احساس نیاز به منجی پیش از ظهور ضامن پیروی از امام عصر(عج) است


احساس نیاز به منجی پیش از ظهور ضامن پیروی از امام عصر(عج) است

گروه معارف ــ یک کارشناس حوزه مهدویت گفت: وجود زمینه مردمی برای ظهور بسیار مهم است اگر در مردم، احساس نیاز به امام شکل نگیرد، وقتی او بیاید، قدرش را نخواهند دانست و به راحتی او را تنها خواهند گذاشت، همان‌گونه که اغلب مردم با پیشوایان معصوم پیشین چنین کردند.

احساس نیاز به منجی پیش از ظهور ضامن پیروی از امام عصر(عج) استبه گزارش ایکنا از همدان، محمدرضا شیری، یک کارشناس حوزه مهدویت، امروز، 27 خرداد ماه در کارگاه بررسی مؤلفه‌های جامعه مهدوی که از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی همدان در دانشگاه بوعلی سینا برگزار شد، اظهار کرد: همه ادیان جهان به گونه‌ای معتقدند که هرگاه بشر به لحاظ معنوی و اخلاقی مورد غفلت و ستم قرار بگیرد، شخصیتی نجات‌دهنده ظهور خواهد کرد.

وی افزود: به اعتقاد همه یهودیان نجات‌دهنده انسانی است همانند دیگران اما برخوردار از جلوه و جبروت خدایی است و جهان را با نور خودش، که جلوه‌ای از نور خداست روشن خواهد کرد.

شیری با اشاره به اینکه در ادیان مختلف در این که منجی موعود چه کسی است اختلاف نظر وجود دارد، توضیح داد: هرچند در این مورد اختلاف نظر وجود دارد، اما نکته مهم این است که هر دو گروه مسیحیت، یهود و همچنین اسلام در انتظار نجات‌بخشی جهان توسط انسانی که از قدرت الهی بهره‌مند شده باشد به سر می‌برند.

این استاد حوزه علمیه همدان با بیان اینکه باور به ظهور شخصی که جهان را پر از عدل و داد کرده و ریشه‌های ظلم و ستم را می‎چیند تنها اختصاص به اسلام ندارد، گفت: این اعتقاد شامل ادیان مختلف الهی و آسمانی می‌شود و در اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشت و… به ظهور این شخص نوید داده شده است، بنابراین می توان گفت تمامی ادیان به آمدن موعودی مصلح باور دارند که این موعود در اندیشه زرتشت سوشیانت، در اندیشه مسیحیت حضرت مسیح و غیره… و در اسلام حضرت مهدی(عج) است که قرآن و سنت به آمدن آن بشارت داده‌اند.

وی با بیان اینکه «مهدویت» برگرفته از امام مهدی(ع) است، یادآور شد: برخی از وظایف منتظر واقعی شامل این موارد است: معرفت و شناخت امام، دوست داشتن حضرت و محبت به ایشان، ایجاد سنخیت با حضرت ولی عصر (عج)، تلاش برای آماده کردن محیط و جامعه برای ظهور امام زمان (عج) از راه امر به معروف و نهی از منکر، ایجاد روحیه انتظار و تقویت آن در دیگران برای گسترش یاران حضرت و رفع شبهات درباره امام زمان (عج) و صبر و شکیبایی در انتظار و امید داشتن به ظهور و ایجاد امیدواری در دیگران.

شیری تأکید کرد: در یک جمله کسی می‌تواند خود را منتظر بنامد که در لحظه لحظه زندگی خود، وظیفه و تکلیفی را انجام دهد که امام زمان (عج) در آن لحظه انتظار دارد و مهم‌ترین ویژگی منتظر آماده بودن برای ظهور است.

این کارشناس حوزه مهدویت با اشاره به اینکه بزرگترین و خطرناکترین وسوسه و فریب شیطان ایجاد روحیه یأس است، ابراز کرد: بی‌تردید هر کس توان و استعدادهایی دارد و امام زمان (عج) از هر فرد به همان اندازه توقع و انتظار دارد، پس باید با پشت پا زدن به اغواهای شیطان، به خدا توکل نمود، از اهل بیت استمداد کرد، یا علی گفت و تلاش کرد تا هر روز بیشتر و بهتر از دیروز وظایف منتظر واقعی مولایمان امام زمان (عج) را انجام داد.

وی افزود: امام صادق(ع) فرمودند «هر کس خوشحال می‌شود و دوست دارد که درشمارِ یاران حضرت مهدی(عج) باشد، باید سه ویژگی داشته باشد؛ منتظر بودن، با ورع بودن، اخلاق کریمانه و بزرگوارانه داشتن».

وی ادامه داد: حضرات ائمه اطهار علیهم‌السلام به مردم انتظار فرج را سفارش می‌نمودند و می‌فرمودند انتظار فرج، خود یک نوع فرج است و نیز می‌فرمودند کسی که در انتظار فرج باشد، مانند کسی است که در میدان جهاد با کفار جنگ کند و به درجه شهادت نایل آید.

این استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: وجود زمینه مردمی برای ظهور بسیار مهم است اگر در مردم، احساس نیاز به امام شکل نگیرد، وقتی او بیاید، قدرش را نخواهند دانست و به راحتی او را تنها خواهند گذاشت، بلکه شاید علیه او شمشیر نیز بکشند، همان گونه که اغلب مردم با پیشوایان معصوم پیشین چنین کردند.

وی افزود: همچنین فراهم آمدن یاران، همراهان و هم رزمانی کارآمد و توانمند که با فقدان آنها حکومت، به هدایت و رشد نخواهد رسید، دانستن ویژگی‌های یاران حضرت و تلاش در راه کسب آنها، در واقع تلاش برای زمینه سازی ظهور و فرا رسیدن آن روز مبارک است.

این استاد حوزه علمیه همدان تصریح کرد: در بیشتر روایات، شمار یاران امام مهدی(عج) ۳۱۳ نفر بیان شده که در مکه به ایشان می‌پیوندند و زنان نیز از مجله یاران امام زمان هستند، با ظهور امام مهدی(عج) حضرت مسیح نیز از آسمان فرود می‌آید و مسیحیان نیز به پیروی از پیامبرشان به اسلام می‌پیوندند.
انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان