«بحث هسته‌ای» بهانه آمریکایی‌ها برای فشار است/ علت ناتوانی دشمن در نزدیکی به مرز‌های کشورمان/ پشت پرده مذاکرات سازش بین ایران و آمریکا


«بحث هسته‌ای» بهانه آمریکایی‌ها برای فشار است/ علت ناتوانی دشمن در نزدیکی به مرز‌های کشورمان/ پشت پرده مذاکرات سازش بین ایران و آمریکا

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۷ خرداد ماه با موضوع بررسی منطق مقاومت فعال برگزار شد. به گزارش...

«بحث هسته‌ای» بهانه آمریکایی‌ها برای فشار است/ علت ناتوانی دشمن در نزدیکی به مرز‌های کشورمان/ پشت پرده مذاکرات سازش بین ایران و آمریکاگفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب ۲۷ خرداد ماه با موضوع بررسی منطق مقاومت فعال برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب ۲۷ خرداد ماه با موضوع بررسی منطق مقاومت فعال و با حضور سعید جلیلی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در شورای عالی امنیت ملی برگزار شد.

سعید جلیلی در ابتدای برنامه با اشاره به این که در عرصه سیاست خارجی وقتی می‌خواهیم تصمیمی را بگیریم حتماً یکسری اهداف و اصولی داریم گفت: سیاست خارجی عرصه واقعیت‌ها است و باید واقعیت‌ها را دید و واقع‌بین بود.

وی با اشاره به اینکه هر نگاهی که داشته باشیم باید واقعیت‌ها را در سیاست خارجی ببینیم اظهار کرد: یکی از بحث‌های مهم برای اینکه در مقاطع مختلف بتوانیم از منافع، حقوق و ارزش‌های خود دفاع کنیم این است که باید واقعیت‌ها را خوب مشاهده کنیم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه یکی از نکاتی که می‌توان به برخی ایراد گرفت این است که آن‌ها واقعیت‌ها را خوب نمی‌بینند ادامه داد: متاسفانه برخی واقعیت‌ها را به طور کامل نمی‌بینند باید به واقعیت‌ها توجّه کرد امروز یک واقعیت مهم در عرصه جهانی وجود دارد و آن این مسئله است که چند قدرت برخلاف شعار‌هایی که می‌دهند ادعا‌ها و رفتار‌هایی دارند که آن رفتار‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.
جلیلی با اشاره به اینکه اوباما در دوران آخر ریاست جمهوری خود بحثی را مطرح کرد که مربوط به سند استراتژیک امنیت ملی بود که به امضای اوباما رسید عنوان کرد: در این سند بیان شد که ما علاوه بر اینکه رهبری جهان را داریم باید برای صد سال آینده این رهبری را حفظ کنیم به طوری که آن‌ها می‌گویند باید سلاح هسته‌ای داشته باشند و مابقی از این امکان برخوردار نباشند.
وی با اشاره به اینکه در دوران اوباما آن‌ها شعار‌های بازار آزاد و اقتصاد باز را مطرح کردند و در نهایت بحث تحریم یک جانبه بر علیه کشورمان مطرح شد افزود: حتی اگر دو کشور بخواهند تراکنش بانکی داشته باشند باید آمریکا در این رابطه نظر خود را بدهد لذا باید اذعان داشت که این واقعیت در دنیای امروز وجود دارد.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه آمریکا در بسیاری از نقاط دیگر دنیا با این نگاه وارد شده است خاطرنشان کرد: در دوران ملی شدن صنعت نفت نیز این نگاه را به کشور ما داشتند، کسانی که شعار آزادی، دموکراسی و حقوق بشر می‌دهند می‌گویند که متحدین آن‌ها در منطقه چه کسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه باید دید امروز صدام کجاست و ملت ما کجا است تاکید کرد: آنها می‌گفتند که ایران نباید موفقیت هسته‌ای و دفاعی پیدا کند به طوری که می‌خواستند ایران بیشترین ناامنی را داشته باشد و اولین گزینه آن‌ها نظامی بود و هشت سال جنگ بر ما تحمیل شد، اما امروز بعد از گذشت سال‌ها نمی‌توانند به مرز‌های ما نزدیک شوند به این دلیل که توان مقاومت ما همچنان فعال است و روز به روز به پیشرفت‌های بزرگی دست پیدا می‌کنیم.
جلیلی با اشاره به رفتار آمریکا در برخورد با ایران عنوان کرد: آن‌ها بهانه‌هایی را می‌گیرند و فشار‌هایی را بر ما تحمیل می‌کنند و می‌خواهند به اهدافشان برسند و لذا بحث هسته‌ای را بهانه کردند، اما هیچ گاه به اهدافشان نخواهند رسید.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه در سال ۸۲ برای اعتمادسازی تعلیق موقت داوطلبانه را انجام دادیم به طوری که دو سال و نیم طول کشید خاطرنشان کرد: اما طرف مقابل هیچ اقدامی را در این رابطه انجام نداد لذا باید گفت که دانشمندان هسته‌ای ما جدی ایستاده اند و بدون ترس کار خود را انجام می‌دهند به طوری که عقربه پیشرفت ایران بیشتر از گذشته شده است.
وی با اشاره به اینکه آژانس ۱۵ بار اعلام کرده که ایران همه تعهداتش را در خصوص برجام انجام داده است، افزود: این در حالی است که آمریکا از برجام خارج شده و به هیچ یک از تعهداتش پایبند نبوده است.
جلیلی با اشاره به اینکه برجام یک سند حقوقی است، گفت: تعهداتی که ایران در برجام پذیرفته کم نبوده است در آنجا از ایران خواسته می‌شود که از صد حق هسته‌ای به درجات مختلف انصراف بدهد، امروز آن‌ها بیان می‌کنند که همه تعهداتمان را انجام داده ایم باید واقعیت‌ها را دید. البته این مدل منطقی را به ما می‌آموزد.

وی با اشاره به اینکه امروز رفتار طرف مقابل به پیشرفت ما کمک می‌کند عنوان کرد: در جنگ تحمیلی چند استان ما اشغال شد و چند روز بعد شورای امنیت قطعنامه‌ای صادر می‌کند و این موضوع را محکوم نمی‌کند و قطعنامه بعدی آن‌ها یک ماه بعد از آزادی خرمشهر صادر می‌شود، این ملت می‌تواند از حق خود دفاع کند و خرمشهر را آزاد سازد، آن‌ها بعد از ۳۰ سال دیگر جرأت نمی‌کنند به ما نزدیک شوند، چون می‌دانند که مقاومت جدی صورت گرفته است.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد:در سال ۹۴ برجام تصویب شد مقرر شد پس از ۳ ماه اجرایی شود و ایران شروع به اجرای تعهداتش کرد، اما باید رفتار دولتمردان آمریکایی را در این خصوص ببینیم، دولت اوباما خلاف برجام در آن دوره اقداماتی را انجام داد قانون ویزا را علیه ایران تصویب و اوباما در نهایت آن را امضا می‌کند.
جلیلی با بیان اینکه آمریکا با استفاده از اهرم فشار می‌خواهد امتیازات را بگیرد، گفت: در برجام فقط آمریکا نبود بلکه چهار کشور دیگر هم بودند ایران به تعهدات خود عمل کرد، اما آن‌ها چه کردند. تا همین امروز که ۱۴ ماه از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد آن‌ها حتی حاضر نشدند بگویند رفتار آمریکا نقض برجام است و آن را محکوم کنند و تنها چیزی که می‌گویند ابراز تأسف عمیق است.

وی ادامه داد: آن‌ها وقتی احساس کنند مقاومتی نیست در کارشان جری‌تر می‌شوند اخیراً دیپلماتی گفته است اگر برجام میوه ندارد از سایه آن استفاده کنید و این عین وقاحت است و به جایی می‌رسند که وزیر خارجه المان در ایران می‌گویند برجام توافق دوطرفه است، اما اگر یکطرفی انجام نداده است دلیلی ندارد که ایران تعهدات خود را انجام ندهد. این دیگر توافق نیست بلکه یک نوع دعوت به دیکته است و این مقاومت در برابر دیکته و تسلیم است.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه شاخه ایجاد شده است که هزینه سازش بیشتر از هزینه ما آمد مقاومت است ژاپن کشور ژاپن را مثال زد و افزود: ژاپنی‌ها سازش کردند، اما باید دید پیشرفت‌های آن‌ها حاصل جدی و پرکار بودن مردم آنهاست یا به خاطر سازش و اتفاقا من می‌خواهم بگویم ژاپن به خاطر سازش هزینه داده است.

جلیلی با اشاره به خاطره خود از دیدار با نخست‌وزیر وقت ژاپن در سال ۸۸ گفت: در دیداری با نخست وزیر وقت ژاپن با نام هاتویاما گفت که ما با این شعار به پیروزی رسیدیم که آمریکا پایگاه نظامی خود را از کشور خارج کند، اما بعد از یک سال نتوانست به این وعده خود عمل کند و استعفا داد چرا که آمریکا بنا نداشت جزیره اوکی‌وانا را تخلیه کند.

وی ادامه داد: نتیجه سازش ژاپن با آمریکا این است که هنوز بعد از ۷۰ سال آمریکا در کشور آن‌ها حضور دارد و با اینکه همین اخیراً در رفراندومی از مردم این جزیره پرسیده شده بود که آیا راضی به حضور آمریکایی‌ها هستید یا نه؛ ۷۲ درصد مردم گفته بودند راضی نیستیم، اما باز هم شینزو آبه اعلام کرد نمی‌توانیم آمریکا را بیرون کنیم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: بعد از استعفا چندسال بعد آن نخست‌وزیر را به عنوان نماینده مجلس در ایران دیدم او گفت بله من نتوانستم آمریکا را بیرون کنم و این بخشی از واقعیت است که آمریکا قصد ترک ندارد، اما من به او گفتم این همه واقعیت نیست و آمریکا پس از ۷ سال حضور در عراق اخراج شد چرا که مقاومت جدی از مردم عراق دید.

جلیلی گفت: این منطق مبتنی بر واقعیت است چرا که آمریکا فعال ما یشاء نیست و اگر ما مقاومت کنیم می‌توانیم هزینه‌ها را به حداقل برسانیم و امنیت خود را تامین کنیم و امروز ایران را به عنوان کشور امن منطقه می‌شناسند. یکی از نخست‌وزیران سابق اروپایی به من گفت آن‌ها نگران مقاومت شما نیستند بلکه نگران این هستند که شما با مقاومت پیشرفت هم کردید و الگو می‌شوید.

وی با بیان اینکه سازش ژاپن با آمریکا بخاطر این بود که اعتمادزایی کنند، تصریح کرد: با وجود گذشت ۷۰ سال آمریکایی‌ها هنوز قصد تخلیه ندارند و این برای ژاپن هزینه است و پیشرفت ژاپن بخاطر مردمشان بوده است چرا که کشور‌های دیگری هم هستند که سازش کردند، اما پیشرفتی نداشتند و مثال بارز آن مصر است که پطرس غالی در مصاحبه‌ای گفت ما قبل انقلاب ایران کمپ دیوید را امضا کردیم و کنار آمریکا ایستادیم، اما بعد از چند دهه و با وجود متعهدشدن به آمریکا هیچ پیشرفتی نداشتیم، اما ایران که متعهد هم نشده است و پیشرفت‌های زیادی هم دارد.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم این ن است که آن‌ها می‌خواهند با استفاده از ابزار رسانه‌ای و دستگاه‌های موجود در امپراتوری رسانه‌ای واقعیات را به گونه‌ای دیگر و خلاف واقع نشان دهند مثلا در موضوع هسته‌ای روزگاری آن‌ها می‌گفتند شما نباید نیروگاه هسته‌ای داشته باشید، اما زمانی مجبور شد و رضایت دهد و سال ۸۷ مجبور شد مذاکره کند و کسی که می‌گفت شما نباید یک سانترفیوژ داشته باشید وقتی مقاومت را دید به ۳ هزار و بعد ۱۹ هزارتا رسید، کسی که می‌گفت شما نباید غنی‌سازی ۳ درصد داشته باشید گفت بیایید راجع به غنی‌سازی ۲۰ درصد مذاکره کنیم.

جلیلی افزود: وقتی آن‌ها احساس کنند از فضایی که به وجود آمده است و شما از مقاومت خود دست برمی‌دارید، می‌توانند سوء استفاده کنند، زیاده خواهی می‌کنند. امروز آژانس می‌گوید ایران ۱۵ بار همه تعهدات خود را انجام داده است، اما امروز می‌گوید کافی نیست و باید راجع به مسائل دیگر مذاکره کنیم.

وی راجع به پشت پرده مذاکرات جدید گفت: طرف مقابل در دوسال اخیر رسما اعلام کرده است می‌خواهد فشار حداکثری علیه ملت ایران را انجام دهد و آن را اعمال کرده است و این راهبرد آمریکا به صورت رسمی در برابر ایران بوده است؛ این حداکقر نقطه‌ای دارد و همه کار‌ها را انجام داد، اما باید از فشار حداکثری نتیجه بگیرد و برای همینمی‌خواهد گفتگو را در زیر سایه فشار انجام دهد تا ما هر آنچه او گفت امضا کنیم و اسم این را مذاکره می‌گذارد. کسی که می‌گوید فشار حداکثری یکدفعه اعلام می‌کند آماده مذاکره هستم.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: در نگاه اول اگر همه واقعیت‌ها را نبینیم می‌گوییم مذاکره بد نیست، اما وقتی فشار حداکثری می‌آورد حق ماست که از خود دفاع کنید، او می‌گوید من فشار‌ها را آوردم، اما نمی‌خواهم جنگ کنم خب معلوم است که جنگ را در دهه اول انقلاب به ما تحمیل کردی و اکنون نمی‌توانی. در واقع طرف مقابل آن چیزی را که می‌تواند انجام داده است و آن چیزی را که نمی‌تواند می‌خواهد بفروشد او می‌داند هزینه‌های جنگ چقدر است و چیزی گیرش نمی‌آید.

جلیلی تصریح کرد: برای اینکه مانع رفتار شما در دفاع از خود شود، و شما حق خود را یعنی توقف کلی و جزئی تعهدات را انجام دهید، آن زمان برای او سنگین می‌شود و به او برمی‌خورد و می‌گوید باید برای مسائلی غیر از برجام گفتگو کنیم.

وی خاطرنشان کرد: لازمه پیشرفت تحقیقات و علم است، اما طرف مقابل می‌گوید باید راجع به دامنه و موضوع تحقیقات باما هماهنگ کنید؛ ملتی می‌خواهد بایستد برای اینکه پیشرفت کند و با سدعت قابل توجهی حرکت کند، اما او می‌بیند ملتی نه تنها مقاومت کرده بلکه پیشرفت هم کرده است.

نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: طرف مقابل می‌داند در گزینه نظامی هیچ شانسی ندارد چرا که ما در دفاع مقدس این گزینه را برای همیشه از بین بردیم و ما همان‌طوری که در دفاع مقدس این گزینه را برای همیشه از روی میز آن‌ها با مقاومت برداشتیم این امکان وجود دارد که مردم با مقاومت اقتصادی برای همیشه اهرم فشار اقتصادی را بردارد.

جلیلی گفت: ما فرصت‌های بسیار خوبی در کشور داریم و حدا نعمت‌های زیادی به ما داده است و هر کدام می‌تواند واگن‌های پیشران و لوکوموتیو قطار پیشرفت کشور باشد باید از هر کدام از ان‌ها به خوبی استفاده کنیم همانگونه که رهبر در بیانیه گام دوم گفتند ما باید در استفاده بهینه رتبه داشته باشیم.

وی افزود: ما با ایجاد پالایشگاه‌هایی مثل پالایشگاه ستاره خلیج فارس می‌توانیم چهل میلیون بشکه بنزین بفروشیم یعنی به جای نفت، بنزین را صادر کنیم و نفت منطقه را بخریم تا آن را تبدیل به بنزین کنیم؛ فرصت‌های خوب اقتصادی هست که باید استفاده کنیم.
نماینده رهبر انقلاب در شورای عالی امنیت ملی در پایان تصریح کرد: اوباما قبل از برجام گفت اگر این توافق انجام نمی‌شد رژیم تحریم‌های ما فرو می‌پاشید و ما دیگر نمی‌توانستیم ادامه دهیم ما نوید می‌دهیم که این امر محقق می‌شود اگر از فرصت‌های اقتصادی به ویژه نیروی جوان و باانگیزه کشور استفاده کنیم.
انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403