درآمد 200 میلیارددلاری از محل گردشگری سلامت‌/ دو برابر شدن ورودی گردشگران حوزه سلامت به ایران


درآمد 200 میلیارددلاری از محل گردشگری سلامت‌/ دو برابر شدن ورودی گردشگران حوزه سلامت به ایران

‌دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو در اردبیل گفت: درآمد کشورهای اکو از محل گردشگری سلامت در سال 2017 به بیش از 200 میلیارد دلار رسیده است.

‌به گزارش ایسنا، کرباسی در آئین افتتاح دومین کنفرانس بین‌المللی سلامت و گردشگری کشورهای عضو اکو در دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: در شرایط کنونی گردشگری سلامت از حوزه‌های قابل توجه و پراقبال در سطح جهانی و بین‌المللی است به طوری که درآمد حاصل از گردشگری تا ۱۰ درصد حجم تجارت جهانی و بین‌المللی را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه وضعیت رو به رشدی را در توسعه گردشگری و تجارت ناشی از آن داریم، خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر و با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در حوزه کشورهای عضو اکو صنعت گردشگری به ویژه گردشگری سلامت مورد توجه و دقت نظر قرار گرفته است.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو به گردش مالی گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: این گردش مالی در چند سال اخیر ۳ تا ۵ برابر شده است به طوری که علاوه بر حضور گردشگران تبادل دانش فنی و سرمایه‌گذاری را در این حوزه در بین کشورهای عضو اکو شاهد هستیم.

کرباسی بیان کرد: در حالی که در سال ۲۰۰۴ رقم درآمدی حاصل از گردشگری سلامت به کمتر از ۴۰ میلیارد دلار می‌رسید، این رقم در سال‌های اخیر با رشد چندین برابری روبرو شده به طوری که در سال‌های گذشته ۱۴۰ میلیارد دلار و در سال ۲۰۱۷ این رقم به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: درآمد ۲۰۰ میلیارد دلاری از محل گردشگری سلامت برای کشورهای عضو اکو فرصتی استثنایی را فراهم کرده تا یک تحول و تحرک جدی را در این بخش شاهد باشیم.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو به ورودی گردشگران حوزه سلامت نیز اشاره کرد و افزود: در حالی که در سال ۲۰۱۶ ورودی گردشگران حوزه سلامت به کشور ۱۵۰ هزار نفر بوده است، این رقم در سال گذشته میلادی به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یافته که یک جهش دو برابری را نشان می‌دهد.

کرباسی تصریح کرد: علاوه بر کشورهای عضو اکو بسیاری از کشورهای همسایه ایران در حوزه گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند، به طوری که ما یک وضعیت مطلوب و رو به رشدی را در کشورهای مختلف شاهد هستیم.

وی ظرفیت خوب کشورهای عضو اکو را در این زمینه یادآور شد و اظهار کرد: در حال حاضر برای اکثر استان‌های کشور مسافران و گردشگران حوزه سلامت در راستای بهره‌مندی از شرایط مطلوب درمان مهیا شده که یکی از این استان‌ها اردبیل است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر کشور آذربایجان و حوزه قفقاز است.

دبیر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و سلامت کشورهای اکو برگزاری این همایش و تشکیل سه کمیته اجرایی و علمی و تخصصی در این حوزه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در دو روز برگزاری این همایش و کنفرانس علمی سعی ما بر این است تا علاوه بر تقویت همکاری‌های مابین گردشگری سلامت بتوانیم به تبادل تجربیات مفید و سازنده نیز اقدام کنیم.

کرباسی برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی را در کنار فعال کردن استارت‌آپ‌ها در این حوزه یادآور شد و گفت: امیدواریم با بهره‌گیری از همکاری خوب شرکت‌کنندگان در این کنفرانس بتوانیم زمینه توسعه صنعت گردشگری به ویژه در بخش سلامت را به خوبی و شایستگی فراهم کنیم.

دبیر علمی دومین کنفرانس سلامت و گردشگری اکو نیز بیان کرد: شرکت‌کنندگان در این کنفرانس طی دو روز با محوریت سلامت و بهداشت سعی دارند تا توجه بسیاری از کشورها را به این حوزه مغفول مانده در سال‌های گذشته جلب کنند.

محمد جهانگیری خاطرنشان کرد: سلامت در بسیاری از کشورها و فرهنگ‌ها به عنوان یک دغدغه جدی برای ارتقای توانمندی فردی و اجتماعی مطرح است که در این بین در بسیاری از کشورها زمینه پذیرش و همچنین ارائه خدمات برای بیماران در حوزه ارتقای سلامت و بهبودی فراهم آمده است.

وی به حساسیت موضوع سلامت در عصر کنونی و زمینه ارتقای سلامت معنوی، روحی و جسمی اشاره کرد و افزود: به نام سلامت و در قالب گردشگری می‌توانیم پیام دوستی، صلح و آرامش را به دنیا اعلام کنیم که در این باب قطعاً برگزاری این کنفرانس‌ها می‌تواند زمینه تحول و تحرک بیش از پیش را فراهم کند.

دبیر علمی دومین کنفرانس سلامت و گردشگری اکو در اردبیل تصریح کرد: حرکت‌های خوبی در سال‌های اخیر با محوریت کشورهای عضو اکو در بخش گردشگری سلامت به وجود آمده است که در این زمینه با تلاش و مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی در کشورهای مختلف برنامه‌ریزی‌ها و هدف‌گذاری‌ها به سمتی است تا زمینه بهره‌برداری از این بستر و فضا به شایستگی فراهم آید.

جهانگیری به فعالیت کمیته علمی این کنفرانس با محوریت ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی و دانشگاه محقق اردبیلی اشاره و اظهار کرد: در این کنفرانس که به مدت دو روز انجام خواهد شد چهار برنامه علمی ارائه خواهد که در این زمینه ۳۰ مقاله علمی ارسال شده به دبیرخانه نیز مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی به برپایی ۷۲ غرفه تخصصی در تبادل اطلاعات با محوریت بهداشت و سلامت اشاره کرد و گفت: از این تعداد غرفه ۱۵ غرفه مربوط به شهرستان‌ها و ۱۳ غرفه نیز در بخش تسهیل‌گری سلامت، گردشگری و استارت‌آپ‌های مورد نظر است که با مشارکت ۹ دانشگاه علوم پزشکی ارائه خواهد شد.

دبیر علمی دومین کنفرانس سلامت و گردشگری اکو در اردبیل مجری گردشگری سلامت را معطوف به بخش خصوصی دانست و تصریح کرد: کشورهای عضو اکو کشورهای همجوار ما هستند ما دارای تعهدات مشترک در حوزه توسعه‌ای هستیم و باید بتوانیم اقدامات مشترکی را در عرصه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی انجام دهیم.

جهانگیری اضافه کرد: استان اردبیل از نظر موقعیت جغرافیایی دسترسی خوبی به کشورهای عضو اکو دارد و در کنار آن از تنوع برنامه‌های حوزه سلامت و تندرستی و همچنین آب‌های گرم و منابع غنی غذایی برخوردار است که می‌تواند به ارتقای حوزه سلامت و گردشگری نیز کمک کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید