زهکش الله‌آباد در 3 فاز احداث شده هدف اصلی زهکش جلوگیری از توسعه شوره‌زار است


زهکش الله‌آباد در 3 فاز احداث شده  هدف اصلی زهکش جلوگیری از توسعه شوره‌زار است

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: زهکش دشت الله‌‍آباد شهرستان آبیک در سه فاز احداث شده و هدف اصلی از پروژه زهکش الله‌آباد کاهش شوری دشت نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احمد مستخدمی در جریان بازدید معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از زهکش الله‌آباد شهرستان آبیک اظهار کرد: زهکش الله‌آباد در سه فاز از سال 88 تا 92 احداث شده و در زمینی به مساحت 32 هزار هکتار قرار دارد.

وی افزود: به مدت چهار سال مستمر آبهای زیرزمینی و پوشش گیاهی منطقه‌ای که زهکش احداث شده، پایش شده و گزارش آن هم موجود است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین ادامه داد: یکی از مشکلات اساسی اجرای ادامه زهکش است که مرز بین استان قزوین و تهران قبلی بود؛ اما از سوی مسئولان البرز اذعان می‌کنند که قزوین مشکل ریزگرد را در البرز فراهم کرده است در حالی که مدرکی ندارند.

مستخدمی اضافه کرد: با توجه به اعتبارات تخصیص یافته به استان قزوین از محل اعتبارات ملی و توسعه پایدار دشت قزوین مراحل اجری لایروبی و اصلاح زهکش در دستور کار قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: زهکش به طول 40 کیلومتر و رونده است و عمق 2.5 متری با دیواره یک دوم و عرض دو متر دارد.

این مسئول تصریح کرد: از سوی جهاد کشاورزی، 50 کیلومتر راهسازی در حاشیه زهکش احداث شده است در حالی که مقرر شده بود پنج اُوِرپُس (پس زدن آب) در زهکش اجرا شود سه اُوِرپُس کار شده تا ارتباط شمال و جنوب برقرار و ثبات پایدار وجود داشته باشد.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین افزود: زهکش الله‌آباد از استان قزوین آغاز شده و طی هماهنگی‌های صورت گرفته مقرر شده بود تا استان البرز ادامه یابد که با منفک شدن البرز از تهران، مسئولان محیط زیست و منابع طبیعی استان البرز اذعان کردند شورابه‌ها به دشت البرز هدایت می‌شود در حالی که به طور طبیعی آبها به رودخانه شور و دریاچه قم ریخته می‌شود.

مستخدمی ادامه داد: مسئولان استان البرز از ادامه پروژه زهکش جلوگیری کرده‌اند و مسیر دریاچه و انتهای مسیر را بسته‌اند.

وی مطرح کرد: به طور طبیعی آب رودخانه‌های حاجی‌عرب و خررودی که اطراف دشت الله‌آباد وجود داشتند و آبهای سطحی و روان به دریاچه شور ریخته می‌شد که با خشکسالی و مورد تعرض قرار گرفتن حریم رودخانه‌ها از سوی ادارات راه و گاز و غیره، دستخوش تغییر شد و موجب کاهش شسست و شوی دشت شد.

وجود حدود 92 چاهک در زهکش

مستخدمی اضافه کرد: هدف اصلی از پروژه زهکش الله‌آباد کاهش شوری دشت نیست بلکه مانعی در برابر تجاوز شوری به خاک مرغوب و مانع توسعه شوره‌زار بوده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: حدود 92 چاهک در زهکش زده شده که طی چهار سال شوری اندازه‌گیری شد و مشخص شد عمق شوری دشت الله‌آباد کاهش یافته است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: مسئولان استان البرز فکر می‌کنند خشک شدن تالاب صالحیه به دلیل زهکش موجود در دشت الله‌آباد است در حالی که تاثیرگذاری زهکش تا فاصله 500 متر حداکثر نیست و نمی‌تواند عامل ریزگرد باشد.

مستخدمی افزود: هر نوع دغدغه‌ای که مسئولان در خصوص زهکش الله‌آباد دارند باید مکتوب به سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اعلام شود تا تحت لوای مشاور جامع، مورد بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در سیلاب اخیر داگ‌های اطراف زهکش توسط چراگران شتر وگوسفند که محل‌های اسکان موقت چادر داشتند با بیل و تراکتور شکسته شد و آب وارد زهکش شد و به صورت طبیعی از کانال خارج شده بود و دشت را شست و شو داده بود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | اولین تصاویر از تفنگ تیرانداز ماهر Microwave در جنگ اوکراین