ولید فارس: نتانیاهو برای سفر به عربستان جدی است


ولید فارس: نتانیاهو برای سفر به عربستان جدی است

کارشناس فاکس نیوز: برجام موجب نگرانی و وحشت عربستان و اسرائیل و باعث توافق سری ریاض - تل آویو شد و در همین راستا نتانیاهو به زودی به عربستان سفر می کند.

ولید فارس: نتانیاهو برای سفر به عربستان جدی است
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما ؛ شبکه فاکس نیوز از احتمال سفر قریب الوقوع نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی خبر داد.
ولید فارس تحلیلگر و کارشناس شبکه فاکس نیوز در پاسخ به مجری شبکه که پرسید:«آیا فکر می کنید واقعا نتانیاهو به ریاض سفر می کند؟ و در صورت محقق شدن این سفر، اهداف آن چیست؟» گفت: اولا تاکید می کنم که من مطمئن هستم که بنیامین نتانیاهو در انجام این سفر جدی است. اما در زمینه هدف این سفر نیز باید بگویم که سوابق و پشتوانه هایی برای نزدیک شدن روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وجود دارد. این سوابق و پشتوانه ها به سال 2015 بر می گردد؛ زمانی که دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم گرفت توافقنامه هسته ای با ایران به امضا برساند و این توافقنامه را نیز اجرا کند. این توافقنامه نگرانی و وحشت عربستان سعودی و اسرائیل را موجب شد. این مسئله توافقی را بین عربستان سعودی و اسرائیل ایجاد کرد. البته این توافق سری ماند و علنی نشد. زمانی هم که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به ریاض سفر کرد و با پنجاه نفر از مقامات کشورهای عربی و اسلامی دیدار و گفتگو کرد با آنها درباره ضرورت پیشرفت در روند صلح سخن گفت.
کارشناس فاکس نیوز افزود:‌ وقتی که محمد بن سلمان به قدرت و ولیعهدی رسید معتقد بود که این (نزدیک شدن روابط عربستان و اسرائیل) همان راه درستی است که باید انتخاب و در منطقه محقق می کرد. این همان تفسیری است که از تحولات امروز می توان کرد. از این رو شاید هم در آینده شاهد باشیم که نتانیاهو به زودی به ریاض یا هر منطقه دیگری در عربستان سعودی سفر کند.
مجری فاکس نیوز در ادامه پرسید: «به نظر شما واکنش وهابی ها در عربستان سعودی زمانی که بنیامین نتانیاهو به ریاض برسد چه خواهد بود؟ آنها درباره این سفر چه خواهند گفت؟» کارشناس این شبکه پاسخ داد: کسانی که با وی در منطقه مخالفند برای مشکل آفرینی تلاش خواهند کرد زیرا می بینند مسائلی که سالها درباره آن هشدار می دادند در عربستان سعودی اتفاق می افتد. بنابراین پایگاه های اجتماعی که همواره درباره بسیاری از مسائل عربستان سعودی موضع گیری می کنند جنجال به پا خواهند کرد؛ زیرا تندروها و شخصیتهای افراطی همچنان در صحنه حاضرند اما به تدریج محمد بن سلمان ولیعهد سعودی آنها را به حاشیه خواهند راند و از صحنه سیاسی دور خواهد کرد. بنابراین بدون وجود محمد بن سلمان نتانیاهو به عربستان سعودی سفر نخواهد کرد. البته مخالفانی در این زمینه وجود خواهند داشت اما سعودی ها زمینه را برای پذیرش این موضوع در جامعه و میان میانه روها فراهم کرده اند تا این مسئله را بپذیرند. اما در خارج از عربستان سعودی جنجال دیگری به پا خواهد شد که بیش از داخل این کشور خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...