مرگ بیش از 3هزار و700 موتورسوار در تصادفات سال گذشته


مرگ بیش از 3هزار و700 موتورسوار در تصادفات سال گذشته

در سال گذشته سه هزار و 745 موتورسوار در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد سه هزار و 608 نفر مرد و 137 نفر زن بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۸۶، فارس با ۳۲۷، اصفهان با ۲۸۹ و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و اردبیل با ۲۳ فوتی بوده است.

مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان‌های گلستان و هرمزگان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۴۲.۶ درصد و در استان هرمزگان ۳۶.۲ درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یکهزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را دربر می‌گیرد.

۱۸ تا ۳۹ ساله‌ها، بیش از نیمی از کشته‌ها

۵۴.۶ از کشته‌های موتورسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشته‌اند. تفکیک سنی سایر گروه‌ها به شرح ذیل است:

کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. رده سنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری

بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده است که ۴۴.۵ درصد از کل تلفات را در برمی گیرد. بعد از آن ۳۸.۵ درصد در مسیرهای درون شهری، ۱۰.۸ درصد در مسیرهای روستایی، ۱.۲ درصد در راه‌های اختصاصی و ۵.۲ درصد نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست داده‌اند.

شغل ۴۱ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یکهزار و ۵۳۵ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد رادر بر می‌گیرد. مشاغلی همچون کارگران با ۷۵۲ نفر (۲۰.۱ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۴۰۵ نفر (۱۰.۸ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته‌اند.

از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۸۸۶ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته‌اند. ۱۶.۲ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۲ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته‌اند. وضعیت تحصیلی ۵۹ نفر از درگذشتگان (۱.۶ درصد) نامعلوم گزارش شده است.

توصیه‌های برای کاهش تلفات موتورسواران

چنانکه ملاحظه می‌شود درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلت‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و… باشد اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یارانندگی مخاطره آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و… از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند بنابراین توصیه می‌شود:

۱. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار می‌رود.

۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه - خصوصاً بدون کلاه - پرهیز کنید.

۳. از راندن در پیاده‌روها و یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.

۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهری‌تان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جاده‌های برون شهری بوده است.

۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در حفظ سلامت شما بسیار مؤثر باشد زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابان‌های یک‌طرفه برای موتورسواران رخ می‌دهد.

۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاه‌هایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.

۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شب‌ها از موتور استفاده نکنید

۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.

۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابه‌لای خودروها، حرکات و تغییر جهت‌های ناگهانی، سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی در راندن است.


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان پزشکی قانونی کشور، آمار تلفات موتورسیکلت سواران در سال گذشته، ۲۱.۸ درصد از کل تلفات حوادث رانندگی را به خود اختصاص داده است.

براساس آمارهای موجود بیشترین آمار تلفات موتورسواران در سال گذشته به ترتیب مربوط به استان تهران با ۳۸۶، فارس با ۳۲۷، اصفهان با ۲۸۹ و کمترین آن مربوط به ایلام با ۱۲، کهگیلویه و بویراحمد با ۲۲ و اردبیل با ۲۳ فوتی بوده است.

مطابق آمارهای سال گذشته سهم تلفات موتورسواران در مقایسه با کل تلفات حوادث رانندگی در استان‌های گلستان و هرمزگان رقمی قابل توجه است. در استان گلستان سهم تلفات موتورسوران از کل تلفات ۴۲.۶ درصد و در استان هرمزگان ۳۶.۲ درصد بوده است.

آمارها نشان می‌دهد بیشترین علت مرگ موتورسواران ضربه به سر است. این عامل به تنهایی ۵۱.۶ درصد از مرگ موتورسواران را در سال گذشته به دنبال داشته است که یکهزار و ۹۳۳ نفر از کل تلفات را دربر می‌گیرد.

۱۸ تا ۳۹ ساله‌ها، بیش از نیمی از کشته‌ها

۵۴.۶ از کشته‌های موتورسیکلت بین ۱۸ تا ۳۹ سال سن داشته‌اند. تفکیک سنی سایر گروه‌ها به شرح ذیل است:

کمتر از ۱۰ سال ۱.۵ درصد، ۱۱ تا ۱۷ سال ۱۲ درصد، ۴۰ تا ۴۹ سال ۱۰.۷ درصد، ۵۰ تا ۵۹ سال ۹.۲ درصد، ۶۰ سال و بالاتر ۱۱.۹ درصد. رده سنی یک دهم درصد از تلفات سال گذشته نیز نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تلفات در مسیرهای برون شهری

بیشترین آمار تلفات موتورسواران بر اساس محل فوت در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده است که ۴۴.۵ درصد از کل تلفات را در برمی گیرد. بعد از آن ۳۸.۵ درصد در مسیرهای درون شهری، ۱۰.۸ درصد در مسیرهای روستایی، ۱.۲ درصد در راه‌های اختصاصی و ۵.۲ درصد نیز در سایر مسیرها جان خود را از دست داده‌اند.

شغل ۴۱ درصد تلفات موتورسواران در سال گذشته آزاد گزارش شده است که رقمی برابر با یکهزار و ۵۳۵ نفر از کل تلفات است و بیشترین تعداد رادر بر می‌گیرد. مشاغلی همچون کارگران با ۷۵۲ نفر (۲۰.۱ درصد از کل تلفات) و دانش آموزان با ۴۰۵ نفر (۱۰.۸ درصد از کل تلفات) به ترتیب بیشترین تلفات موتورسواران را بعد از شغل آزاد داشته‌اند.

از نظر وضعیت تحصیلی نیز بیشترین گروه تلفات با ۲۸۸۶ نفر (۷۷ درصد) تحصیلات زیر دیپلم داشته‌اند. ۱۶.۲ درصد از کشته شدگان مدرک دیپلم و ۵.۲ درصد نیز دانشجو بوده و یا مدارک بالای دیپلم داشته‌اند. وضعیت تحصیلی ۵۹ نفر از درگذشتگان (۱.۶ درصد) نامعلوم گزارش شده است.

توصیه‌های برای کاهش تلفات موتورسواران

چنانکه ملاحظه می‌شود درصد قابل توجهی از کشته شدگان بر اثر تصادفات موتورسیکلت‌ها را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند. اگرچه بخشی از این آمار می‌تواند ناشی از نوع وسیله نقلیه، هزینه تهیه، هیجان استفاده و… باشد اما در عین حال اقتضائات سنی نوجوانان و جوانان، عدم پایبندی به قوانین و مقررات، انجام حرکات و یارانندگی مخاطره آمیز، عدم استفاده از کلاه ایمنی، حمل بار و مسافر بیش از حد ظرفیت و مجاز و… از جمله دلایل وقوع این تصادفات و تلفات تأثر برانگیز ناشی از آن هستند بنابراین توصیه می‌شود:

۱. حتماً از کلاه ایمنی استفاده کنید. ضربه به سر عامل بیش از نیمی از تلفات تصادفات موتورسواران به شمار می‌رود.

۲. از حمل بار به میزان غیرمجاز و یا سوار کردن سرنشین اضافه - خصوصاً بدون کلاه - پرهیز کنید.

۳. از راندن در پیاده‌روها و یا در خلاف جهت مسیرهای یکطرفه اکیداً اجتناب کنید.

۴. سعی کنید که از موتور برای کارهای داخل شهری‌تان استفاده کنید. بیشترین تلفات موتورسواران در جاده‌های برون شهری بوده است.

۵. رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی می‌تواند در حفظ سلامت شما بسیار مؤثر باشد زیرا بسیاری از حوادث در اثر عبور از چراغ قرمز یا عبور از خیابان‌های یک‌طرفه برای موتورسواران رخ می‌دهد.

۶. در زمان وزش باد از عینک یا کلاه‌هایی که حفاظ چشم دارند استفاده کنید.

۷. اگر چراغ راهنما یا چراغ ترمز موتورتان خراب است، هرگز پیش از تعمیر آن شب‌ها از موتور استفاده نکنید

۸. از خوردن، آشامیدن و صحبت کردن با تلفن همراه هنگام موتورسواری جداً خودداری کنید.

۹. از عملیات آکروباتیک نمایشی، ویراژ دادن لابه‌لای خودروها، حرکات و تغییر جهت‌های ناگهانی، سرعت غیرمجاز در معابر خودداری کنید. افزایش احتمال حوادث و نیز افزایش شدت جراحات و مرگ و میرها نتیجه بی توجهی به نکات ایمنی در راندن است.

کد خبر 4643348

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن