از برگزاری رقابت قرآنی دانشجویان ‌تا بین‌المللی‌ شدن ترتیل‌خوانی قم


از برگزاری رقابت قرآنی دانشجویان ‌تا بین‌المللی‌ شدن ترتیل‌خوانی قم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استان قم امروز، 28 خردادماه به ریاست تولیت آستان مقدس قم ‌در سالن محراب شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) و با حضور اعضا برگزار شد.

از برگزاری رقابت قرآنی دانشجویان ‌تا بین‌المللی‌ شدن ترتیل‌خوانی قمبه گزارش ایکنا از قم، نشست شورای توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی استان قم امروز، ۲۸ خردادماه به ریاست تولیت آستان مقدس قم ‌در سالن محراب شبستان امام خمینی‌(ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) و با حضور اعضا برگزار شد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین اسماعیل پوررضا، رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم در این نشست گفت: درطول ماه مبارک رمضان برنامه‌های قرآنی متعددی با هدف آشنایی دانشجویان با آموزه‌های قرآنی برگزار شد.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان قم همچنین از برگزاری جشنواره قرآنی دانشجویان سراسر کشور به مدت سه روز خبر داد و افزود: این جشنواره با حضور 400 دانشجوی برتر قرآنی در دانشگاه قم برگزار می‌شود.
در ادامه این نشست، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید شرفی‌نیا، معاون تعلیم و تربیت سپاه استان قم از برگزاری طرح جوانه‌های صالحین در 200 مسجد مختلف استان قم یاد کرد و گفت: در قالب این طرح برنامه‌های قرآنی به صورت ویژه مورد توجه پایگاه‌های مقاومت بسیج قرار خواهد گرفت.
بین‌المللی شدن ترتیل‌خوانی حرم حضرت معصومه(س)
همچنین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیداحمد مشرف، رئیس اداره قرآن و حدیث آستان مقدس بانوی کرامت با بیان اینکه برنامه‌های قرآنی حرم مطهر با محوریت مرکز قرآن و حدیث دنبال می‌شود، اظهار کرد: این برنامه‌ها در ماه مبارک رمضان به صورت پررنگ‌تر دنبال شده است که مهم‌ترین آن آیین باشکوه ترتیل‌خوانی قرآن کریم است که مورد حمایت و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفته است.
وی از برگزاری سه برنامه ویژه ترتیل‌خوانی عمومی در شبستان امام خمینی(ره)، ویژه بانوان در شبستان نجمه خاتون(س) و ویژه نوجوانان شبستان حضرت زهرا(س) یاد کرد و گفت: این آیین باشکوه از قم آغاز شده و به الگویی برای سراسر کشور و دنیا تبدیل شده است.
مشرف گفت: یکی از ویژگی‌های برنامه ترتیل‌خوانی حرم مطهر این است که علاوه بر قرائت قرآن کریم بیان مفاهیم و تفسیر قرآن کریم نیز مورد توجه قرار گرفته است که این الگو در دیگر مساجد و بقاع متبرکه ترویج یافته است.
رئیس اداره قرآن و حدیث آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) از برگزاری ویژه برنامه ضیافت نور در ماه مبارک رمضان یاد کرد و گفت: افراد علاقه‌مند به یادگیری قرآن کریم در حلقه‌های قرآنی حضور یافته و با مفاهیم، تفسیر و اصول قرائت قرآن کریم آشنا شدند.
تجلیل از 10 رویش قرآنی
همچنین در این مراسم 10 نفر از رویش‌های انقلاب اسلامی در حوزه قرآن و عترت مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.
همچنین، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد موسوی معاون فرهنگی هنری دبیرخانه کانون‌های مساجد استان قم از برگزاری مراسم‌های جزءخوانی در 124 مسجد یاد کرد و گفت: توزیع هزار جلد قرآن و مفاتیح در مساجد و حضور نوجوانان در مراسم جزءخوانی نوجوانان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) بخشی از فعالیت‌های دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان قم در ماه مبارک رمضان بوده است.
40 چراغ
وی اضافه کرد: در فصل تابستان نیز ویژه برنامه چهلچراغ نیز در چهل مسجد قم با محوریت برنامه‌های قرآنی عمومی برگزار و فعالیت‌های تخصصی در این حوزه با محوریت مرکز قرآن و حدیث حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) دنبال می‌شود.
همچنین سیدموسی حسینی‌کاشانی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم بر لزوم مشارکت مجموعه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: امیدواریم هرساله با افزایش حمایت‌ها، فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآن و عترت افزایش یابد چراکه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی فقط بر عهده یک مجموعه و نهاد نیست.
وی با اشاره به اینکه امروز دوازدهمین نمایشگاه ملی رسانه‌های دیجیتال در قم افتتاح می‌شود، اظهار کرد: این نمایشگاه برای نخستین بار در قم به مدت چهار روز برگزار می‌شود چراکه بیشتر شرکت‌های معتبر در حوزه فضای مجازی در شهر قم فعالیت دارند و آخرین دستاوردهای این حوزه را می‌توان در این نمایشگاه مشاهده کرد.
توسعه برنامه‌های قرآنی وظیفه یک نهاد نیست
حسینی‌کاشانی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ماه‌های اخیر عنوان کرد: این مسابقات به شیوه مطلوب با محوریت بقاع متبرکه و مساجد درحال برگزاری است که در این راستا باید از زحمات اوقاف و امور خیریه تشکر کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه فعالیت قرآنی برخی دستگاه‌ها در ماه مبارک رمضان نیز بسیار قابل توجه بوده است، مطرح کرد: با دریافت گزارش عملکردها کتابچه فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در ماه رمضان تهیه می‌شود.
وی بر لزوم مشارکت مجموعه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ قرآنی تأکید کرد و گفت: امیدواریم هرساله با افزایش حمایت‌ها، فعالیت‌های دستگاه‌های مختلف در حوزه قرآن و عترت افزایش یابد چراکه ترویج و توسعه فرهنگ قرآنی فقط بر عهده یک مجموعه و نهاد نیست.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403