صادرات دارو‌های ایرانی به ٣٠ کشور دنیا/ می‌خواهیم سازمان غذا و دارو را در آکواریوم شیشه‌ای اداره کنیم


صادرات دارو‌های ایرانی به ٣٠ کشور دنیا/ می‌خواهیم سازمان غذا و دارو را در آکواریوم شیشه‌ای اداره کنیم

شانه‌ساز گفت: داروهای ایرانی به ٣٠ کشور دنیا صادر می‌شوند و این تدبیر جدیدی در راستای رونق تولید است.

صادرات دارو‌های ایرانی به ٣٠ کشور دنیا/ می‌خواهیم سازمان غذا و دارو را در آکواریوم شیشه‌ای اداره کنیم

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شانه ساز سرپرست سازمان غذا و دارو در نشست خبری پیرامون موضوع شفافیت در سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در داروسازی کشور از توان بالقوه خوبی در دهه‌های گذشته برخوردار شدیم و علی رغم تلاش‌ها برای ایجاد چالش در تامین دارو از سوی دشمنان مشکل جدی نداریم.

وی ادامه داد: ما ١٢٠ کارخانه داروسازی فعال و ٧٠ کارخانه ساخت ماده اولیه دارویی، ۵۶ شرکت توزیع پخش دارو در سراسر کشور داریم که دارو را با قیمت یکسان در سراسر کشور توزیع می‌کنند و ١٢ هزار داروخانه این داروها را عرضه می‌کنند.

٩٧ درصد دارو‌های مورد نیاز را تولید می‌کنیم

شانه ساز با بیان اینکه ٩٧ درصد دارو‌های مورد نیاز را تولید می‌کنیم، گفت: در راستای تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی دارو خوب عمل کرده‌ایم، اما نمی‌توان درب کشور را به روی دارو‌های جدید در دنیا ببندیم چرا که بسیاری از بیماران به دارو‌ها جدیدی که در داخل تولید نمی‌شوند نیاز دارند البته اگر توجیه اقتصادی وجود داشته باشد می‌توانیم هر دارویی را در داخل کشور تولید کنیم و ادعا کنیم هر دارویی که نیاز باشد می‌توانیم ظرف ٢ سال تولید کنیم و علی‌رغم سنگ اندازی دشمنان تولید با قدرت ادامه دارد.

ایجاد قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی

وی به اهداف ایجاد قرارگاه تامین دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و گفت: تامین و تدارک دارو با قیمت مناسب و رونق تولید و شفافیت از سوی وزیر بهداشت به عنوان برنامه‌های سازمان غذا و دارو مد نظر قرار گرفته است و در راستای شفافیت برنامه‌هایی در نظر داریم.

وی ادامه داد: تمام آرا کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو باید بلافاصله در سایت اعلام شود و ذی نفعان و افکار عمومی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند چرا که بسیاری از ابهامات برای ذی نفعان از بین خواهد رفت و اگر برای سیستم داخلی مشکلی داشته باشد مسئولان شکایات را دریافت کنند، گاهی ممکن است آرا در طی چند ماه با هم همخوانی نداشته باشد و ذی نفعان که در ارتباط با بدنه سازمان هستند این موضوع را درک و اطلاع رسانی کنند تا ما رسیدگی کنیم.

وی افزود: وزیر بهداشت روحیه عدالت جو و برخورد صادقانه دارد و قرارگاه به این منظور ایجاد شده است تا با مشکلی مواجه نشویم در گذشته در شرایط تحریم یا زمان‌هایی، چون جنگ ما زمان بروز بحران اقدام می‌کردیم، اما اکنون این انتظار نیست که پس از وقوع مشکل ورود کنیم.

شانه ساز گفت: یک جنگ اقتصادی راه افتاده است و باید ما به سرعت واکنش نشان دهیم، دیگر زمان آن نیست وقتی کمبودی رخ داد ما پس از بروز کمبود برای حل آن اقدام کنیم و برای پیشگیری از کمبودهای دارویی، قرارگاه دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد شده است و همه عناصر در تامین دارو در جلسات مورد بررسی قرار گیرد.

سرپرست سازمان غذا و دارو با تاکید بر اینکه کمبود جدی و شرایط بحرانی در دارو نداریم، گفت:همه این‌ها به دلیل تدابیر اندیشیده شده است و قرارگاه سرعت واکنش‌ها را بالا برده است و می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های کشور باشد و قرارگاه به منظور تامین و تدارک دارو ایجاد شده به دلیل بحث‌هایی، چون رانت و امضای طلایی به وجود نیامده است و همه تامین کنندگان دارو فرصت برابر و عادلانه داشته باشند.

شانه ساز درباره ارز ۴٢٠٠ تومانی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی اظهار کرد: برای تخصیص ارز باید سیاست‌های کلان گرفته شود و تغییر در سیاست باید در مورد تامین نقدینگی نیز لحاظ شود تا مردم و بیمه‌ها دچار مشکل نشوند.

شرایط ورود داروی فوریتی به کشور

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: قرارگاه تلاش می‌کند تا نیاز به واردات فوریتی نداشته باشد، هر چند به صفر رسیدن آن غیر ممکن است و در کشور‌های که خود دیگران را تحریم می‌کنند نیز این مسئله وجود دارد و داروی فوریتی باید از مبادی قانونی و ازسوی افراد شناخته شده و سابق ورود قبلی به کشور انجام شود.

شانه ساز درباره تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروی خارجی بیماران تالاسمی اظهار کرد: ما به عنوان سازمان غذا و دارو فقط تمایل داریم که دارو‌های تولید داخل تحت پوشش بیمه قرار گیرند و موافق واردات دارو‌های برند نیستیم، اما در مواقعی به دلیل فشار انجمن‌ها و بیماران مجبور هستیم تا سیاست‌های سخت گیرانه را کم کنیم، داروی بیماران تالاسمی نیز به دلیل ماهیت بیماری است که تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و نمی‌خواهیم علاوه بر درد بیماری، فشار روانی بر بیماران تحمل کنیم و بسیاری بیماران از دارو‌های داخلی استفاده می‌کنند و مشکلی نداشته‌اند.

به کیفیت دارو‌های واردات تولید داخل اعتقاد داریم

شانه ساز گفت: ما به کیفیت دارو‌های واردات تولید داخل اعتقاد داریم و خانواده ما از دارو‌ها تولید داخل استفاده می‌کنیم و نظرات بر کیفیت این دارو‌ها بسیار بالاست و با شیب منطقی حمایت از تولید داخل در دستور کار وجود دارد.

سرپرست سازمان غذا و دارو بیان کرد: در قیمت گذاری تمام اجزای تولید داخل مورد بررسی قرار می‌گیرد و تلاش می‌کنیم از تولید داخل حمایت کنیم.

وی در زمینه ایجاد معاونت تولید داخل بیان کرد: ساز و کار اداری این معاونت دنبال و در بحث رونق تولید این معاونت ایجاد می‌شود، اعتقاد داریم باید از تولید داخل به ویژه شرکت‌های دانش بنیان حمایت کنیم ، به صورت استاندارد داروهای ایرانی به ٣٠ کشور دنیا صادر می‌شوند و این تدبیر جدیدی در راستای رونق تولید است تا فرآیند‌ها تسهیل شود و از تولیدکنندگان حمایت کنیم.

شانه ساز درباره واردات فوریتی دارو‌ها بیان کرد: در واردات فوریتی به طور میانگین حتی در آمریکا فرانسه و اسپانیا کمبود‌های دارویی حدود ٣٠ قلم است و در ایران به دلیل مشکلات تحریم تلاش می‌کنیم تحریم‌ها به حداقل برسد، واردات دارو‌های فوریتی در شرکت‌های دارای شناسنامه انجام می‌شود و دارو پس از ورود در آزمایشگاه کنترل کیفی مورد تایید قرار می‌گیرد و وارد بازار می‌شود.

سرپرست سازمان غذا و دارو با بیان اینکه ما می‌خواهیم سازمان غذا و دارو را در آکواریوم شفاف قرار دهیم، گفت: سال‌های سال تولیدکنندگان انتظار داشتند که آراء کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو شفاف شوند و با فضایی که ایجاد شده قرار است آرای همه کمیسیون‌های سازمان غذا و دارو اعلام شود و از اواخر اردیبهشت آراء کمیسیون‌ها در سایت سازمان غذا و دارو بارگذاری شده است.

سازمان غذا و دارو تاکید کرد: ما برون سپاری را در دستور کار داریم تا شرکت‌های مورد تایید و از اجرا دور می‌شویم و به نظارت بیشتری می‌پردازیم و پرسنل اجرایی می‌توانند روی نظارت تمرکز کنند و در کشور‌های پیشرفته دنیا این مسئله انجام می‌شود و واگذاری فرایند‌ها در دستور کار است تا سازمان غذا و دارو به شان نظارتی خود بگردد و ظرف ٣ سال ابهامات موجود برطرف خواهد شد.

برخورد‌های سلیقه‌ای را به حداقل می‌رسانیم

وی درباره امضا‌های طلایی اظهار کرد: امضا‌های طلایی بیشتر بحث سلیقگی عمل کردن است و ما تلاش می‌کنیم که برخورد‌های سلیقه‌ای به حداقل برسد و حتی آرا را در دید مردم قرار دهیم و به زودی این امضا‌های طلایی با رویه جدید و شفاف سازی رنگ خواهد باخت.

وی افزود: داروی برند دفرازیروکس حداقل دو دهه قبل از دارو‌های داخل قدمت ورود به بازار داشته است. بیماران نگرانند که اگر تغییری در مصرف دارو داشته باشند و به داروی جدید روی بیاورند دچار مشکل شوند درحالی‌که اینطور نیست و افراد نباید نگران باشند.

شانه ساز گفت: بیماران جدید تالاسمی هم عمدتا با داروی تولید داخل درمان می‌شوند، با این وجود برخی مواقع مسائل عاطفی وارد موضوع می‌شوند و روی تصمیم‌گیری‌ها تاثیر می‌گذارد، اما کیفیت داروی تولید داخل قابل انکار نیست.

سیاست ما چکشی و ضربتی نیست

وی افزود: توصیه ما به بیماران تالاسمی مصرف داروی ایرانی است و سیاست ما چکشی و ضربتی نیست، باید با شیب ملایم به سمت افزایش مصرف داروی تولید داخل دفرازیروکس برویم. این موضوع یک بحث فرهنگی است و باید اطلاع‌رسانی شود تا بیماران از بابت تغییر مصرف دارو نگران نشوند.

سرپرست سازمان غذا و دارو گفت: با شیب ملایم اصلاحات لازم را برای افزایش مصرف داروی تولید داخل بیماران تالاسمی انجام می‌دهیم تا به بیماران علاوه بر بیماری، فشار روحی فوق‌العاده‌ای وارد نشود.

محمدرضا شانه‌ساز سرپرست سازمان غذا و دارو بیان کرد: سامانه ارزشمند و کاربردی تی‌تک ttac برای جلوگیری از تخلفات و تقلبات طراحی و راه‌اندازی شد وبا توجه به تفاهم‌نامه‌های قبلی با هماهنگی نهادهای نظارتی در تلاشیم که هرچه سریعتر اطلاعات سامانه تی‌تک به داخل وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو منتقل شود.

وی افزود: اجرای پروژه تی‌تک خیلی طولانی شده است و قرار نبوده اینقدر به طول انجامد و باید این پروژه طی دو، سه ماه آینده از حالت پروژه خارج شود و بطور کامل به سازمان منتقل شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !