رئیس جمهوری جدید قزاقستان تشکیل کابینه خود را آغاز کرد


رئیس جمهوری جدید قزاقستان تشکیل کابینه خود را آغاز کرد

تهران - ایرنا - «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهوری جدید قزاقستان با تعیین دو وزیر، تشکیل کابینه خود را آغاز کرد.

خبرگزاری قزاقستان قازتاک روز سه شنبه گزارش داد توکایف که ۲۲ خرداد بعد از پیروزی در انتخابات اخیر در کشورش سوگند یاد کرد، در راستای نخستین اقدام برای تشکیل و تکمیل کابینه خود اقدام به تاسیس دو وزاتخانه با عنوان های جدید کرد و امروز "بخیت سلطانف" را به عنوان وزیر بازرگانی و یکپارچگی کشور تعیین کرد.

توکایف ۶۶ ساله به عنوان دومین رئیس جمهوری بعد از استقلال کشورش از اتحاد جماهیر شوروی سابق، همچنین در حکم جداگانه ای "مقسوم میزاقلی اف" را به عنوان وزیر محیط زیست، زیست شناسی، زمین شناسی و منابع طبیعی کشور منصوب کرد.

وی همچنین به "عسکر مامیم"نخست وزیر ماموریت داد تا یک بسته پیشنهادی را برای انجام اقداماتی برای اصلاح سیاست های اجتماعی کشور تهیه کند.

توکایف در مراسم تحلیف خود سوکند خورده بود که دولت اش به صورت جدی موظف است که سیاست اجتماعی را تغییر دهد و هدف اصلی وی حفاظت از منافع ملی و ایجاد فرصت های شغلی در نهاد ریاست جمهوری برای جوانان است.

وی که بعد از استعفای ۲۰ مارس (۲۹ اسفند گذشته) نورسلطان نظربایف، رئیس جمهوری این کشور به عنوان رئیس مجلس سنا در پارلمان این کشور، بطور موقت رئیس دولت شده بود، در انتخابات ۱۰ ژوئن (۱۹ خرداد) شرکت کرد و پیروز این میدان شد.

در این دوره از انتخابات که ششمین آن بعد از استقلال کشور، بود هفت نامزد از احزاب مختلف، شامل امیرجان کاسانف از جنبش میهن پرستان قزاقستان، تالئوتای رحیم بیک از حزب ائویل، سادی بیک توگیل از حزب اتحادیه اجتماعی، ژمبیل احمداف از حزب ملی کمونیست قزاقستان، امانگلدی تاسپیخ اف از حزب فدراسیون اتحادیه‌های کارگران قزاقستان و قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهوری موقت این کشور و نامزد حزب نورآتن برای کسب مقام ریاست جمهوری با یکدیگر رقابت کردند که توکایف با کسب بیش از ۷۰ درصد آرا، پیروز این انتخابات شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان