امام خمینی(ره) اجازه نداد مهدویت تبدیل به مکتب سکوت و بی‌تفاوتی شود


 امام خمینی(ره) اجازه نداد مهدویت تبدیل به مکتب سکوت و بی‌تفاوتی شود

حجت‌الاسلام کلباسی گفت: امام خمینی(ره) معتقد بودند انتظار یعنی باید برای آن حکومت جهانی و موعود، تمهید و زمینه‌سازی‌های فکری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شود لذا تاکید داشتند که انتظار به معنای زمینه‌سازی است نه بی‌تفاوتی و سکوت.

حجت الاسلام والمسلمین «مجتبی کلباسی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان و در تشریح مسئله مهدویت در آراء و اندیشه های امام خمینی(ره)، اظهار کرد: موضوع مهدویت جزء مسلمات نه فقط شیعه بلکه عقاید اسلامی است، لذا طبیعی است که یکی از اصول اساسی و عقیدتی و موردتاکید مراجع و شخصیت های دینی، مهدویت و وجود مقدس امام زمان(عج) باشد. امام خمینی(ره) هم از این قاعده مستثنی نبوده و در بیانات و نوشته های شان به این مسئله اذعان دارند، چنان که در کتب و سخنرانی های ایشان درباره مهدویت و انتظار اشارات متعدد وجود دارد.

رییس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: اما ... تفاوت روشن و بسیار مهم نگاه امام خمینی(ره) با دیگر دیدگاه ها (امام به نقایص دیدگاه های دیگر توجه کرده اند) این است که مهدویت و انتظار را نباید تبدیل به مکتب سکوت و بی تفاوتی و مکتب خاموشی و اینکه هیچ کاری نباید کرد، بکنیم.

وی تصریح کرد: نکته ای که امام راحل بارها بر آن تاکید کرده اند، این است که عده ای مهدویت و انتظار را صرفاً اعتقادی قلبی و حالتی روحی می دانند و باور به زمینه سازی برای ظهور ندارند و برایش اقدامی نمی کنند. در گذشته چنین دیدگاه هایی وجود داشته و امروز هم وجود دارد؛ این نگاه اشتباه، آسوده طلبی و رفع مسئولیت از خود است.

حجت الاسلام کلباسی با اشاره به اقدامات امام خمینی(ره) برای اصلاح این رویکرد در مسئله مهدویت، بیان کرد: ایشان مقابل چنین دیدگاهی قد عَلَم و بارها تاکید کردند که انتظار به معنای زمینه سازی است نه بی تفاوتی و سکوت و عدم تلاش، انتظار یعنی باید برای آن حکومت جهانی و موعود، تمهید و زمینه سازی های فکری، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی شود.

وی اضافه کرد: یعنی حرکت امام خمینی(ره) بر این اساس بود که زمینه های سیاسی حکومت امام عصر(عج) را فراهم کنند لذا تاکید داشتند که باید این حکومت تحویل صاحب اصلی آن یعنی حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شود و در فراز آن حکومت جهانی حرکت کند.

این کارشناس مهدوی تاکرد: چنین رویکرد و نگاهی به مسئله انتظار، از جنس پویایی است و با نگاه های ساکن تفاوت بنیادین دارد.

وی درباره تاثیر این نگاه امام راحل به مسئله مهدویت و انتظار بر پیروزی انقلاب و پیشبرد آن، ابراز کرد: نگاه ایشان به انتظار و مولفه های آن مثل مقاومت مقابل دشمنان و متجاوزان در دوران دفاع مقدس و نگاه جهانی داشتن همه عملاً در انقلاب و حوادث پس از آن به صورت عینی تجلی یافته است.

حجت الاسلام کلباسی تاکید کرد: اگرچه شاید آنچه امام راحل فرمودند واقعا با چارچوب مشخص علمی و عملی پیاده نشده باشد اما اثر خود را داشته و لذا امروز در جهان اسلام و جهان تشیع، مهدویت پویا مطرح است نه صرف اعتقادی در صندوقچه.

وی اضافه کرد: در اندیشه امام خمینی(ره) مهدویت و انتظار مکتب و مرامی است که باید اصلاحات موردنظر حضرت ولیعصر(عج) را در چارچوب های خود انجام دهد؛ امروز هم در پیام های مقام معظم رهبری و نیز بیانیه گام دوم انقلابِ ایشان، مسئله مهدویت به عنوان یک هدف و مقصد اجتماعی مطرح می شود. اینها همه از یادگارهای اندیشه راسخ و اساسی امام خمینی(ره) است که حیات خود را نشان می دهد.

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم درباره تبلور اندیشه های مهدوی امام خمینی(ره) در دوران دفاع مقدس، گفت: در دفاع مقدس اگر شعارهای آن سال ها و قبل تر از آن ایام پیروزی انقلاب را بررسی کنیم، مهدویت را به صورت عینی درک می کنیم، چنان که مردم در دفن شهدای انقلاب شعار می دادند: «برای دفن شهداء، مهدی بیا مهدی بیا»؛ یعنی این اعتقاد وجود داشت که شهادت ها در مسیر امام زمان(عج) است.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس هم این مسئله را به خوبی می بینیم، از نامگذاری خطوط جبهه ها گرفته تا رمز عملیات ها و پیشانی‌بند رزمندگان همه نشان‌گر امید و اتکایی است که رزمندگان از نظر روحی روانی به امام زمان(عج) داشتند و همین عاملی اساسی در حفظ روحیه و امید به آینده رزمندگان بود و به آنها قدرت پایداری و مقاومت می داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امروز و در بحبوحه فشارهای اقتصادی دشمنان، باز هم این مهدویت و انتظار به ظهور منجی موعود(عج) است که به ما کمک کرده تا مقاومت کنیم و حرکت رو به جلوی خود را ادامه دهیم.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تعطیلی مدارس تهران و کرج فردا شنبه 1 اردیبهشت 1403؟