3 محور اصلی انتظار از کارگاه بین‌المللی سیاستگذاری ترویج علم


3 محور اصلی انتظار از کارگاه بین‌المللی سیاستگذاری ترویج علم

ایران اکونومیست-رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور به تشریح سه محور اساسی انتظار از برگزاری کارگاه بین‌المللی سیاستگذاری ترویج علم پرداخت و گفت: انتظار داریم نتایج این کارگاه سه روزه بتواند با بسیاری از تجربیات موفق در حوزه علمی و فناوری برای کشورهای شرکت‌کننده در این کارگاه مفید و موثر باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر سید وحید احمدی در کارگاه بین‌المللی سیاستگذاری ترویج علم، فناوری و نوآوری که امروز با حضور وزیر علوم و برخی اندیشمندان برجسته بین‌المللی در ساختمان مرکزی وزارت علوم برگزار شد، به سه محور اصلی انتظارات از کنگره سه روزه امروز اشاره کرد و افزود: اولین محور اصلی این انتظارات مرتبط است با مفاهم پایه در حوزه ترویج علم و سیاستگذاری. در واقع انتظار می‌رود که بحث و تبادل نظرهای مطرح در پنل‌های اختصاصی در این کنگره سه روزه به ما کمک کنند تا درک بهتری از ضرورت ترویج علم، ارکان و فرآیندهای ترویج علم، مدل‌ها و چهارچوب‌های نظری توزیع‌دهنده رابطه میان جامعه علمی و عامه مردم در فرآیند ترویج علم و همین‌طور نقش و جایگاه ترویج توسعه همه جانبه کشورهای در حال توسعه به دست بیاوریم.

وی در ادامه تصریح کرد: در واقع در کنگره سه روزه این درک بهتر قطعاً به ما کمک خواهد کرد که در بحث سیاست‌پژوهی و سیاست‌گذاری در حوزه ترویج علم با شناخت دقیق‌تری به موضوع ورود کنیم و نتایج بهتری نیز به دست بیاوریم.

3 محور اصلی انتظار از کارگاه بین‌المللی سیاستگذاری ترویج علم

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین به دومین محور از انتظارات کنگره بین‌المللی امروز اشاره کرد و گفت: دومین محور از انتظارات موضوع انتقال تجربیات است. قطعاً تک تک اندیشمندانی که در این رویداد سه روزه مهمان ما هستند، بر متن‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، گوناگون و متنوعی مشغول تحقیق و فعالیت هستند و شاهد تجربیات موفق و بعضاً ناموفق کشورهای خود در حوزه ترویج علم بوده‌اند. بنابراین این کارگاه می‌تواند محل مناسبی را در اختیار این افراد قرار بدهد تا تجربیات و آموخته‌های خود را در حوزه ترویج علم در اختیار همکاران خود از کشورهای دیگر بگذارند.

به گفته دکتر احمدی، پیدا کردن زبان مناسب برای دیالوگ، گفت‌وگو و سهیم کردن یکدیگر در تجربیات ناشی از یافته‌های علمی کارگاه سه روزه می‌تواند از مهم‌ترین دستاوردهای این کارگاه باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور همچنین در خصوص سومین محور از انتظارات نیز گفت: در این کارگاه به بحث طراحی پارادایم‌های جدید و یا به عبارتی پارادایم شیفت‌، بررسی روندهای جدید و سیاستگذاری منطبق با تحولات و ترندهای روز در حوزه ترویج علم مرتبط می‌شود.

دکتر احمدی خاطرنشان کرد: شرکت‌کنندگان در نشست‌های تخصصی متعددی که در این کارگاه طراحی شده، قطعاً در بحث‌های خودشان به پارادایم‌های جدید و روندهای روز دنیا در حوزه ترویج علم اشاره خواهند کرد و در خصوص شیوه‌های جدید برخورد با پدیده ترویج علم و سیاستگذاری در این حوزه راهکارهای خوبی به مخاطبان ارائه خواهند داد.

وی خاطرنشان کرد: هنگامی که درباره سیاستگذاری در حوزه ترویج علم سخن می‌گوییم، درست مثل سیاستگذاری در حوزه دیگر اولین پرسشی که مطرح می‌شود، این است که حد و مرز دخالت دولت در این حوزه کجاست و چگونه است؟ دولت تا چه اندازه و در چه زمینه‌هایی باید به کمک نظام ترویج علم در یک کشور بیاید و در چه زمینه‌هایی باید رشته امور را به دست مکانیسم‌های طبیعی ترویج علم بسپارد؟ در واقع این پرسش در جوامعی که بنیاد نظم اقتصادی، سیاسی آنها بر مبنای بازار آزاد گذاشته شده است، پرسشی کلیدی به شمار می‌رود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کامرون به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم