رهاورد صبر بر روزه‌داری برای منتظران/ظهور؛ بهترین جایزه عید فطر


رهاورد صبر بر روزه‌داری برای منتظران/ظهور؛ بهترین جایزه عید فطر

حجت‌الاسلام قمرزاده با بیان اینکه صبر بر سختی‌های روز‌ه‌داری نوعی تربیت برای منتظران است، گفت: از مستحبات عید سعید فطر خواندن دعای ندبه است، ندبه یعنی زار زار گریستن، در این عید ندبه ‌می‌کنیم و حاجت می‌خواهیم؛ ظهور بهترین جایزه عید فطر است.

حجت الاسلام «محسن قمرزاده» در گفت وگو با خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، با اشاره به ابعاد عرفانی و معنوی عید سعید فطر، اظهار کرد: این عید در واقع حالتی را برای انسان رقم می زند که بعد از یک ماه روزه داری گویی انسان دوباره متولد شده است. اگر مردم بدانند ماه مبارک رمضان چه خبر است و چه قدر جایگاه دارد آرزو می کردند همه سال رمضان باشد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: درست است که از جهت ظاهری، ماه رمضان زحمت دارد و با گرما و گرسنگی و تشنگی بسیاری همراه است اما همه این مسایل برای رسیدن به یک هدیه و جایزه وصف ناشدنی است، عیدی که بزرگ ترین عید مسلمانان است، در واقع توشه ماه رمضان در عید فطر بروز و ظهور خاصی پیدا می کند. در این میان منتظران مهدی موعود(عج) در این ایام بیشترین بهره را برده اند چرا که در ایام ماه رمضان بیشترین انتظار را کشیده اند.

حجت الاسلام قمرزاده تصریح کرد: در روایت آمده: «حفظ دین و ایمان در آخرالزمان همانند نگه داشتن ذغال گداخته در کف دست است»، پس باید نسبت به مشکلات این دوران تحمل کرد تا به وصال حضرت حجت(عج) برسیم، این تمرین و تحمل سختی های روزه ها به نوعی منتظران را تربیت می کند.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه از ادعیه وارد شده در روز عید فطر خواندن دعای ندبه است، افزود: ندبه یعنی زار زار گریه کردن، در روز عید فطر دعای ندبه می خوانیم و از خداوند حاجات خود را می خواهیم اما بزرگترین حاجت و جایزه خود را ظهور حضرت حجت(عج) عنوان می کنیم.

استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: باید قدری دید خودمان را تغییر دهیم، ماه رمضان و قبل از آن رجب و شعبان ماه هایی هستند که انسان را تمرین می دهند تا انسان به ورزیدگی برسد، مثلا افراد رژیم غذایی می گیرند تا تناسب اندام داشته باشند، وقتی که انسان بخواهد مراقب سلامتی اش باشد باید غذا به اندازه بخورد، ماه رمضان مانند یک رژیم است اما اینجا دستورش فرق دارد و تفاوت در آن است که این رژیم علاوه بر جسم، رژیم روح هم هست.

حجت الاسلام قمرزاده با بیان اینکه بسیاری از بزرگان دین، ماه رمضان را آغاز سال خود قلمداد می کنند، گفت: آنها حالشان در این ایام بیش از دیگران دستخوش تغییرات می شود و حول حالنا را در ماه رمضان به گونه ای دیگر درک می کنند. ماه رمضان به مثابه یک تولد است و یکی از فلسفه های عید فطر بازگشت به همان فطرت انسانی است. فطر را برخی می گویند به معنای شکستن است یعنی یک ماه روزه داری و نخوردن و نیاشامیدن را بشکنیم، اما قطعا معنای فطر فقط این نیست و گویی توشه ای از رجب و شعبان و رمضان است که در یک ماه خود را به بالاترین حد رسانده و اکنون در عید فطر فرصت تجلی آن است.

وی با اشاره به روایتی از هشتمین امام شیعیان(ع)، بیان کرد: امام رضا(ع) در روایتی فرمودند: «امیرالمومنین(علیه السلام) سه شب را نمى‏ خوابید: شب بیست و سوم ماه رمضان، شب عید فطر و شب نیمه ماه شعبان؛ در این شب ها، روزی ها تقسیم و مدت عمر و هر آنچه در آن سال رخ خواهد داد، تعیین مى‏ شود». دلیل هم آن است که در این سه شب، روزی افراد و مدت عمر تقسیم می شود. از طرف دیگر روز عید فطر روز جایزه است، مثل دانش آموزی که کل سال درس می خواند تا بتواند نهایتا در امتحان ورود به دانشگاه شرکت کرده و موفق شود.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان کرد: در دعای قنوت نماز عید فطر خداوند همه چیز به انسان می دهد، یعنی در این دعا مولفه های فراوانی نهفته است. همچنین دعای عید فطر نیز اختصاصی است و نکته دیگر این که بر خلاف سایر اعیاد عید اتحاد مسلمین است. در روایتی از امام رضا(ع) آمده: علت اینکه عید فطر را فطر نامیده اند این است که مسلمین با هم یک جا مجتمع می شوند.

پایان پیام/248

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی