استفاده از قابلیت اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب در طرح ملی حفظ قرآن


استفاده از قابلیت اپلیکیشن‌‌های پرمخاطب در طرح ملی حفظ قرآن

در جلسه ستاد طرح ملی حفظ مقرر شد تا از ظرفیت‌های یک اپلیکیشن قابل دسترس همچون روبیکا در طرح ملی حفظ قرآن استفاده شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، نخستین نشست ستاد راهبری حفظ قرآن‌کریم با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی این سازمان، حجت‌الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و جمعی از نمایندگان دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی برگزار شد.

کمک مردمی در جریان سیل‌زدگان، الگوی جریان‌سازی در فضای قرآنی

حجت‌الاسلام خاموشی گفت: خوشحالیم که سازمان اوقاف و امور خیریه مسئولیت ستاد راهبری حفظ قرآن را به عهده گرفته و این مسیر را طی می‌کند. کدام کار برتر از کار قرآنی است؟

وی ادامه داد: منظور از حفظ قرآن، فقط حفظ ظاهری آیات قرآن نیست بلکه حفظ قرآن باید مقدمه عمل به قرآن باشد. سبک زندگی اسلامی ایرانی بر اساس سبک زندگی قرآنی، شکل می‌گیرد.

خاموشی به نقش مهم مردم برای امداد به سیل‌زدگان اشاره کرد و گفت: اصل جریان قرآنی کشور هم باید این‌گونه با کمک مردم پیش برود.

وی در ادامه به ظرفیت فرهنگی امامزادگان اشاره کرد و یادآور شد: جریان حفظ قرآن در امامزاده‌ها را جدی بگیرید.

کاهش اقدامات طرح ملی حفظ از 192 به 114 اقدام

در این جلسه حجت‌الاسلام سید مصطفی حسینی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امورخیریه، بروزرسانی اقدامات ذیل سند ملی حفظ قرآن را محور اصلی دستور جلسه این نشست دانست و گفت: در راستای این موضوع طی هفته‌‌های گذشته دبیرخانه با اعضای ستاد جلساتی را برگزار کرد و تعدادی از عناوین بروز شد.

وی با اشاره به اینکه نیاز بود تا برخی از عناوین تلفیق و برخی دیگر از عناوین در فاز دوم دنبال شود، افزود: با نگاهی واقع‌بینانه این اقدامات از 192 به 114 اقدام کاهش پیدا کرد.

حسینی اظهار کرد: کارویژه حفظ قرآن (طرح عمومی حفظ قرآن که همه دستگاه‌های قرآنی آن را دنبال می‌کنند و سال قبل با عنوان طرح بشارت 1452 دنبال شده) بود. امسال نیز این طرح از ابتدای تابستان با عنوان 1453 با محوریت جزء 30 قرآن کریم و مشارکت نهادها و دستگاه‌ها اجرا می‌شود.

اشکالات وجود چندین سامانه

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن در ادامه به آسیب‌های طرح سال قبل اشاره و گفت:‌ سامانه‌ای خاص، باید برای طرح حفظ قرآن در نظر گرفته شود. در حال حاضر وقتی می‌خواهیم به صورت یکپارچه تبلیغات کنیم،‌ هر دستگاهی، سامانه‌ای را معرفی می‌کند که این باعث سردرگمی مخاطبان خواهد شد.

حسینی اظهار کرد: با وجود اهتمام ویژه‌ای که مدیران رادیو قرآن و شبکه سیمای قرآن در طرح ملی حفظ قرآن دارند، مادامی که شبکه‌های فراگیرتر و دارای مخاطب بیشتر پا به این عرصه نگذارند و در بخش‌های مختلف اطلاع‌رسانی و تبلیغی و ترویجی و آموزشی فعالیتی انجام ندهند،‌ طبعاً آن گونه که باید و شاید اجرای این طرح به صورت فراگیر ممکن نخواهد بود.

ضرورت تخصیص 50 درصد اعتبارات شورای توسعه به طرح ملی حفظ

وی در ادامه به تعیین اولویت برای اجرای طرح ملی حفظ قرآن در میان برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی اشاره و اظهار کرد:‌ در سال‌های گذشته به‌ ویژه بعد از اینکه مقام معظم رهبری مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن را مطرح کردند،‌ شورای توسعه توجه ویژه‌ای به این موضوع داشت، امّا هنوز اعتبارات لازم برای اجرای این طرح اختصاص پیدا نکرده؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود براساس مکاتبه‌ای که ستاد با این شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته است،‌ کوشش شود تا شورای توسعه فرهنگ قرآنی حداقل 50 درصد از اعتبارات خود را به موضوع حفظ اختصاص دهد .

هدیه‌ 5 میلیون ریالی سازمان اوقاف

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به طرح تشویقی و حمایتی سازمان اوقاف و امور خیریه در سال 1398 برای حفظ قرآن اشاره کرد و گفت: در این طرح که جزئیات آن به زودی اعلام می‌شود، هر کدام از شهروندان در سال 1398 موفق به حفظ پنج جزء قرآن‌ کریم ‌شوند، در پایان سال پس از اخذ آزمون، و قبولی، هدیه نقدی به مبلغ پنج میلیون ریال دریافت خواهند کرد و به لحاظ تعداد افراد هم هیچ محدودیتی وجود ندارد. ضمن اینکه این افراد در قرعه‌کشی جوایز مادی و معنوی دیگر نیز شرکت داده خواهند شد. البته این شرط وجود دارد که این افراد در سال‌های گذشته در آزمون حفظ پنج جزء قرآن‌کریم در آزمون سراسری حفظ قرآن شرکت نکرده باشند؛ بنابراین هر فردی که در ادوار گذشته در آزمون حفظ پنج جزء شرکت کرده است، امسال باید در مقطع بالاتر و در حفظ 10 جزء شرکت کند.

دبیر ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن افزود: سال قبل عمده تشویق ما به شرکت‌کنندگان در طرح 1452 و حفظ جزء 30 اختصاص پیدا کرد. امسال این بسته تشویقی را به برنامه‌های خود، اضافه کرد‌ه‌ایم تا افرادی که به صورت تخصصی‌تر حفظ قرآن را دنبال می‌کنند، تشویق مخصوصی هم دریافت کرده باشند. اگرچه سایر تشویق‌هایی که در نظام در نظر گرفته شده است، قابل توجه است و این تشویق‌ها صرفاً به همین موضوع ختم نخواهد شد.

روبیکا، اپلیکیشن پیشنهادی برای طرح ملی حفظ
در این جلسه و با قول مساعدی که حجت‌الاسلام خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه داد، مقرر شد تا یک اپلیکیشن قابل دسترس همچون روبیکا مورد استفاده برای طرح ملی حفظ قرار گیرد. با این کار مخاطبان برای ثبت‌نام، حضور در آزمون، اطلاع از زمان آزمون‌ها و استفاده از محصولاتی که برای طرح ملی حفظ قرآن تهیه شده است دچار سردرگمی نخواهند شد.

همچنین بر اساس مطالب مطرح شده در جلسه، رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن با رئیس سازمان صداوسیما مذاکره کرد و قول مساعد گرفته شد تا در اولین فرصت، جلسه‌ای اختصاصی درباره تعامل بین ستاد راهبری و ریاست صداوسیما برگزار و ابعاد مختلف همکاری بررسی شود.

از دیگر مصوبات جلسه این بود که مقرر شد تا حفظ قرآن به عنوان اولویت اول برنامه‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 1398 تعیین شود؛ هر چند در سال‌های قبل نیز این موضوع اولویت بوده است، امّا این اولویت‌بندی در سابق به صورت شفاهی بوده و در عمل هیچ‌گاه عملی نشد.

گفتنی است، مسئولیت ستاد راهبری حفظ قرآن کریم از سال جاری به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار شده است.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات رایزنی‌های 4 گزینه ریاست مجلس دوازدهم با منتخبین