انفورماتیک پزشکی،حوزه مغفول‌مانده در سرمایه‌گذاری


یکی از مهم‌ترین حوزه های کاربرد فن آوری اطلاعات، حوزه بهداشت و درمانی می باشد. فن آوری اطلاعات و اینترنت از روش های متعددی می تواند به این حوزه کمک نماید؛ سیستم های ذخیره اطلاعات پزشکان و بیماران، دیتا بیس های اطلاعات...

یکی از مهم‌ترین حوزه های کاربرد فن آوری اطلاعات، حوزه بهداشت و درمانی می باشد. فن آوری اطلاعات و اینترنت از روش های متعددی می تواند به این حوزه کمک نماید؛ سیستم های ذخیره اطلاعات پزشکان و بیماران، دیتا بیس های اطلاعات دارویی، سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری با هدف پیگیری درمان بیماران، وبسایت ها و اپلیکیش های پذیرش و نوبت دهی به بیماران و بسیاری خدمات دیگر که در بستر اینترنت انجام می شوند. تمامی این سیستم ها و نرم افزارها یک هدف مشترک دارند: تسهیل فرایند درمان. دسترسی همگانی به اطلاعات پزشکی مبتنی بر اینترنت در سال های گذشته از یک رؤیا خارج شده و می توان آن در بسیاری از سازمان های درمانی که به این سیستم ها نزدیک شده اند، مشاهده کرد.

انفورماتیک پزشکی،حوزه مغفول‌مانده در سرمایه‌گذاری

به گزارش «تابناک»، صنعت انفورماتیک پزشکی را می توان به عنوان کاربرد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در پزشکی تعریف کرد. این صنعت به تولید و خدمات فن آوری اطلاعات در حوزه خدمات بهداشتی و درمانی صنعت انفورماتیک پزشکیمی پردازد. این صنعت شامل 3 بخش نرم افزار، سخت افزار و خدمات حوزه پزشکی است.

همزمانی گسترش استفاده از تلفن های همراه هوشمند با فراگیری اینترنت در سطح جامعه شرایطی را ایجاد کرده است که بسیاری از کشورهای دنیا به سمت خدمات آنلاین حوزه پزشکی حرکت کرده و با توجه به ویژگی های خاص این صنعت، تمایل زیادی به سرمایه گذاری در این بخش داشته باشند. ایران نیز به عنوان یک کشور در حال توسعه از این قائله مستثنا نیست.

بیژن زمانی مدیر وبسایت میهن پزشک، نخستین استارتاپ های حوزه سلامت و نوبت دهی آنلاین، در حاشیه نمایشگاه بین المللی ایران هلث در این خصوص اینگونه بیان کرد:230 بیلیون دلار اقتصاد سلامت دنیا در حوزه IT در سال 2018 بوده، و این در حالی است که اقتصاد آی تی در کشور ما ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است، در این بین 70 استارتاپ مختلف سلامت در کشور ما فعالیت داشته که مجموعا ۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده اند.

انفورماتیک پزشکی،حوزه مغفول‌مانده در سرمایه‌گذاری

وی افزود: در کشور هایی که درصد بالایی از خدمات پزشکی، غیر دولتی را دارا هستند، پیدا کردن پزشک و‌ خدمات درمانی ممکن است دشوار و پیچیده باشد. در عصر ارتباطات و تکنولوژی که بسیاری از خدمات روزمره، اینترنتی و آسان شده در حوزه پزشکی در کشور ما تا سال ۱۳۹۰ تقریبا هیچ فعالیتی انجام نشده و پیشرفت در این زمینه بسیار اندک بود. میهن پزشک یک استارتاپ نوپا بود که در سال ۱۳۹۰ تاسیس‌ شد و در راستای ارائه خدمات اینترنتی برای پزشکان و بیماران در سراسر ایران بیش از ۸ سال است که فعالیت می کند.

با نگاهی به نمایشگاه الکامپ پیشرو، می توان دریافت که تعداد شرکت های نوپا هرچند با نرخ رشد کمتری نسبت به سال گذشته روبرو بوده است، با این حال این نرخ رشد در حوزه سلامت افزایش داشته است. آنچه مشخص است شناخت و آگاهی سرمایه گذاران حقوقی و حقیقی نسبت به این حوزه نوین کسب و کار، می تواند بازی برد- برد را برای هر 2 طرف در پی داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس