معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )


آیا معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ فرهنگسراها اماکنی هستند زیر نظر شهرداری که وظیفه آنها ترویج فرهنگ و آموزش در محله ها می باشد . فرهنگسراهای تهران با امکانات خوبی که در اختیار مراجعه کنندگان خود می گذارند روز به روز شاهد بیشتر شدن تعداد مراجعه کنندگان بخصوص در فصل تابستان می […] نوشته معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ (...

آیا معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ فرهنگسراها اماکنی هستند زیر نظر شهرداری که وظیفه آنها ترویج فرهنگ و آموزش در محله ها می باشد . فرهنگسراهای تهران با امکانات خوبی که در اختیار مراجعه کنندگان خود می گذارند روز به روز شاهد بیشتر شدن تعداد مراجعه کنندگان بخصوص در فصل تابستان می باشند . فرهنگسراها با داشتن کتابخانه ، سینما ، مراکز مشاوره ، سالن اجتماعات ،سالن نشست‌ها و کارگاه‌ها، مرکز مشاوره، کلاس‌های آموزشی وغرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی و… به فعالیت خود می پردازند . عمده فعالیت آنها شامل دوره‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری، کسب مهارتهای حرفه‌ای، اجرای نمایش کودک و بزرگسال، اکران فیلم، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری،‌ تشکیل کانونهای داوطلب، برگزاری همایش‌های مختلف، اجرای برنامه‌های مناسبتی اعم از مذهبی، علمی و فرهنگی و ویژه برنامه‌های تابستانی می باشد. با سیری در ایران همراه باشید ..

۱- فرهنگسرای بهمن
بیست و یکم شهریور ماه ۱۳۷۰ شهرداری تهران با هدف راه اندازی توسعه وگسترش فضاها و مکانهای فرهنگی هنری در اولین حرکت فرهنگی خود مبادرت به ایجاد نخستین فرهنگسرای شهر تهران در جنوب پایتخت تحت عنوان فرهنگسرای بهمن در مکان سابق کشتارگاه تهران نمود .این فرهنگسرا با مساحتی بیش از ۵ هزار متر مربع در منطقه ۱۶ شهر تهران واقع گردیده است و به عنوان یکی از مراکز فرهنگی تاثیر‌گذار، مجری بسیاری از برنامه های کلان فرهنگی هنری سازمانها و نهادها میباشد و نخستین نمونه هنرکده غیرمحلی است که در زمانی کوتاه، موقعیت ممتاز فرهنگسرای مادر را یافت و الگوی فرهنگسراهای دیگری در تهران و شهرهای دیگر شد .

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۲-فرهنگسرای هنگام
فرهنگسرای هنگام از دی ماه سال ۱۳۸۲ با نام «سلامت» فعالیت‌هایش را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۹ نامش به «‌هنگام» تغییر یافت. برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ عمومی و ارتقای فرهنگ شهروندی از طریق پاسخ‌گویی به نیازهای فرهنگی و تقویت مهارت‌های زندگی شهروندان، اعتلا و عمق‌بخشی به‌معرفت و بصیرت دینی و قرآنی شهروندان، به‌کارگیری و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی‌هنری شهروندان در قالب کانون‌های مردمی از جمله اهداف این فرهنگسرا است.سالن اجتماعات، سینما، کتابخانه، سالن نشست‌ها و کارگاه‌ها، مرکز مشاوره، کلاس‌های آموزشی وغرفه‌های عرضه محصولات فرهنگی از بخش‏های فرهنگ‌سرای هنگام است.عمده فعالیت فرهنگسرای هنگام شامل دوره‌های مختلف آموزشی، فرهنگی و هنری، کسب مهارتهای حرفه‌ای، اجرای نمایش کودک و بزرگسال، اکران فیلم، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی هنری،‌ تشکیل کانونهای داوطلب، برگزاری همایش‌های مختلف، اجرای برنامه‌های مناسبتی اعم از مذهبی، علمی و فرهنگی و ویژه برنامه‌های تابستانی می‌باشد.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۳- فرهنگسرای اشراق
فرهنگسرای اشراق یکی از مکان‌های فرهنگی شرق تهران است که در طول سال جشنواره‌های مختلفی مثل «جشنواره اقوام» و «جشنواره صد دانه یاقوت» در آن برگزار می‌شود. این فرهنگسرا یکی از فعال‌ترین فرهنگسراهای تهران است. در ادامه می‌توانید تاریخچه این فرهنگسرا را بخوانید.ساختمان اصلی فرهنگسرای اشراق تهران حدود ۱۰۰ سال و باغ بزرگ آن بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد. نقل است که ساختمان قدیمی توسط یکی از دامادهای ناصرالدین شاه بنا شده است که بادگیر آن یکی از بزرگترین و زیباترین بادگیرهای ایران محسوب می‌شود. قسمت اعظم باغ، محوطه فرهنگسرا و ساختمان قدیمی به همان زمان قاجار برمی‌گردد.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۴-فرهنگسرای ملل
فرهنگسرای ملل که در وسط بوستان زیبای قیطریه قرار دارد، از سال ۱۳۷۳ شروع به فعاتیت کرده و در حال حاضر تبدیل به یک مرکز مهم فرهنگی هنری و آموزشی با بازه گسترده ای از خدمات آموزشی و فرهنگی برای ساکنان منطقه شده است.، این مرکز دارای امکاناتی از قبیل کتابخانه،نگارخانه،سالن همایش و کلاسهای آموزشی مختلف می باشد.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۵-فرهنگسرای اندیشه
فرهنگ سرای اندیشه در سال ۱۳۷۲ به منظور اشاعه و ترویج فرهنگ و هنر اصیل ایرانی و گسترش هر چه بیشتر معارف و فرهنگ اسلامی افتتاح شد.فرهنگ سرای اندیشه با دارابودن سالن آمفی تئاتر، سالن اجتماعات،کتابخانه اندیشه ، نگارخانه و برگزاری دوره های آموزشی توانسته است نقش عمده ای را در ترویج فرهنگ و هنر در میان شهروندان تهرانی ایفاد نماید.ساختمان جدید فرهنگ سرای اندیشه با زیربنایی بالغ بر۸۳۵۰ متر مربع از ویژگی ها و مزیت های منحصر به فردی همچونقرار گرفتن در یک بوستان قدیمی در منطقه ۷ تهران، دسترسی به پارکینگ طبقاتی با ظرفیت بیش از ۶۰۰ خودرو ، دسترسی به تمامی بزرگ راه ها از طریق دسترسی آسان به بزرگ راه های رسالت حقانی و همت برخوردار است.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۶-فرهنگسرای گلستان
منطقه هشت شهرداری تهران در شرق شهر واقع شده است.این منطقه به ۳ ناحیه شهرداری و ۱۳ محله تقسیم می‌شود. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ در « فرهنگ‌سرای گلستان » با زیر بنایی در حدود ۶۲۵۰ متر مربع و در ۵ طبقه مستقر است، و از سال ۱۳۷۶ با نام مجتمع فرهنگی هنری گلستان آغاز به کار کرد. اوایل سال ۱۳۸۱ به فرهنگ‌سرای خانواده تغییر نام یافت و مجددا در سال ۱۳۸۹ با نام فرهنگ‌سرای گلستان به خدمت رسانی فرهنگی هنری با استفاده از کلاس‌های آموزشی مختلف (۱۷ فضای آموزشی)، کارگاه‌های فرهنگی، هنری و اجتماعی، کتابخانه و سالن قرائت‌خانه خواهران و برادران، نگارخانه، سالن آمفی تئاتر و اجتماعات، مرکز مشاوره، کافی‌نت، کانون‌ها، باشگاه‌ورزشی و زیرمجموعه ( خانه فرهنگ سلام، دی، خانه قرآن، فدک، فرزانگان، و کتابخانه دکتر شهیدی) مشغول است.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۷-فرهنگسرای خاوران
فرهنگ سرای خاوران با متراژ ۸۳ هزار مترمربع فضای فرهنگی و هنری، ورزشی و آموزشی بزرگترین فرهنگ‌سرا در سطح شهر تهران به شمار می‌آید. در بهار سال ۱۳۷۲ اولین گام در جهت احداث آن برداشته شد و به صورت رسمی از بهمن ۱۳۷۳ بازگشایی گردید. این فرهنگ‌سرا در طول مدت ۲۲سال عمر خود همواره در تلاش برای ارائه خدمات فرهنگی هنری به اهالی منطقه ۱۵ و شهروندان تهرانی بوده است. فرهنگ‌سرای خاوران مجهز به ۴ سالن آمفی‌تئاتر که به ترتیب سالن اجتماعات با ظرفیت ۱۰۰ نفر، سالن فرهنگ با ظرفیت ۱۸۰ نفر، سالن روباز سوم خرداد با ظرفیت بالای ۲۰۰۰ نفر و سالن شهید مطهری با ظرفیت ۲۷۰ نفر همچنین امکانات ورزشی شامل پیست دوچرخه‌سواری و تریال دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت و پارکور، سالـن‌های چند منظوره ورزشی و بدنسازی، زمین چمن، مجتمع علوم و فنون، خانه کودک، کتابخانه، قرائت خانه، واحد مشاوره، شهربازی و ۳ سالن نگارخانه از دیگر خدمات فرهنگی هنری فرهنگ سرا می‌باشد. مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۵ با در اختیار داشتن ۴ خانه فرهنگ ولیعصر (عج)، شهید ملکان، پامچال و مجتمع شهیدان جعفری نژاد تلاش دارد تا بستر مناسبی در جهت برآورده شدن نیازهای فرهنگی هنری با در نظر گرفتن محل سکونت مخاطبان این منطقه فراهم سازد.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۸-فرهنگسرای خاتم
مجموعه‌ای که امروز نام «فرهنگسرای خاتم» را بر پیشانی خود دارد در سال ۱۳۸۵و در زمانی که فرهنگسراها با عناوین هویتی شناخته می شدند به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نامگذاری شد. در واقع فکر اولیه تاسیس فرهنگسرای خاتم ، همزمان با اجرای طرح هویت بخشی فرهنگسراها و نامگذاری سال ۱۳۸۵ به نام سال پیامبر اعظم (ص)شکل گرفت . در سال ۱۳۸۰ ساختمان فرهنگسرا از سوی شهرداری منطقه ۱۸ با عنوان فرهنگسرای نوجوان و ستاد مدیریت فرهنگی هنری منطقه۱۸ تحویل سازمان شد.تا قبل آن زمان هیچ فرهنگسرایی در منطقه ۱۸ دایر نبود و ستاد مدیریت فرهنگی هنری منطقه نیز به همراه تمامی پرسنل در ساختمانی کلنگی به نام” خانه فرهنگ الغدیر مستقر بود.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۹-فرهنگسرای تهران
مجموعه ای که امروز نام “فرهنگسرای تهران” را بر پیشانی خود دارد در خرداد ماه ۱۳۸۴ و در زمانی که فرهنگسراها با عناوین هویتی شناخته می شدند به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با نام “فرهنگسرای شهر” تاسیس شد. ساختمانی سه طبقه به مساحت تقریبی هزار متر مربع و سه هزار متر مربع فضای مورد استفاده که شامل کتابخانه ، واحد آموزش، واحد کانونها ، سالن اجتماعات موقت با گنجایش ۱۲۰ نفر و فضای اداری می‌باشد که در انتهای بزرگراه حکیم غرب ، سه راه دهکده المپیک ، پشت دبیرستان سپیده کاشانی ، خیابان ساحل ، بوستان باغ نوقرار دارد . اما در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۵ فرهنگسرای شهر تغییر نام داده و با نام فرهنگسرای تهران به فعالیت خود ادامه داد.

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

۱۰-فرهنگسرای رضوان
ساختمان فرهنگسرای رضوان تهران در تاریخ ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۹ طی تصمیم شورای عالی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اهداف ارتقای جایگاه خدمات اداری شهرداری تهران به نهادی فرهنگی اجتماعی، اثر بخشی بر ارتقای فرهنگ گسترش فرهنگ ایثار و شهادت در آرمان شهر اسلامی ایرانی، تکریم مفاخر ملی و مذهبی مدفون در بهشت زهرا (س)، توسعه فرهنگ مرگ اندیشی و تفکر مستمر به فلسفه حیات و ممات در محل معنوی و عبرت آموز بهشت زهرا (س) توسط شهردار محترم جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف در زیر باران رحمت الهی افتتاح شد .

معروف ترین فرهنگسراهای تهران را می شناسید ؟ ( معرفی 10 فرهنگسرای تهران )

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نصف شدن بیت‌کوین چیست و آیا مهم است؟