عید فطر؛ فرصت اجتماع و همدلی در دعا برای ظهور


 عید فطر؛ فرصت اجتماع و همدلی در دعا برای ظهور

حجت‌الاسلام میرصادقی با بیان اینکه غیبت از ابتلائات خاص است، گفت: عید فطر فرصت اجتماع و همدلی در دعا برای ظهور است چنان که در روایات آمده تا وقتی اجتماع قلوب حاصل نشود و یک‌دلی در مردم وجود نداشته باشد، ظهور محقق نمی‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدجواد میرصادقی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان که به مناسبت فرا رسیدن عید فطر انجام شد، اظهار کرد: عید فطر، عید بازگشت به فطرت انسان است، انسان یک ماه با روزه داری، از مبطلات و گناهان دوری کرده است و بنا دارد ثمره این تلاش های خود را در عید فطر ببیند.

مسئول اجرایی معاونت پژوهش مرکز تخصصی مهدویت با بیان اینکه خداوند در ابتدای خلقت، فطرت مساوی به هر یک از انسان ها اعطا می کند تصریح کرد: در آیات قرآن کریم داریم: «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا؛ سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد» حالا چرا با وجود این تساوی، برخی از انسانها خوب و برخی بد می شوند؟ دلیلش آن است که در دنیا، افراد با انجام گناه ها فطرت خود را آلوده می کنند.

میر صادقی اضافه کرد: یکی از خاصیت ها و فواید روزه داری در ماه مبارک رمضان، غبارروبی از فطرت ناب انسان است، بیمار شدن انسان، استغاثه به امام زمان (عج) و ... نیز دارای این خاصیت غباروبی هستند.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت افزود: انسان در عید فطر برگشت به فطرت اصیل خود می کند و زمانی که این برگشت را داشته باشد راحت تر حقایق را درک می کند و در گام دوم انسان منتظِر یک منتظَر است و یکی از وظایف منتظران نیز دعا کردن برای ظهور است.

وی با بیان اینکه دعای فرج یکی از ادعیه توصیه شده در روز عید فطر است، تاکید کرد: متاسفانه، دعای فرج امام زمان (عج) در میان مردم عادی همان دعای سلامتی ایشان تلقی می شود، در حالی که دعای فرج متفاوت و دعایی است که با فراز «الهی عظمَ البلاء» شروع می شود.

کارشناس تخصصی مهدویت در ادامه بیان کرد: این دعای فرج بر اساس بیان مرحوم طبرسی از سوی خود امام زمان (عج) نقل شده است و ایشان این دعا را به ابوالحسن احمد بن لیث که ترس از مرگ داشت آموزش دادند تا از این مهلکه خلاصی پیدا کند.

وی با بیان اینکه عید فطر با توجه به اینکه بازگشت به فطرت انسان است زمان مناسبی برای قرائت این دعا است، ابراز کرد: این دعا در ابتدا با ندبه آغاز می شود که داریم: خدایا بلا و گرفتاری زیاد شده است.

حجت الاسلام میرصادقی با بیان اینکه دو نوع بلا در دنیا برای انسان ایجاد می شود یک نوع بلا‌های عادی و یک نوع نیز بلای خاص، گفت: زندگی در دنیا تماما با بلا همراه است که این همان بلایای عام است که در قرآن کریم نیز داریم : «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ آیا مردم پنداشتند که تا گفتند ایمان آوردیم رها مى ‏شوند و مورد آزمایش قرار نمى‏ گیرند» یعنی خداوند همه را امتحان می‌کند لذا نباید تصور کنیم که ما بدون امتحان رها می شویم.

وی اضافه کرد: گاهی امتحان های الهی مانند یک نقص همچون نقص اولاد یا گرسنگی و مشکلات اقتصادی است چنان که قرآن می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ؛ و قطعا شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات مى ‏آزماییم و مژده ده شکیبایان را» که اینها بلای عام است.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: وضعیت امروز جامعه ایران و بروز مشکلات اقتصادی و کمبودهای مالی، یک بلا و امتحان الهی است که در این راستا هم مسئولین و هم مردم در حال امتحان شدن هستند.

وی ابراز کرد: اما امتحان و ابتلای خاص بسیار مهم تر و دردناک تر است مثل غیبت امام زمان (عج) که انسان باید تلاش کند از این امتحان خوب خارج شود.

میرصادقی با بیان اینکه موضوع غیبت که یک ابتلاء خاص است در گذشته تاریخ و در زمان قوم بنی اسرائیل نیز وجود داشته، گفت: خداوند این قوم را گرفتار حاکمان جاعل و ظالم کرد تا مورد امتحان قرار گیرند، امام صادق علیه السلام می فرمایند عذاب بر این قوم نازل شد اما ۴۰ روز دعا کردند و در نهایت خدا به آنان عنایت کرد و مورد بخشش قرار گرفته و هارون و موسی مامور شدند تا آنان را از این گرفتاری ها رها کنند.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت گفت: درسی که منتظران ظهور می‌توانند از این واقعه تاریخی بگیرند آن است که امروز صدها سال است که دچار بلای غیبت شده ایم و ما نیز دعا می‌کنیم اما دعای ما با دعای بنی اسرائیل متفاوت است آنان واقعاً مضطر شده بودند و به دعا پرداختند که در نهایت خداوند فرج را برای آنان حاصل کرد اما ما ۱۱۸۵ سال است که دعا می کنیم اما ظهور حاصل نشده است زیرا بنی اسرائیل باور کرده بودند که نیازمند یک منجی هستند و تا زمانی که منجی نباشد، مورد ظلم قرار خواهند گرفت اما ما هنوز مضطر نشده ایم و به این باور نرسیده ایم که تا زمان اینکه منجی نیاید قادر نخواهیم بود کاری انجام دهیم.

وی ادامه داد: اگر منتظران ظهور نیز به این باور برسند که با ظهور امام زمان (عج) قادر خواهند بود که از این بلاها و گرفتاری ها خلاص شود و با حال اضطرار به دعا بپردازند قطعا امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد.

میر صادقی با اشاره به فرصت عید فطر برای تلاش جهت زمینه سازی ظهور امام زمان (عج)، بیان کرد: عید فطر پس از یک ماه روزه داری مسلمانان است که با روزه فطرت خود را از غبار زدودند لذا از فرصت اجتماع و همدلی در این روز باید برای دعا جهت ظهور امام زمان (عج) استفاده کرد چنان که در روایت نیز داریم تا زمانی که اجتماع قلوب حاصل نشود و یکدلی در مردم وجود نداشته باشد، ظهور محقق نمی شود.

این کارشناس مرکز تخصصی مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه، شیعیان غافل از امام زمان (عج) هستند و مشکلات ناشی از عدم حضور ایشان را درک نکرده‌اند و به حداقل ها راضی شدند لذا باید مجدداً بازنگری نسبت به معرفت خود نسبت به امام زمان (عج) داشته باشیم تا بدانیم با ظهور ایشان چه برکات و ثمراتی در جامعه ایجاد خواهد شد.

پایان پیام/376

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق