ایران را دارد بیان داشت: برای عناوینی که در بالا اشاره کردم می توان فیلم «ما همه با هم هستیم» را که روی پرده سینماهاست، مثال زد. این فیلم هم در زمان خوبی اکران شده، هم پر از ستاره های مطرح است و درعین حال ایده بسیار جذابی دارد. اینکه این تعداد ستاره سوار بر یک هواپیما می شوند؛ همین برای جلب نظر تماشاگر کافیست. مخاطب زمانی که تیزر را می بیند حدس می زند با حضور مهران مدیری و چند هنرپیشه طنز دیگر این فیلم در ژانر کمدی قرار دارد. از آنجایی که فیلمهای کمدی در شرایط اقتصادی امروز جامعه بیشتر طرفدار دارند، پس تماشاگران به سمت سینماها میروند. بنابراین میتوان گفت «ما همه با هم هستیم» هر چهار عامل موثر موفقیت فیلمِ در حال اکران را دارد و به خوبی فروش خواهد کرد.

شاهرخ دولکو ادامه داد: به نظر من «ما همه با هم هستیم» میتواند در تبلیغ دهان به دهان موفق شود. هرچند که منتقدان تاکنون نظرهای جالبی نسبت به این فیلم نداشتند اما اصولا حرفی که منتقدان درباره فیلم می زنند با نظر تماشاگران زمین تا آسمانتفاوت دارد. برای مثال اغلب منتقدان درمورد چند فیلم پرفروش کمدی که در سالهای اخیر اکران شدند، گفتند فیلمهای بد و مضحکی هستند اما دیدیم همان فیلمها بالای 30 میلیارد تومان فروش کردند. فیلم کمال تبریزی در بازتاب منتقدین خوب نبوده اما نمی توان انتظار داشت که این ایراد بر فروش فیلم هم تاثیر بگذارد.

دولکو درمورد فیلم های دیگری که اکنون درحال اکران است، گفت: فیلم «شبی که ماه کامل شد» و «سرخ پوست» به دلیل ژانر و ایده اولیه شاید در نگاه اول جذاب به نظر نرسد. اینکه یک زندانی در زمان پهلوی از زندان فرار می کند یا داستان عبدالمالک ریگی در سیستان و بلوچستان ممکن است خیلی ایده جذابی برای تماشاگر نباشد اما حضور هنرپیشه ها و نوع ساخت فیلم به گونه ای است که تماشاگر را جذب خود می کند. در هر صورت باید گفت هر 4 مورد به سهم خود تاثیر زیادی در موفقیت یک فیلم سینمایی دارند و نقش آنها غیرقابل کتمان است.