استان کرمانشاه شرایط بیابانی شدن را ندارد


استان کرمانشاه شرایط بیابانی شدن را ندارد

قصرشیرین- ایرنا- رئیس اداره جنگلداری و جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کرمانشاه گفت: با توجه به شرایط اکوسیستمی و اقلیمی ، این استان شرایط بیابانی شدن را ندارد و هم اکنون نیز فاقد بیابان است.

عبدالعلی جلیلیان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به ۲۷ خرداد روز جهانی بیابان زدایی، افزود: به نقاطی که بارندگی‌های کمتر از ۵۰ میلی متر به صورت سالیانه دارند بیابان گفته می شود که با توجه به شرایط اکوسیستمی و بارش‌های بیش از این میزان در استان کرمانشاه چنین شرایطی را در هیچ نقطه‌ای از استان نداریم.

وی اظهار کرد: هم اکنون در ۱۷ استان کشور اداره بیابان وجود دارد و با توجه به نبود بیابان در استان کرمانشاه اداره بیابان در این استان وجود ندارد.

رئیس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به وجود ۵۲۷ هزار هکتار جنگل در استان گفت: در صورت عدم انجام اقدام های حفاظتی، خطر بیابانی شدن نیز در کمین جنگل ها هست از این رو می طلبد که ما در راستای حراست و صیانت از جنگل ها به عنوان یک سرمایه ارزشمند اقدام کنیم.

جلیلیان ادامه داد: از مجموع پوشش جنگلی استان کرمانشاه، ۲۸۰ هکتار جنگل در شهرستان قصرشیرین وجود دارد و هم اکنون پوشش گیاهی در این منطقه مناسب و اقدام های بیسار خوبی نیز در راستای ایجاد کمربند سبز، درختکاری مسیر قصرشیرین به خسروی و ایجاد پارک عرفه و همچنین اجرای طرح های آبخیزداری در سا لهای گذشته برای توسعه پوشش جنگلی این منطقه صورت گرفته است.

وی گفت: با توجه به شرایط اقلیم خشک در شهرستان قصرشیرین و بخش سومار و برای اینکه به سمت بیابانی شدن پیش نروند، نیازمند انجام اقدام های حفاظتی و تقویت و توسعه پوشش گیاهی و جنگلی و همچنین بذرکاری و کپه کاری و مدیریت صحیح است که البته مهم ترین عامل در بحث جنگل تامین آب است که با توجه به طرح سامانه گرمسیری می توان با اختصاص بخشی از آب به صیانت از جنگل ها و گسترش پوشش گیاهی منطقه اقدام کرد.

وی ادامه داد: ما در گذشته یک نگرانی در راستای خشکیدگی درختان بلوط در استان کرمانشاه داشتیم که با بارش های بسیار مناسب و تغیییر شرایط اقلیمی در سه سال گذشته بحث خشکیدگی درختان بلوط منتفی شده و در یک شرایط مناسبی هستند.

شهرستان مرزی قصرشیرین دارای ۱۶۱ هزار و ۳۰۰ هکتار اراضی منابع ملی و طبیعی است که از این میزان ۱۵۴ هزار و ۸۰۰ هکتار آن مرتع و ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار نیز جنگل کاری است.
قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده و دارای ۳۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی و باغ است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون و ۴۹۹ هزار هکتار مساحت دارد که ۷۰ درصد آن را عرصه های منابع طبیعی با بیش از ۵۲۷ هزار هکتار جنگل و یک میلیون و ۱۹۲ هزار هکتار مرتع تشکیل داده است.
۳۰۱۲/۸۰۶۶

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کودکان قربانیان قلدری اینترنتی